لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

جو بایدن اظهارات دونالد ترامپ درباره ناتو را «خطرناک» دانست


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ضمن انتقاد از سخنان دونالد ترامپ در خصوص سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو، اظهارات رئیس جمهوری سابق ایالات متحده را « خطرناک» و «غیرآمریکایی» دانست.

جو بایدن این انتقادات را پس از آن که کمک‌های ۹۵.۳ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا تصویب شد در کاخ سفید مطرح کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «حمایت از این لایحه بیانگر ایستادگی در مقابل پوتین است و مخالفت با آن بازی کردن به نفع پوتین است.»

او در ادامه ضمن دعوت جمهوری‌خواهان به تصویب این لایحه به شدت از اظهارات دونالد ترامپ درباره ناتو و روسیه انتقاد کرد.

جو بایدن گفت: «آیا می توانید تصور کنید که یک رئیس جمهور سابق ایالات متحده چنین حرفی بزند؟ تمام دنیا آن را شنیدند. بدتر این است که او همین را می‌خواهد.»

او تصریح کرد: «هیچ رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ ما هرگز در برابر دیکتاتور روسیه سر تعظیم فرود نیاورده است.»

جو بایدن سخنان دونالد ترامپ را «احمقانه»، «شرم‌آور»، «خطرناک» و «غیرآمریکایی» دانست.

دونالد ترامپ روز شنبه در سخنرانی خود در یک گردهمایی انتخاباتی در کارولینای جنوبی، به مکالمه‌اش با «رئیس جمهور یک کشور بزرگ» درباره پرداخت سهم هر یک از اعضای ناتو اشاره کرد و گفت در پاسخ به این رئیس جمهور که از او پرسیده بود آیا «اگر پول ندهیم و روسیه بار دیگر به ما حمله کند آیا از ما محافظت می‌کنید؟» گفته است: «نه، از شما محافظت نمی‌کنم، در واقع آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند؛ باید پول بدهید.»

اظهارات دونالد ترامپ درباره ناتو و احتمال حمله روسیه به کشورهای عضو آن، واکنش‌هایی درپی داشته است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر‌گونه پیشنهادی مبنی بر اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، امنیت همه ما از جمله ایالات متحده را تضعیف می‌کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.»

اندرو بیتس، از سخنگویان کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «تشویق به تهاجم علیه نزدیک‌ترین متحدان ما توسط رژیم‌های خون‌ریز، هولناک و نامتعادل است.»

دونالد ترامپ در حال حاضر با فاصله بسیار از رقبایش، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ است.

XS
SM
MD
LG