لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

امضای قرارداد بهره‌برداری از چابهار؛ آمریکا از احتمال تحریم شرکت‌های هندی خبر داد


به گفته دفتر نخست وزیری هند، قرارداد ۱۰ ساله توسعه و تجهیز بندر چابهار بین این کشور و دولت ایران امضا شد که نشانه‌ای از گسترش مناسبات بین دو کشور است.

قرارداد توسعه چابهار در سال ۲۰۱۶ بین شرکت «گلوبال پورتز» هند و آریا بندر ایران امضا شد و بر اساس آن هند بخشی از بندر چابهار را توسعه داد که هدف آن انتقال کالا به ایران، افغانستان و آسیای میانه با دور زدن بنادر کراچی و گوادر در کشور رقیب خود پاکستان است.

ایالات متحده روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در واکنش به این قرارداد اعلام کرد شرکت‌های هندی سرمایه‌گذار در ایران، در خطر تحریم شدن توسط آمریکا هستند.

ودانت پاتل، سحنگوی وزارت خارجه آمریکا، ساعتی بعد از امضای قرارداد میان ایران و هند به خبرنگاران گفت: «همه شرکت‌ها و افرادی که به دنبال قراردادهای تجاری با ایران هستند، باید از خطرات بالقوه‌ای که متوجه خود کرده‌اند و خطر بالقوه تحریم‌ها مطلع باشند.»

در سال‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از آن بوده که تحریم‌های آمریکا علیه ایران روند توسعه بندر چابهار را کند کرده بود. اما آذر ماه سال ۱۴۰۰ وزیر خارجه هند گفته بود تحریم‌های آمریکا تاثیری بر پروژه بندر چابهار ایران نداشته و این بندر فعال است.

نشریه اکونومیک تایمز در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه نوشت بر اساس این قرارداد که روز دوشنبه امضا شد، مدیریت بخشی از بندر چابهار به هند واگذار می‌شود.

به گزارش رویترز، ساربانادا سونووال، وزیر کشتیرانی هند، پس از امضای این قرارداد در تهران گفت: «اهمیت بندر چابهار بسیار بیشتر از گذرگاهی بین ایران و هند است. این بندر یک شریان مهم تجاری بین هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است. این مسیر ارتباطی بزرگراه مهمی برای تجارت است و زنجیره انتقال کالا در کل منطقه را تقویت می کند.»

روز دوشنبه این قرارداد طولانی مدت بین شرکت سهامی خاص بنادر هند (آی‌پی‌جی‌ال) و سازمان بنادر و کشتیرانی ایران، نهادهای اصلی مدیریت بنادر در دو کشور امضا شد.

مهرداد بذرپاس، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت براساس این قرارداد، «آی‌پی‌جی‌ال» در این طرح ۱۲۰ میلیون دلار برای تجهیز و توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری مستقیم خواهد کرد و ۲۵۰ میلیون دلار نیز به صورت حمایت مالی به توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی اختصاص خواهد داد.

شرکت «آی‌پی‌جی‌ال» در اواخر سال ۲۰۱۸ مديريت عملياتی اين بندر را بر عهده گرفت و به گفته يک مقام هندی از آن زمان عمليات بارگيری و انتقال بيش از ۹۰ هزار کانتينر و بخش اعظم ۸.۴ ميليون تن محموله‌های ديگر در اين بندرگاه را انجام داده است.

به گفته این مقام از آن زمان تاکنون ۲.۵ میلیون تن گندم و دو هزار تن خوراک دام از طریق این بندراز هند به افغانستان منتقل شده است.

اس. جایشانکار، وزیر خارجه هند همزمان با امضای این قرارداد در مومبای به خبرنگاران گفت:«این توافق راه را برای سرمایه گذاری‌های بزرگتر در این بندر هموار خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG