لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

روز پنجاه‌ودوم جنگ غزه؛ تمدید آتش‌بس و چهارمین دور مبادله گروگان‌ها و زندانیان اسرائیلی و فلسطینی


تعدادی از گروگان‌های اسرائیلی آزاد شده از بند حماس در روز یکشنبه
تعدادی از گروگان‌های اسرائیلی آزاد شده از بند حماس در روز یکشنبه

چهارمین دور مبادله گروگان‌های اسرائیلی در بند گروه افراطی حماس با زندانیان فلسطینی شامگاه دوشنبه ششم آذر انجام می‌شود. همزمان، میانجی‌گران قطر و مصر خبر دادند که حماس و اسرائيل با تمديد دو روزه وقفه در جنگ که دوشنبه‌شب به پایان می‌رسد موافقت کرده‌اند.

گروه حماس روز دوشنبه خبر داد فهرست اسامی زندانیانی که باید از سوی اسرائیل آزاد شوند را دریافت کرده است. بر اساس بیانیه این گروه که در کانال تلگرامی آن منتشر شده است، این فهرست شامل سه زندانی زن و ۳۰ نوجوان است.

آتش‌بس بین طرفین از روز سوم آذر برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و همزمان ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه در جریان است.

تاکنون ۶۲ گروگان از حدود ۲۴۰ نفری که حماس در حمله روز ۱۵ مهر به گروگان گرفته بود، شامل ۳۹ اسرائیلی و شماری از شهروندان دیگر کشورها آزاد شده و جسد دو گروگان نيز در نوار غزه پیدا شده است.

اسرائیل گفته است در ازای آزادی هر ۱۰ نفر دیگر از گروگان‌ها حاضر است آتش‌بس را یک روز تمدید کند.

حماس نیز عصر دوشنبه اعلام کرد که با قطر و مصر به توافق رسیده است تا آتش‌بس با طرف اسرائیلی دو روز دیگر و تحت همان شرایط آتش‌بس فعلی تمدید شود.

یک مقام حماس در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: «توافقی با برادران قطری و مصری برای تمدید آتش‌بس بشردوستانه به مدت دو روز دیگر صورت گرفت، با همان شرایط مربوط به آتش‌بس فعلی».

قطر و مصر از میانجی‌گرهای اصلی جنگ در نوار غزه هستند که از روز ۱۵ مهر به‌دنبال حمله گسترده شبه‌نظامیان گروه افراطی حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی آغاز شد و تا روز سوم آذر که آتش‌بس اولیه برقرار شد ادامه داشت.

در طول وقفه چند روزه در نبردها مقدار قابل توجهی کمک بشردوستانه وارد نوار غزه شده است، هر چند سازمان‌های امدادرسان می‌گویند این کمک‌ها برای ۲.۳ میلیون ساکن غزه که حدود دو ماه زیر حملات سنگین اسرائیل و تحت محاصره کامل بوده‌اند، کافی نیست.

اداره بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس است تعداد کشته‌ها بر اثر حملات اسرائیل را بیش از ۱۵ هزار نفر اعلام کرده است که حدود دو سوم آن‌ها کودک و زن هستند. در این آمار، غیرنظامیان و شبه‌نظامیان تفکیک نمی‌شوند.

نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده است که پس از پایان آتش‌بس جنگ در غزه ادامه خواهد یافت. در حمله حماس به نوار غزه حدود ۱۲۰۰ نظامی و غیرنظامی اسرائیل کشته شدند. ارتش اسرائیل نیز می‌گوید در حملات زمینی به نوار غزه تاکنون ۷۷ سرباز این کشور کشته شده‌اند.

دیدار ایلان ماسک از اسرائیل

ایلان ماسک از یک کیبوتص که مورد حمله حماس قرار گرفته بود بازدید کرد.

او که در هفته‌های گذشته به‌دلیل افزایش مضامین یهودی‌ستیزانه در شبکه اجتماعی ایکس مورد انتقاد قرار گرفته است، پس از بازدید از کیبوتص «کفار عزه» همراه با بنيامين نتانياهو، قرار است با رئیس‌جمهور اسرائیل و بنی گانتز، وزیر سابق دفاع و عضو فعلی کابینه جنگ اسرائیل، نيز دیدار کند.

سخنگوی دولت اسرائیل حاضر نشد بگوید آیا سفر آقای ماسک به دعوت دولت این کشور انجام شده است یا نه. شرکت «ایکس» (توئیتر سابق) نیز در این مورد به سوال خبرگزاری‌ها پاسخ نداده است.

وزیر ارتباطات اسرائیل روز دوشنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت دولت این کشور با شرکت اینترنتی ماهواره‌ای «استارلینک» که مالک آن ایلان ماسک است یک قرارداد امضا کرده است.

موضع دولت خودگردان درباره تمدید وقفه

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی روز دوشنبه گفت برای پرهیز از تلفات بیشتر، وقفه در جنگ بین حماس و اسرائیل باید تمدید شود.

ریاض المالکی در اجلاس مشترک ۴۱ کشور از اعضای اتحادیه اروپا و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در شهر بارسلون گفت: «ما تلاش کرده‌ایم که آتش‌بس ادامه یابد و اسرائیل به حملات خود ادامه ندهد. وقفه در نبرد زمانی آغاز شد که ۱۵ هزار نفر کشته شدند. در صورت تداوم جنگ به‌دلیل تمرکز جمعیت در نقاط خاصی در جنوب نوار غزه تلفات دو برابر خواهد شد.»

کارشناسان سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد تمامی جنایات‌ جنگی شدند

کارشناسان سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات مستقل و کامل در مورد تمامی جنایات جنگی شدند که ارتش اسرائیل و حماس ممکن است مرتکب شده باشند.

موریس تیدبال - بینز، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی و خودسرانه، و آلیس جیل ادواردز، گزارشگر ویژه شکنجه و مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی دیگر روز دوشنبه در بیانیه مشترکی گفتند: «امکانات، منابع و امکان بازرسی دقیق باید در اختیار یک تحقیقات کامل و مستقل قرار بگیرد تا اتهامات مربوط به ارتکاب جنایات جنگی از سوی همه طرف‌ها را بررسی کند.»

علاوه بر این، آن‌ها از همه طرف‌های درگیر خواستند که ضمن حفاظت از جان و امنیت غیرنظامیان به تعهدات خود در قبال قوانین بین‌المللی عمل کرده و با انجام تحقیقات همکاری کنند.

مواضع چین و آلمان درباره تحولات جدید جنگ غزه

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت وانگ یی، وزیر خارجه این کشور، برای ریاست جلسه شورای امنیت در مورد جنگ غزه که روز چهارشنبه برگزار می‌شود به نیویورک خواهد رفت.

او در نشست خبری روزانه وزارت خارجه چین افزود: «ما امیدواریم که با تشکیل این جلسه در سطوح عالی بتوانیم به کاهش مصائب انسانی در نوار غزه، برقراری آتش‌بس و توقف درگیری‌ها، حفاظت از غیرنظامیان و در نهایت تقویت یک راه‌حل همه جانبه و عادلانه برای بحران خاورمیانه در چارچوب راه حل دو کشور کمک کنیم.»

دولت چین از چند هفته پيش در واکنش به حملات اسرائیل به نوار غزه همچون کشورهای عربی و مسلمان خواستار برقراری آتش‌بس شده بود.

همزمان، رئیس‌جمهور آلمان در جریان دیدار از کیبوتص بئری که یکی از اهداف حملات حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر بود گفت برلین هفت میلیون یورو به بازسازی کیبوتص‌ها در سال ۲۰۲۴ کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد جنبش حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است، روز دوشنبه گفت این گروه به لبنانی‌هایی که خانه و اموال آنها بر اثر حملات اخیر اسرائیل آسیب دیده است غرامت پرداخت می‌کند.

حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان، گفته است این گروه پرداخت غرامت به کسانی که به شکل مستقیم از حمله نیروهای اسرائیل در روستاهای مرزی خسارت دیده‌اند، را آغاز کرده است.

یک منبع نزدیک به این گروه روز دوشنبه به خبرگزاری آلمان گفت که حزب‌الله پرداخت غرامت را به «چوپان‌هایی که احشام خود را در گلوله‌باران اسرائیل از دست داده‌اند، افرادی که باغ‌های زیتون‌شان آسیب دیده و صاحبان خانه‌هایی که در مناطق نزدیک به مرز آسیب جدی دیده‌اند» شروع کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG