لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

کرملین می‌گوید تحقیقات در مورد حمله مسکو ادامه دارد


 دلیرجان میرزایف، یکی از متهمان اصلی حمله مرگبار به کنسرت مسکو
دلیرجان میرزایف، یکی از متهمان اصلی حمله مرگبار به کنسرت مسکو

کرملین همچنان از اظهار نظر دربارهٔ شواهد فزاینده مبنی بر اینکه شاخه مستقر در افغانستانِ گروه داعش، معروف به «داعش خراسان»، ترتیب‌دهنده حمله به تالار کنسرت کروکوس در حومه مسکو بوده، خودداری می‌کند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، هنگامی که خبرنگاران از مقامات کرملین پرسیدند آیا آنها اذعان می‌کنند که داعش مسئول این حمله بوده است، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «شما سؤالی در رابطه با پیشرفت تحقیقات می‌پرسید. ما به هیچ وجه در این مورد اظهار نظر نمی‌کنیم. ما حق این کار را نداریم. اما از شما می‌خواهیم که به اطلاعات ارائه شده توسط مجریان قانون ما اعتماد کنید.»

روز جمعه، سوم فروردین، بر اثر حمله افراد مسلح ناشناس به تالار کنسرت کروکوس در شمال مسکو و سپس آتش زدن این ساختمان، ۱۳۷ نفر کشته شده و ۱۵۴ نفر نیز مجروح شدند.

گروه داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است و ایالات متحده نیز می‌گوید شواهد نشان از صحت این ادعا دارد.

خبرنگاران روز دوشنبه همچنین از سخنگوی کرملین پرسیدند که چرا ولادیمیر پوتین و مقامات روسیه از داعش به عنوان سازمان‌دهنده احتمالی این حمله نام نبردند؟

دیمیتری پسکوف گفت: «تحقیقات ادامه دارد. هنوز هیچ نظریه مطمئنی اعلام نشده است. این تنها یک موضوع مربوط به اطلاعات اولیه است.»

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بدون ارائه شواهد ادعا کرد که اوکراین به مهاجمان کمک کرده و قصد داشته «پنجره‌ای» برای فرار افراد مسلح باز کند.

اگرچه نهادهای اطلاعاتی آمریکا قبلاً هشدار داده بودند که سلول‌های داعش در روسیه در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن سالن‌های کنسرت هستند، پسکوف گفت که سرویس‌های امنیتی روسیه هیچ کمکی از غرب نپذیرفته‌اند.

خودداری از اظهارنظر در مورد ضرب‌وشتم مظنونان

سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از پاسخ به پرسشی دربارهٔ نشانه‌هایی مبنی بر اینکه چهار مظنون حمله مرگبار به تالار حومه مسکو ممکن است در حین و پس از بازداشت خود مورد آزار قرار گرفته باشند، خودداری کرد.

دادگاهی در مسکو شامگاه یکشنبه با صدور حکمی چهار مظنون متهم به اقدامات تروریستی در ارتباط با حمله به سالن کنسرت در حومه پایتخت روسیه را که ۱۳۷ کشته بر جای گذاشت، برای مدت دو ماه به بازداشت موقت فرستاد تا موعد محاکمه آنها فرا برسد.

دادگاه منطقه باسمانی، اسامی این چهار نفر را محمد صابر فیضف، مرادعلی رجب‌علیزاده، فریدون شمس‌الدین و دلیرجان میرزایف، شهروندان تاجیکستان اعلام کرده است.

به گفته این دادگاه، شمس‌الدین، میرزایف و رجب‌علیزاده، سه متهم از میان چهار متهم بازداشت‌شده، به گناه خود اعتراف کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از این دادگاه نوشته که فیضف نیز مستقیم از بیمارستان به دادگاه آورده شد در حالی که در سراسر محاکمه بر ویلچر نشسته و چشم‌های خود را بسته بود. او زخم‌های زیادی بر سر و صورت داشت و پزشکان همراه وی در دادگاه حضور یافته بودند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دمیتری پسکوف روز دوشنبه پس از اینکه یک روزنامه‌نگار از وی در مورد «علائم آشکار خشونت» بر چهره مظنونان هنگام حضور روز یک شنبه آنها در دادگاه پرسید، گفت: «من این سوال را بدون پاسخ می‌گذارم.»

مقام‌های روسی گفته‌اند که ۱۱ نفر در ارتباط با حمله روز جمعه به تالار کروکوس، از جمله چهار مرد مظنون به انجام این حمله بازداشت شده‌اند.

پاسخ ندادن سخنگوی کرملین به خبرنگاران در مورد ضرب‌وشتم این مظنونان درحالی است که بنابر تصاویر منتشرشده متهمان که با سر و صورت خونین و کبود در دادگاه حضور یافته بودند و برای آنها مترجم روسی آورده شده بود.

رجب‌علیزاده که گفته می‌شود ماموران امنیتی روسیه به هنگام دستگیری وی یکی از گوش‌هایش را بریده‌اند، بانداژی دور سر و صورت خود بسته بود. اما تاکنون گزارش‌ها درباره بریده شدن گوش وی تایید رسمی نشده است.

دادستان در این محاکمه بر لزوم محرمانه بودن تحقیقات و تضمین امنیت شرکت‌کنندگان در دادگاه و بستگانشان و نیز انجام غیرعلنی محاکمات تاکید کرده است.

در طول بخشی از این محاکمه که محرمانه نبود، اعلام شد که آدرس محل اقامت میرزایف در نووسیبریسک روسیه ثبت شده و او ۳۲ ساله و متاهل است و چهار فرزند دارد که کوچک‌ترین آنها دوقلوهای ۱۸ ماهه هستند.

رجب‌علیزاده نیز گفت که او ۳۰ ساله است و ازدواج کرده و یک فرزند دارد.

این چهار نفر جزو ۱۱ نفری هستند که مقامات روسیه می‌گویند در ارتباط با حمله مسلحانه مرگبار به سالن کنسرت «کروکوس» در نزدیکی مسکو بازداشت شده‌اند، حمله‌ای که ۱۳۷ کشته و ۱۵۴ مجروح بر جای گذاشته است.

پرچم‌های روسیه روز یکشنبه در سرتاسر کشور به حالت نیمه‌افراشته درآمد و شهروندان در بناهای یادبود موقت گل گذاشتند. پخش برنامه‌های سرگرمی و تبلیغاتی نیز در تلویزیون لغو شد.

این حمله بدترین واقعه «تروریستی» دو دههٔ اخیر روسیه محسوب می‌شود و گروه افراطی «حکومت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG