لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

روز سی‌ودوم جنگ؛ گالانت: سربازان اسرائیل در قلب شهر غزه هستند


گروهی از ساکنان شهر غزه با در دست داشتن پرچم‌های سفید از آن خارج می‌شوند
گروهی از ساکنان شهر غزه با در دست داشتن پرچم‌های سفید از آن خارج می‌شوند

در حالی که برخی از اهالی شهر غزه پرچم‌سفید به دست از این شهر خارج شدند، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور به «قلب شهر غزه» رسیده‌اند. او افزود که نه اسرائیل و حماس بر نوار غزه حکومت نخواهند کرد.

یوآو گالانت شامگاه سه‌شنبه ۱۶ آبان بار دیگر از ساکنان باقی‌مانده در شهر غزه خواست که برای حفظ امنیت خود آن را ترک کنند.

او گفت تا زمانی که حماس شکست نخورده است و گروگان‌ها آزاد نشوند، اسرائیل نمی‌تواند جنگ را متوقف کند.

او تاکید کرد: «گروگان‌ها باید پیش از هر گونه وقفه بشردوستانه بازگردند.»

وزیر دفاع اسرائیل درباره دوران پس از جنگ گفت که این کشور قصد ندارد بر نوار غزه حکومت کند، اما حماس نیز به گفته او، در آن دوران وجود نخواهد داشت.

او همچنین با اعلام این که تاکنون حدود ۷۰ عضو حزب‌الله در جنگ با اسرائیل کشته شده‌اند، گفت که این کشور علاقه‌ای به جنگ با حزب‌الله لبنان ندارد.

پیش از این اظهارات، اسرائیل به ساکنان شهر غزه چهار ساعت فرصت داد که این شهر را ترک کنند.

اهالی غزه که از شهر خارج شده‌اند گفته‌اند در اطراف شهر تجمع تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیل مشهود بود.

ارتش اسرائیل می‌گوید شهر غزه را که محل زندگی حدود یک سوم از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نوار غزه است محاصره کرده و در ادامه تهاجم زمینی با هدف «نابود کردن حماس»، به زودی به این شهر حمله خواهد کرد.

این مهلت از ساعت ۱۰ بامداد تا دو بعداز ظهر به وقت محلی بود. ساکنان غزه می‌گویند تانک‌های اسرائیلی در تاریکی شب پیشروی کرده‌اند و ارتش اسرائیل با حملات هوایی و گلوله‌باران سنگین منطقه راه را برای پیشروی تانک‌ها و نيروهای پیاده هموار کرده است.

ارتش اسرائیل در اطلاعیه خود خطاب به مردم شهر غزه گفت: «برای امنیت خود از این مهلت استفاده کنید و به جنوب وادی غزه بروید.» وادی غزه تالابی است که باریکه غزه را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

در تصاویری که ارتش اسرائیل منتشر کرده است می‌توان گروهی از ساکنان شهر غزه را دید که با در دست داشتن پرچم‌های سفید از شهر خارج می‌شوند.

حماس در بیانیه‌ای گفت ارتش اسرائیل با هدف تحقیر مردم آنان را وادار به اين کار کرده و از آنها فیلمبرداری کرده است.

مقامات دولت محلی غزه که در کنترل حماس است می‌گویند هنوز حدود ۹۰۰ هزار فلسطینی در شمال این باریکه از جمله شهر غزه هستند.

به رغم تمرکز عملیات ارتش اسرائیل بر شمال نوار غزه، نواحی جنوبی این باریکه کماکان هدف حملات هوایی و گلوله‌باران سنگین قرار می‌گیرند. اداره بهداشت نوار غزه گفت بر اثر دو بمباران جداگانه در صبح روز سه‌شنبه در شهر خان یونس و رفح دست کم ۲۳ نفر کشته شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در اولین اظهار‌نظر علنی در مورد این عملیات گفت ارتش اسرائیل برای مدت نامحدود امنیت نوار غزه را که در ۱۶ سال گذشته در کنترل گروه حماس بود، به‌دست خواهد گرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود برای آزادی و تخلیه گروگان‌ها و یا انتقال کمک، «توقف کوتاه تاکتیکی» در تهاجم به غزه ممکن است مدنظر قرار بگیرد ولی بار دیگر درخواست آتش‌بس را رد کرد.

ارتش اسرائیل دوشنبه شب گفت یک قرارگاه پیکارجویان حماس در شمال نوار غزه را تصرف کرده و آماده حمله به پیکارجویانی است که در تونل‌های زیر زمینی مستقرند. همراه با این بیانیه تصاویری از تخریب ساختمان‌ها و حفر زمین توسط بولدوزرهای زرهی را منتشر کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گفت: پیکارجویان حماس ناگهان از تونل‌ها خارج می‌شوند و به سوی نیروهای ما شلیک می‌کنند.

او افزود: «بنابراین همزمان با محاصره شهر غزه و پیشروی به داخل شهر ما برای مسدود و یا نابود کردن تونل‌ها تلاش زیادی می‌کنیم.»

دولت اسرائیل و حماس هر دو آتش‌بس را رد کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید قبل از آزادی تمامی گروگان‌ها آتش‌بس را نمی‌پذیرد و در مقابل حماس می‌گوید تا زمانی که حملات به نوار غزه متوقف نشود گروگان‌ها را آزاد نخواهد کرد.

به گفته کاخ سفید، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی روز دوشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر توقف کوتاه‌مدت در جنگ را مطرح کرد و ضمن حمایت مجدد از اسرائیل، بر حفاظت از غیرنظامیان در این عملیات تاکید کرد.

دولت آمریکا از این دیدگاه اسرائیل حمایت می کند که هرگونه آتش‌بس به تجدید سازمان حماس کمک خواهد کرد. ولی اکثر کشورهای منطقه و برخی از قدرت‌های غربی معتقدند که تنها راه نجات غیرنظامیان و کمک موثر به آنها برقراری سریع آتش‌بس است.

همزمان ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در آغاز دیدار خود از منطقه که طی آن قرار است از گذرگاه مرزی رفح، تنها نقطه انتقال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه نيز بازدید کند، در بیانیه‌ای گفت: «یک ماه گذشته مملو از کشتار، مصیبت بی‌وقفه، خونریزی، تخریب، بی‌عدالتی و ناامیدی بوده است.»

سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت به‌دلیل اتمام سوخت فعالیت بیمارستان‌ها و سایر خدمات اساسی در نوار غزه در شرف توقف است.

وزارت کشور نوار غزه نیز گفت به‌دلیل حملات اسرائیل و نبود سوخت کار تمامی نانوایی‌ها که غذای اصلی مردم را تامین می کنند در شمال نوار غزه متوقف شده است.

اداره بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است روز سه‌شنبه خبر داد که تعداد کشته‌شدگان در حملات اسرائیل به بالای ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

همزمان تشکیلات خودگردان فلسطینیان نیز اعلام کرد که از روز ۱۵ مهر تاکنون دست کم ۱۶۳ نفر در کرانه باختری توسط ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG