لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

«روسیه در حال برنامه‌ریزی برای خرابکاری در سراسر اروپا است»


سازمان‌های اطلاعاتی اروپا نسبت به برنامه‌ریزی مسکو برای افزایش عملیات خرابکارانهٔ آن کشور در سراسر اروپای غربی هشدار می‌دهند.

سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی روسیه را متهم می‌کنند که همزمان با جنگ علیه اوکراین، اقدامات خرابکارانه علیه متحدان کی‌یف در اروپا را نیز افزایش داده و به قربانیان احتمالی در میان غیرنظامیان اهمیت نمی‌دهد.

به گزارش روزنامهٔ بریتانیایی فاینشنال‌تایمز، این سازمان‌ها به دولت‌های خود گفته‌اند که شواهد از چند کشور اروپایی نشان می‌دهد روسیه در کنار حملات سایبری، انتشار اطلاعات دروغین و حمایت از نیروهای افراط‌گرا در اروپا، اقداماتی چون بمب‌گذاری، ایجاد حریق و اقدامات خرابکارانهٔ دیگر را نیز در اروپا افزایش داده است.

بنابر این گزارش، به تازگی آلمان از بازداشت دو شهروند با ملیت دوگانهٔ آلمانی-روسی که گفته می‌شود دربارهٔ زیرساخت کلیدی و پایگاه‌های نظامی آلمان برای روسیه جاسوسی می‌کردند خبر داد.

روزهایی قبل در بریتانیا دو مرد هنگام تلاش برای به آتش کشیدن انبار حاوی کمک‌های نظامی برای اوکراین بازداشت و متهم شدند که برای دولت روسیه کار می‌کنند.

همزمان پلیس سوئد مشغول بررسی موارد پیاپی خروج قطارها از ریل است و مظنون شده در این موارد نیز پای روسیه در میان است.

ماه گذشته وزیر ترابری جمهوری چک به فاینشنال تایمز گفت روسیه سعی کرده بود در شبکه ریلی این کشور خرابکاری کند.

در استونی وزیر کشور و چند خبرنگار هدف حملاتی قرار گرفته‌اند که ظن آن می‌رود به دستور مسکو انجام شده است. در اسپانیا یک خلبان پیشین روس که اطلاعات محرمانه‌ای در اختیار اوکراین قرار داده بود به قتل رسید و مسکو تلویحاً تأیید کرد که این اقدامی انتقام‌جویانه بود.

گفته می‌شود به‌ویژه در پی اخراج شمار بسیاری از مأموران اطلاعاتی روس که با پوشش دیپلماتیک در کشورهای غربی فعال بودند، مسکو برای عملیات خرابکارانهٔ خود از نیروهای نیابتی استفاده می‌کند و با اتکا به باندهای جنایت‌کار فعال در اروپا یا شهروندان خود که از سال‌ها پیش مقیم کشورهای اروپایی شده‌اند این اقدامات خرابکارانه را اجرا می‌کند.

به نقل از فاینشنال‌تایمز، سازمان‌های امنیتی اروپا معتقدند این اقدامات خرابکارانه به آن دلیل تشدید شده که سیاست‌گذاری کرملین مبتنی بر مناقشهٔ دائمی با غرب است.

به گفتهٔ یک مأمور اطلاعاتی که هویت‌اش فاش نشده، مأموران اطلاعات روس و نیروهای نیابتی‌شان همزمان در کشورهای متعدد فعال شده‌اند تا فشار مضاعف بر غرب اعمال شود چراکه به عقیدهٔ این منبع آگاه، کرملین مصمم است از اختلاف‌های موجود به‌ویژه در آستانهٔ انتخابات پارلمان اروپا نهایت بهره را ببرد.

XS
SM
MD
LG