لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

اعلام «گسترش» عملیات اسرائیل در خان یونس در پی «مرگبارترین» روز جنگ با حماس


مراسم خاکسپاری یکی از سربازان اسرائیلی
مراسم خاکسپاری یکی از سربازان اسرائیلی

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه همزمان با خاکسپاری پیکر ۲۴ نیروی خود در «مرگبارترین روز» از آغاز جنگ با گروه افراطی حماس، اعلام کرد که عملیات جنگی در خان یونس در جنوب نوار غزه را گسترش داده است.

اسرائیل احتمال می‌دهد که سران اصلی گروه حماس که توسط آمریکا و اروپا تروریستی شناخته می‌شود در تونل‌های زیرزمینی در خان یونس و بخش‌های جنوبی‌تر از این شهر در باریکه غزه پنهان شده و گروگان‌های اسرائیلی را با خود به تونل‌ها برده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارم بهمن خبر داد که نیروهای لشگر ۹۸ با توسل به شلیک تک‌تیراندازان و آتشباری از تانک‌ها و هدف‌گیری هوایی، «بسیاری از باندهای تروریستی» را در خان یونس از بین بردند.

این سخنگو گفت برخی از کشته‌ها در «باندهای خرابکاران» آماده شلیک موشک ضد تانک بودند.

ارتش اسرائیل سه‌شنبه شب نیز از کشتن «بیش از یکصد تروریست» در یک شبانه‌روز در غزه خبر داده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه شب گفت جنگ باید تا دستیابی به «پیروزی قطعی» بر حماس ادامه یابد.

بنیامین نتانیاهو همراه با یوآو گالانت، وزیر دفاع و بنی گانتس، وزیر عضو کابینه جنگ اسرائیل در یک حضور رسانه‌ای مشترک، مرگ ۲۴ نظامی خود در روز دوشنبه را «مرگبارترین روز» در جنگ نامیده و قول دادند که با بررسی دلایل، درس عبرت لازم برای مراقبت از جان بقیه نیروهای مشارکت کننده در جنگ گرفته شود.

از ۲۴ نیروی اسرائیلی، ۲۱ نیروی نظامی هنگام کارگزاری مین با هدف تخریب دو ساختمان دو طبقه چسبیده به یکدیگر که وجود آن را برای تأمین امنیت بخش جنوبی اسرائیل مزاحم تشخیص داده بودند، در فاصله ۶۰۰ متری از مرز غزه و اسرائیل کشته شدند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت بر اثر اصابت دو موشک آرپی‌جی از سوی نیروهای حماس مین‌های کارگزاری شده از سوی نظامیان اسرائیلی منفجر شد.

آیین خاکسپاری، زندگی و گفت‌وگو با خانواده‌های این ۲۴ نظامی موضوع اصلی در گزارش رسانه‌های اسرائیل در شبانه‌روز اخیر بوده است.

برخی از این خانواده‌ها در آیین خاکسپاری فرزندانشان بر لزوم ادامه جنگ تأکید کردند اما پدر یکی از این سربازان کشته شده از فرماندهان «نابخرد» ارتش که «لیاقت سربازان فداکار را ندارند» انتقاد کرد.

نشست بی‌حاصل شورای امنیت درباره غزه

دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب در نشست شورای امنیت با موضوع فلسطین درخواست برای آتش‌بس «فوری» را تکرار کرد.

آنتونیو گوترش گفت مخالفت اسرائیل با راهکار دو دولتی (تشکیل کشوری برای فلسطینیان در کنار اسرائیل) غیرقابل قبول است و انکار آن «جنگ را طولانی و صلح جهانی را تهدید می‌کند».

در پاسخ، گیلعاد اِردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در این نشست گفت توقف عملیات جنگی اسرائیل در غزه تنها به حماس امکان خواهد داد که خود را بازسازی کرده و مجددا تسلیح شود.

نشست شورای امنیت با شرکت وزیران خارجه کشورهای عضو شورا و برخی دولت‌های دیگر، شامل وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و مالزی، بدون نتیجه مشخص پایان یافت.

منابع فلسطینی روز چهارشنبه که با یکصد و دهمین روز از جنگ مصادف است، گفتند «دست‌کم ۵۰ فلسطینی در خان یونس» کشته شدند.

گروه «پزشکان بدون مرز» نیز در این روز اعلام کرد که نگران وضعیت و جان بیماران در بیمارستان «ناصر» در خان یونس است.

شمار تلفات جنگ در غزه تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر اعلام شده است. منابع وابسته به حماس به آمار کشته‌ها از میان شبه‌نظامیان فلسطینی اشاره نمی‌کنند.

مذاکرات با میانجی‌گری مصر و قطر برای معامله جدید بین اسرائیل و حماس

خبرگزاری رویترز و روزنامه واشینگتن پست بامداد چهارشنبه از به جریان افتادن دور دیگری از مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس با میانجی‌گری مصر و قطر برای آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه در برابر اجرای بخشی از مطالبات حماس خبر دادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که از سوی خانواده‌های شهروندان ربوده شده زیر فشار سنگینی قرار دارد، روز دوشنبه در دیدار با آن‌ها گفته بود دولت او پیشنهادی تازه ارائه کرده اما جزئیات آن در حال حاضر باید محرمانه بماند.

۱۳۶ اسرائیلی از میان بیش از ۲۵۰ اسرائیلی ربوده شده در حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر، هنوز در اسارت در غزه هستند.

روزنامه‌های اسرائیلی هاآرتص و یدیعوت آحرونوت روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد سیاسی اسرائیل نوشتند توافق اصولی در مذاکرات یادشده هنوز حاصل نشده و اختلاف مواضع حول مسائل ماهوی «بسیار عمیق» است.

مقام اسرائیلی یادشده از دفتر نخست‌وزیری اسرائیل افزوده است که گفت‌وگوها «بسیار پیچیده» است و نظر به این‌که حماس پیاپی مواضع خود را سخت‌تر می‌کند، باید در انتظار دوره‌ای طولانی از مذاکرات بود.

به نوشته واشینگتن پست، هرچند پیشرفتی در مذاکرات یادشده به ‌دست آمده، اما اسرائیل مطالبه حماس برای توقف طولانی در جنگ را رد می‌کند.

این روزنامه افزود هیئت نمایندگی اسرائیل در مذاکرات ابراز آمادگی کرده که آتش‌بس موقت آغاز و «بسته به تحولات آتی» تمدید شود.

به نوشته واشینگتن پست، اسرائیل شتاب دارد تا هرچه زودتر بخش مذاکرات مربوط به آزادی شهروندان ربوده‌ شده این کشور به غزه، آغاز و جزئیات آن نهایی شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد حماس بندی از پیشنهاد اسرائیل را برای خروج ایمن یحیی سنوار، محمد ضیف و سه تن دیگر از فرماندهان اصلی حماس از غزه برای زندگی در کشوری دیگر، «رد کرده است».

روزنامه وال استریت جورنال نیز به نقل از منابع مصری نوشت حماس به دولت مصر گفته «آماده مذاکره» بر سر رهایی زنان و کودکان اسرائیلی باقی‌مانده در اسارت در غزه در برابر «وقفه زمانی قابل توجه» در جنگ است.

به نوشته وال استریت جورنال، رویکرد حماس ظاهرا نرمشی در موضع این گروه است که تا پیش از این، ازسرگیری هر نوع مذاکره را به توقف کامل جنگ مشروط می‌کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، سه‌شنبه شب گفت دولت جو بایدن «از توافق بشردوستانه در کارزار جنگی، به طور کامل حمایت می‌کند».

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز چهارشنبه برای دیدار با رهبران اسرائیل در مورد جنگ در غزه، به این کشور رفته است.

منابع: یدیعوت آحرونوت، هاآرتص، شبکه کان، رویترز، واشینگتن پست و وال استریت جورنال/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG