لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

خامنه‌ای خواستار فعالیت سیاسی زائران ایرانی در حج امسال شد


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه خواستار سیاسی‌کردن حج امسال از سوی زائران ایرانی در عربستان شد و گفت که از نظر او «حج امسال، حج برائت است.»

او این مطلب را روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در دیدار با کارگزاران زائران ایرانی حج بیان کرد و در سخنانش به وضعیت جنگ غزه نیز اشاره کرد.

علی خامنه‌ای در مورد اسرائیل و ایالات متحده گفت که «نمی‌شود با این دشمن با روی خوش برخورد کرد. نمی‌شود با آنها باملایمت رفتار کرد».

او اضافه کرد که از نظر او، «اگر کسی با اینها دست دوستی داد، این ستمگر است، ظالم است.»

در حالی که در دهه‌های گذشته، برگزاری تجمع حکومتی ایران در عربستان سعودی در جریان مراسم حج، موسوم به «برائت از مشرکین»، همواره موجب تنش میان تهران و ریاض بوده، علی خامنه‌ای امسال نیز باری دیگر خواستار برگزاری چنین تجمع سیاسی در خاک عربستان شد.

به گفته سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی، امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائر ایرانی قرار است برای مراسم حج راهی عربستان شوند.

مراسم «برائت از مشرکین» یک فعالیت تبلیغاتی-سیاسی از سوی جمهوری اسلامی در مراسم حج است که مُبدِع آن روح‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بود.

جمهوری اسلامی همواره در این مراسم، در پی ترویج ایدئولوژی خود بوده است.

در سال ۶۶، زوار ایرانی شرکت‌کننده در «برائت از مشرکین» با نیروهای پلیس عربستان سعودی درگیر شدند و این درگیری حدود ۲۸۰ کشته برجای گذاشت.

از آن پس، عربستان سعودی که مسئولیت برقراری نظم در اماکن مقدس مسلمانان جهان را برعهده دارد، محدودیت‌هایی را برای این مراسم در نظر گرفت.

با این حال، کشته شدن بیش از ۴۶۰ تن از زائران ایرانی در سال ۹۴ در مراسم حج بار دیگر تنش‌ها را افزایش داد.

جمهوری اسلامی همواره در بیش از چهار دهه گذشته با حکومت عربستان به دلیل نوع رویکرد دو کشور در جهان اسلام دچار اختلاف بوده است.

مذاکرات عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی که پیش از آغاز جنگ غزه ادامه داشت اکنون به تعلیق درآمده است اما همچنان منتفی نیست.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۱۵ اردیبهشت گفت، موافقت‌نامه امنیتی جدید واشینگتن با ریاض بدون عادی‌سازی روابط عربستان واسرائیل ممکن نیست.

XS
SM
MD
LG