لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

جو بایدن تعرفه‌ها بر واردات خودروهای برقی و دیگر کالاهای چین را افزایش داد


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت، تعرفه‌ها بر واردات خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم، تجهیزات پزشکی و سایر کالاهای ساخت چین را افزایش داد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت چین با پرداخت یارانه‌ به شرکت‌های زیانده این کشور، به آنها مزیت ناعادلانه‌ای در تجارت جهانی می‌دهد.

جو بایدن که در «باغ رز» کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «کارگران آمریکایی تا زمانی که رقابت منصفانه باشد، می‌توانند از هر کسی پیشی بگیرند و رقابت کنند. اما دیر زمانی است که این رقابت منصفانه نبوده است.»

او اضافه کرد: «سال‌هاست که دولت چین، پول دولت را به شرکت‌های چینی سرازیر کرده است. این رقابت نیست، تقلب است.»

براساس برآورد کاخ سفید، افزایش تازه تعرفه‌ها، بر ۱۸ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تاثیر می‌گذارد.

پیشتر تعرفه خودروهای برقی وارداتی از چین به آمریکا حدود ۲۷.۵ درصد بود، اما اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است؛ اهرمی که برای به چالش کشیدن رویه پکن برای قیمت‌شکنی (ارائه کالا به قیمت پایین و غیررقابتی در بازارهای جهانی) و اعمال تعرفه ۴۰ درصدی بر واردات خودروهای آمریکایی اعمال شده است.

چین از طرف اتحادیه اروپا و آمریکا متهم است که با قیمت‌شکنی و یارانه‌های دولتی عملا امکان رقابت سالم فرآورده‌های غربی با چینی را در بازارهای جهانی از بین می‌برد.

جو بایدن همچنین به انتقادات دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، از رویکرد دولتش پاسخ داد.

آقای بایدن در این زمینه گفت که دولت دونالد ترامپ در مقابله با سواستفاده‌های دولت چین در تجارت با آمریکا در دوران ریاست جمهوری‌اش شکست خورد.

کارولین لیویت، سخنگوی ستاد انتخاباتی دوالد ترامپ، نیز اقدام دولت جو بایدن در اعمال تعرفه‌های جدید علیه کالاهای ساخت چین را «تلاشی ضعیف و بیهوده» برای منحرف کردن حمایت آقای بایدن از صنعت خودروهای برقی در ایالات متحده خواند.

او تاکید کرد که حمایت جو بایدن از صنعت خودروهای برقی باعث از بین رفتن صنعت خودروی آمریکا خواهد شد.

این در حالی است که وزارت خارجه دولت چین پیش از امضای تعرفه‌های تازه از این اقدام دولت آمریکا انتقاد کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت چین همیشه مخالف افزایش یک‌جانبه تعرفه‌های گمرکی بوده است.

او در ادامه گفت اقدام آمریکا نقض قوانین سازمان تجارت جهانی است و چین همه تدابیر لازم برای محافظت از حقوق قانونی و منافع خود را اتخاذ خواهد کرد.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که این کشور پارسال ۵۰۱ میلیارد دلار صادرات به اتحادیه اروپا داشته و تنها ۲۸۲ میلیارد دلار واردات از ۲۷ عضو این اتحادیه انجام داده است.

از سوی دیگر، چین در حالی که ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات به ایالات متحده آمریکا انجام داده، وارداتش از این کشور تنها ۱۶۴ میلیارد دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG