لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

مجلس کلیات بودجه ۱۴۰۳ را رد کرد؛ قالیباف از «کسری قابل توجه» در لایحه دولت خبر داد


مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۱ آذر با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ دولت ابراهیم رئیسی مخالفت کرد و همزمان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، گفت در این لایحه «کسری قابل توجه» دیده می‌شود.

به گزارش رسانه‌های ایران، بعد از اعلام نظر موافقان و مخالفان این لایحه، رأی‌گیری انجام شد و از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر، ۱۲۷ نفر رأی مخالف به این لایحه دادند. تعداد نمایندگان موافق و ممتنع نیز به ترتیب ۹۱ و ۱۰ تن اعلام شد.

دولت ابراهیم رئیسی تنها بخش اول ردیف‌های بودجه ۱۴۰۳ را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده بود و بعد از تصمیم روز سه‌شنبه نمایندگان هفت روز مهلت دارد اصلاحاتی در آن ایجاد کند و به مجلس بازگرداند.

محمدباقر قالیباف بعد از رأی‌گیری مجلس گفت: «به صراحت اعلام می‌کنم که این لایحه کسری قابل توجهی دارد و در این بودجه که همراه با کسری است، پیش‌بینی حقوق بازنشستگان صورت نگرفته که آن هم به کسری اضافه می‌شود.»

او افزود: اگر دولت و مجلس بخواهند کسری‌ها را با اخذ مالیات جبران کنند، «اشکال بدتری» ایجاد می‌شود و در ادامه با پیشنهاد تصویب «دو دوازدهم» بودجه سال آینده نیز مخالفت کرد.

برخی از نمایندگان مجلس یکی از دلایل رد شدن بودجه سال آینده را خودداری دولت از «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» اعلام کردند.

این در حالی است که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در جریان بررسی لایحه در صحن علنی مجلس گفت حاضر است «به شکل کتبی» اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را بپذیرد.

پذیرش مکتوب تعهد برای اختصاص منابع به حقوق بازنشستگان به درخواست محمدباقر قالیباف مطرح شده بود، اما باز هم باعث رأی مثبت اکثریت مجلس نشد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ که موافق کلیات لایحه بود،‌ در صحن علنی گفت مجلس «قول شرف» گرفته که «متناسب‌سازی و همسان‌سازی» حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شود و بودجه‌ای که در آن منابع همسان‌سازی دیده نشده باشد «از درِ این مجلس بیرون نخواهد رفت.»

او همچنین خبر داد در هشت ماه اول امسال، «۲۰۰ هزار میلیارد تومان» از درآمدهای نفتی محقق نشده و پیش‌بینی کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده را «واقع‌نگری» خواند.

مالک شریعتی، یکی از نمایندگان، بعد از اعلام مخالفت مجلس با کلیات بودجه ۱۴۰۳ در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که به‌رغم اعلام تعهد کتبی داوود منظور، اکثریت نمایندگان به‌دلیل «سابقه برخی بدعهدی‌های سازمان برنامه» قانع نشدند و رأی منفی دادند.

با انتشار بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در ابتدای آذرماه امسال، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی به افزایش شدید دریافت مالیات از مردم توجه کردند که بر اساس این لایحه قرار است درآمد حاصل از آن «دو برابر» درآمدهای نفتی دولت باشد.

در این لایحه درآمدهای مالیاتی ۱۱۲۲ هزار میلیارد اعلام شده که دو برابر درآمد ناشی از فروش نفت و گاز است. اما بر اساس ارزیابی‌های رادیوفردا، در سال جاری تنها میزانی که ایران به مشتریان چینی نفت خود تخفیف می‌دهد، دوبرابر کل درآمد مالیاتی است.

مالیات کارمندان دولت به شکل پلکانی افزایش یافته وبه‌علاوه، صاحبان زمین‌های مسکونی، اداری و تجاری که ارزش آن‌ها بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشد، باید ۰.۲ درصد مالیات بدهند.

از سوی دیگر، در بودجه سال آینده روزانه صادرات یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات «با قیمت ۶۵ یورو برای هر بشکه» در نظر گرفته شده است که ۲۲.۸ کل درآمدها را تشکیل می‌دهد و نسبت به سال جاری بیش از شش درصد کاهش یافته است.

همچنین حقوق کارمندان دولت نسبت به امسال ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند و میزان افزایش حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد است. افزایش حقوق سالانه کارکنان دولت برای سال جاری ۲۰ درصد بود که رشد آن برای سال آینده دو درصد کاهش نشان می‌دهد.

همزمان دولت برای «تقویت بنیه دفاعی» ۱۳۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

بخش دیگری که از لایحه بودجه سال آینده رسانه‌ای شد، پیشنهاد برای اختصاص بودجه‌ای ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای «ترویج فرهنگ اسلامی» و به طور مشخص تشویق فرزندآوری بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، خانه ملت، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG