لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

نشست «پرتنش» خانواده‌های گروگان‌ها با نتانیاهو؛ برخی خانواده‌ها خواهان استعفای او شدند


از راست: بنی گانتس، یوآو گالانت و بنیامین نتانیاهو با نمایندگان خانواده‌ها دیدار داشتند
از راست: بنی گانتس، یوآو گالانت و بنیامین نتانیاهو با نمایندگان خانواده‌ها دیدار داشتند

رسانه‌های اسرائیل بخش‌هایی از یک نشست پرتنش میان نمایندگان خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به دست گروه افراطی حماس با بنیامین نتانیاهو و سایر اعضای کابینه جنگ اسرائیل را منتشر کرده‌اند.

اسرائیل و گروه حماس (که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند)، از ۱۵ مهر درگیر جنگ شدیدی بوده‌اند که هزاران قربانی را برجا گذاشته است. این گروه روز ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل حمله کرد و علاوه بر کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر، بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

شبکه‌های کان، ۱۲ و ۱۳ تلویزیون اسرائیل، گزارش‌هایی را از این نشست پرتنش که شامگاه سه‌شنبه، ۱۴ آذر، در محل ستاد ارتش و وزارت دفاع اسرائیل برگزار شد، منتشر کرده‌اند و محتوای این نشست در دیگر رسانه‌های اسرائیل هم بازتاب داشته است.

همزمان روزنامه گاردین، بر اساس فایل‌های صوتی که از این نشست ضبط شده، نوشته است که برخی در این نشست خواهان استعفای نخست‌وزیر از مقامش شده‌اند.

شماری از زنان سالمند یا جوان اسرائیلی نیز که هفته گذشته از اسارت حماس آزاد شدند، در این جلسه شرکت داشتند و مشاهدات خود را از «شرایط هولناک» اسارت بیان کردند.

یکی از زنان آزاد شده گفت زنان اسیر در معرض خشونت جنسی هستند و بیش از این نمی‌خواهم سخنی بگویم. همه شما این را می‌دانید.

زنانی که در این نشست شرکت کردند، کسانی هستند که همگی یا شوهر و پسر و برادران‌شان هنوز در اسارت گروه افراطی حماس هستند یا همزمان شمار دیگری از اعضای خانواده‌شان در حمله حماس در روز ۱۵ مهر کشته شدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، «تقریبا تمامی» خانواده‌هایی که در این نشست پرشمار شرکت کردند، با تلفن همراه خود سخنان بیان شده در طول جلسه پراز درگیری‌های تند لفظی را ضبط کرده و در اختیار رسانه‌ها گذاشتند.

در این بخش از نشست که از شبکه‌های کان، ۱۲ و ۱۳ تلویزیون اسرائیل پخش شد، خانواده‌ها با فریاد بر سر بنیامین نتانیاهو خواهان آن بودند که او و کابینه «پیش از آن‌که دیر شود» و شمار دیگری از ربوده‌شدگان در اسارت کشته شوند، برای آزادی باقی اسرا با حماس وارد معامله شود.

مادر یک مرد جوان بر سر وزیر دفاع فریاد کشیده و گفت: پسرم یک غیرنظامی بود که از خانه و از روی تختش ربوده شد، من حاضر نیستم پسرم را فدای حرفه شما کنم... قول بده پسرم و همه ربوده‌شدگان دیگر را زنده به خانه برمی‌گردانی.

با این حال، شماری از خانواده‌ها معتقد بودند که باید به ارتش و راهکار نظامی برای ایجاد فشار بیشتر بر حماس و سران آن اعتماد کرد، زیرا «اگر تنها سران پنهان شده حماس جان خود را در معرض تهدید حقیقی ببینند، ممکن است با شرایط ساده‌تری برای رها کردن اسرائیلی‌های ربوده شده موافقت کنند».

به گزارش شبکه کان، برخی از خانواده‌ها نیز با یکدیگر درگیر شدند و پس از کلنجار فیزیکی دو خانواده با یکدیگر بر سر راهکاری که می‌تواند به آزادی سریع‌تر عزیزان آن‌ها منجر شود، محافظان امنیتی بنیامین نتانیاهو آنها را از هم جدا کردند.

به گفته این شبکه، برخی از وزیران و مقامات ارشدی که در نشست حضور داشتند، صورت خود را با دست پوشانده بودند تا صحنه‌های دلخراش درگیری خانواده‌ها در میانه این رنج عمیق را نبینند.

بنیامین نتانیاهو به خانواده‌ها گفت: «صادقانه به شما می‌گویم آزادی یک باره همه آن‌ها امکان‌پذیر نبود و این حماس بود که معامله برای رهایی همه زنان و کودکان را نقض کرد».

بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و بنی گانتس، در پی این نشست با حضور در یک جلسه مطبوعاتی، تأکید کردند که آزادی ربوده‌شدگان «اولویت اصلی جنگ» است.

بنیامین نتانیاهو نیز برای نخستین بار رسما اعلام کرد که زنان ربوده شده در معرض خشونت و تجاوز جنسی حماس هستند.

در این میان، ستاد خانواده‌های ربوده‌شدگان که از آغاز این بحران برپا شده و مرکز آن در تل‌آویو است، روز چهارشنبه، ۱۵ آذر در پی نشست مشترک با اعضای کابینه جنگ در بیانیه‌ای اعلام کرد اطلاعات دریافت شده حاکی است که وضعیت بقیه ربوده‌شدگان «به وخامت گراییده، خطر مرگ آن‌ها را تهدید می‌کند و باید راهکارهای ابتکاری برای دستیابی به معامله‌ای که به آزادی فوری آن‌ها بینجامد، ارائه شود».

این ستاد با تأکید بر «شکنجه فیزیکی و روحی» گروگان‌ها خطاب به مسئولان کابینه جنگ نوشت: «بازگرداندن سالم همه ربوده‌شدگان مسئولیت شما است.»

اکنون ۱۳۸ تن در اسارت حماس باقی مانده‌اند که ۱۱ نفر آن‌ها کارگران خارجی هستند. از ۱۲۷ فرد دارای تابعیت اسرائیلی، ۱۵ نفر زن و دو کودک هستند. چهار تا شش نفر از ۱۲۷ شهروند اسرائیل، همزمان تابعیت آمریکایی نیز دارند.

XS
SM
MD
LG