دو مسیر متفاوت سینمای ایران در سال ۱۴۰۲
سال ۱۴۰۲ سینمای ایران همچنان متاثر از تحولات عمیق سیاسی و اجتماعی بود که از یک سال قبل بسیاری از مناسبات و شرایط تولید و عرضه فیلمها در داخل و خارج از ایران را تغییر داده است. در این سال جریانی از فیلمهایی که بدون رعایت قوانین سانسور جمهوری اسلامی ساخته میشوند به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنوارههای مهم بینالمللی شرکت کردند و برنده جوایز مهمی چون بهترین فیلم جشنواره لوکارنو شدند. در داخل ایران متاثر از شرایط سیاسی و افزایش سخت گیریهای حکومتی، اکران سینماها در اختیار فیلمهای کمدی و فانتزی یا آثار تبلیغی حکومت قرار گرفت و معدود فیلمهای غیرکمدی و فانتزی نتوانستند مجال چندانی در نمایش رسمی داشته باشند. در این شرایط یک فیلم کمدی با نام «فسیل» توانست رکورد چند دهه اخیر در جذب تماشاگر را بشکند و مهمترین فیلمهای تولیدی چند سال اخیر با مضامین غیرکمدی بدون اکران رسمی و با عرضه در اینترنت به شکل بسیار گستردهای دیده شدند. این تحولات و شرایط سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ در شماره آخر پادکست «صحنه» در این سال بررسی شده است.
از همین مجموعه
-
اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳
سینمای زیرزمینی ایران در گفتوگو با مریم پالیزبان
-
اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳
به پیشواز هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن
-
اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳
از عکس کیومرث پوراحمد با شهبانو فرح پهلوی تا تکذیب خودکشی او
-
اردیبهشت ۰۵, ۱۴۰۳
نخستین گفتوگو با اشکان خطیبی پس از خروج از ایران
-
فروردین ۲۲, ۱۴۰۳
مستندی درباره فرزندان حاصل از روابط خارج از ازدواج در ایران
-
فروردین ۰۱, ۱۴۰۳
ردیابی تصویر نوروز در تاریخ سینمای ایران