لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید آمریکا و چین نباید وارد «رویارویی» شوند


مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر خارجه چین
مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر خارجه چین

ایالات متحده اعلام کرد مشاور امنیت ملی کاخ سفید مذاکراتی «سازنده» با وزیر امور خارجه چین داشته است و دو کشور توافق کرده‌اند مسیرهای ارتباطی را باز نگه دارند و رقابت میان خود را «مدیریت» کنند.

بیانیه کاخ سفید درباره دیدار و مذاکرات جیک سالیوان با وانگ یی در بانکوک،‌ پایتخت تایلند روز شنبه ۷ بهمن منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است که آقای سالیوان در دیدار با دیپلمات ارشد چین تأکید کرده هرچند واشینگتن و پکن در رقابت هستند، اما دو کشور باید «از تغییر مسیر و افتادن به دام منازعه و رویارویی خودداری کنند.»

کاخ سفید همچنین خبر داد که آمریکا و چین درحال برنامه‌ریزی برای یک تماس تلفنی دیگر بین جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و شی جین‌پینگ، همتای چینی او هستند.

بر اساس این گزارش، طرفین «دیپلماسی تکمیلی سطح بالا» را دنبال می‌کنند که شامل تماس و مذاکره میان آقای بایدن و رئیس‌جمهور چین خواهد بود.

از سوی دیگر، وزیر امور خارچه چین روز شنبه گفت که مذاکرات استراتژیک «صریح، واقعی و مفید» با مشاور امنیت ملی کاخ سفید داشته است که در سطح رهبران ادامه خواهد یافت.

وزارت خارجه چین خبر داد در مذاکرات طرفین که طی روزهای جمعه و شنبه در پایتخت تایلند برگزار شد، آنها توافق کردند موضوعات حساس و مهم میان خود را به شکل مناسب مدیریت کنند.

بر اساس بیانیه صادر شده توسط این وزارتخانه، روسای جمهور آمریکا و چین به تماس‌های منظم برای «راهنمایی راهبردی و روابط دوجانبه» ادامه خواهند داد.

با این حال در بیانیه وزارت خارجه چین آمده که وانگ یی به آمریکا هشدار داده از «استقلال» تایوان حمایت نکند.

دو کشور بر سر مسائل گوناگونی اختلاف نظر جدی دارند که تایوان یکی از آنها است. چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و آمریکا از استقلال این جزیره دفاع می‌کند.

در انتخابات اخیر تایوان، حزب دموکراتیک پیشرو پیروز شد که ادعای حاکمیت چین بر این جزیره را رد می‌کند.

در مقابل مقام‌های چینی لای چینگ‌تِه، رئیس‌جمهور منتخب تایوان، را «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده‌اند که تایوان را به «مسیر شیطانی» استقلال می‌برد.

لای چینگ‌تِه بعد از پیروزی در انتخابات وعده داد از این جزیره خودگردان در برابر «ارعاب» چین دفاع می‌کند.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر دو عضو کنگره آمریکا با رئیس‌جمهور منتخب تایوان دیدار کردند تا بر حمایت مجدد واشینگتن از تایوان تأکید کنند.

چین همچنین یکی از متحدان جمهوری اسلامی است و روزنامه فایننشال‌تایمز روز چهارم بهمن خبر داد ایالات متحده چند بار از پکن خواسته است تا از تهران بخواهد حوثی‌های تحت حمایت خود را که به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند، مهار کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG