لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

اسرائیل یک فرمانده جهاد اسلامی را در جنین هدف قرار داد


نیروهای اسرائیلی در جنین، کرانه باختری
نیروهای اسرائیلی در جنین، کرانه باختری

ارتش اسرائیل اعلام کرد در یک حمله هوایی در کرانه باختری اسلام خمایسه، فرمانده یگان پشتیبانی سازمان جهاد اسلامی فلسطین، را در جنین از پای درآورده است.

حمله اسرائیل با جت و بالگرد تهاجمی علیه مقرهای شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه باختری یک رویداد کم‌سابقه است.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل که در این عملیات در جمعه شب، ۲۸ اردیبهشت، سهیم بود، نیروی هوایی این کشور را در انجام حمله هدفمند هدایت کرده است.

به گفته شین‌بت و ارتش اسرائیل، اسلام خمایسه مسئول یک سری حملات مسلحانه انجام شده در جنین بود، و اسرائیل اتاق عملیات جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار داده که «انجام حملات بیشتری در آینده نزدیک» را تدارک دیده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در یکی از حملات منتسب به گروه تحت فرماندهی اسلام خمایسه در اردیبهشت سال گذشته یک اسرائیلی به نام مئیر تاماری کشته شد و یک ماه پس از آن، این باند با تیراندازی در یک چهارراه بین جاده‌‌ای شماری اسرائیلی را زخمی کرد.

شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین با نام «سرایا القدس» مرگ این عضو ارشد خود و زخمی شدن شمار دیگری از اعضایش را در حمله هوایی اسرائیل تأیید کرد.

وزارت بهداشت فلسطینی وابسته به حکومت خودگردانی در کرانه باختری اعلام کرد غیر از اسلام خمایسه هشت تن دیگر در حمله هوایی اسرائیل زخمی شدند.

همزمان، جبهه خلق آزادی فلسطین نیز اسلام خمایسه را از فرماندهان یگان خود در جنین معرفی و حمله با جت را «یک جنایت جدید اشغالگران» نامید.

به دنبال حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که به جنگی در غزه کشیده شد که هم‌چنان ادامه دارد، ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل عملیات هدفمند در کرانه باختری را نیز علیه شبه‌نظامیان وابسته به حماس و سایر سازمان‌های فلسطینی تشدید کرده‌اند.

اسرائیل هدف از عملیات در کرانه باختری را جلوگیری از قدرت‌یابی شبه‌نظامیان فلسطینی اعلام کرده تا با حملات مشابهی در نقاط مرکزی کشور خود مانند حمله حماس در روز ۱۵ مهر سال گذشته روبه‌رو نشود.

بر اساس داده‌های تشکیلات خودگردانی، در دوره جنگ غزه، حدود ۵۰۰ تن نیز در کرانه باختری کشته، پنج هزار نفر زخمی و ۸۷۵۵ تن بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG