لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

تاخیر وزارت کشور در اعلام نتیجه نهایی و آمار مشارکت در انتخابات تهران


سخنگوی ستاد انتخابات کشور می‌گوید از ۲۰۸ حوزه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، تنها نتیجه شمارش آرا در تهران نهایی نشده و تکلیف ۲۰۷ حوزه دیگر مشخص شده است.

به گفته محسن اسلامی، در مجموع، ۲۳۱ نامزد در همین دور به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند.

او روز یکشنبه ۱۳ مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین گفت نتیجه ۳۰ حوزه انتخابیه مجلس خبرگان رهبری نیز نهایی شده و از ۸۸ کرسی، ۷۲ کرسی نماینده خود را شناخته‌اند.

به این ترتیب به جز ۳۰ نماینده تهران که هنوز به شکل رسمی مشخص نشده چه تعداد از آنها در همین دور به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند و چه تعداد باید در دور دوم رقابت کنند، در شهرهای دیگر تکلیف ۲۹ نماینده در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.

این در حالی است دو رسانه حکومتی خبر داده‌اند که بین ۱۳ تا ۱۶ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، در دور اول حد نصاب لازم را به دست می‌آورند و برای انتخاب سایر نمایندگان تهران باید دور دوم انتخابات برگزار شود.

در حالی که نتایج رسمی و نهایی انتخابات تهران هنوز توسط وزارت کشور اعلام نشده است، خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، روز یکشنبه مدعی شده «۱۵ یا ۱۶ نفر» از نامزدهای تهران در همین مرحله توانسته‌اند حداقل ۲۰ درصد آرا را کسب کنند.

بر اساس آماری که این خبرگزاری منتشر کرده است، محمود نبویان با بیش از ۵۴۵ هزار رأی صدرنشین است و محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس تنها ۴۰۹ هزار رأی به دست آورده و در رده چهارم است.

خبرگزاری مهر اعلام نکرده این آرا از شمارش چند شعبه اخذ رأی به دست آمده و کل آرای ریخته شده به صندوق‌ها و آرای صحیح چه تعداد است.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، اعلام کرده در حالی که تنها شمارش آرای حدود ۱۰۰ شعبه رأی‌گیری تهران باقی مانده است، «۱۳ نامزد» حد نصاب ورود به مجلس را به دست آورده‌اند و برای انتخاب ۱۷ نماینده دیگر تهران، ۳۴ نامزد در دور دوم رقابت خواهند کرد.

پیش از این اعلام شده بود در تهران بیش از پنج هزار شعبه رأی‌گیری در روز جمعه ۱۱ اسفند فعالیت داشتند.

طبق قانون انتخابات ایران، نامزدهای مجلس شورای اسلامی علاوه بر آن که باید در هر حوزه از رقبای خود بیشتر رأی بیاورند، لازم است که دست‌کم ۲۰ درصد از «آرای صحیح» حوزه خود را نیز به دست آورده باشند تا بتوانند در دور نخست وارد مجلس شوند.

اعلام نتایج انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران نیز از شنبه شب متوقف شده و مشخص نیست تعداد نهایی رأی نامزدها چه میزان است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، محسن قمی در انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران ۸۰۰ هزار رأی به دست آورده و مشخص نیست این آمار نهایی است یا رقم آن تغییر می‌کند.

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرط حداقل آرا وجود ندارد و نامزدهایی که بیشترین رأی را به دست بیاورند، به شکل مستقیم وارد این مجلس می‌شوند.

سکوت ستاد انتخابات وزارت کشور درباره نتیجه نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در تهران، گمانه‌زنی‌ها درباره میزان قابل توجه آرای باطله در شهر و استان تهران را افزایش داده است.

در یکی از جدیدترین گمانه‌زنی‌ها، سعید شریعتی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت «آرای باطله» در تهران دوم شده است.

هرچند که به دلیل سانسور مطبوعات و رسانه‌ها و فقدان ناظران مستقل در جریان انتخابات در ایران راستی‌آزمایی آمار شرکت‌کنندگان در این انتخابات نیز همچون انتخابات گذشته میسر نیست.

با این حال از شنبه شب چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای از جناح‌های سیاسی متفاوت درباره شمار بالای آرای باطله در تهران اظهارنظر کرده‌اند.

از سوی دیگر، روز یکشنبه خبرگزاری مهر بر اساس «شنیده‌ها» میزان آرای باطله را «۱۲ درصد» اعلام کرده است.

وزارت کشور هنوز تعداد کل شرکت کنندگان در انتخابات تهران را نیز اعلام نکرده است، اما یاسر جبرائیلی از چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ادعا کرد که در تهران تنها ۱ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر رأی داده‌اند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی صبح یکشنبه ۱۳ اسفند از ستاد انتخابات کشور گزارش داد که انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌ها از جمله تهران به دور دوم کشیده می‌شود.

به گفته خبرنگار تلویزیون جمهوری اسلامی، از پنج هزار صندوق اخذ رای در استان تهران تاکنون آرای چهار هزار صندوق شمارش شده و بر اساس آن «بخش قابل توجهی از نامزدهای منتخب در تهران به مرحله دوم می‌روند».

XS
SM
MD
LG