لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۰۸:۲۶ ۳۱.۲.۱۴۰۳

صندلی خالی ابراهیم رئیسی در نشست فوری هیئت دولت ایران

تصویری که خبرگزاری‌های ایران از صندلی خالی ابراهیم رئیسی در نشست فوری هیئت دولت جمهوری اسلامی در روز دوشنبه منتشر کردند.

۰۸:۱۴ ۳۱.۲.۱۴۰۳

محمد مخبر، در صورت تایید علی خامنه‌ای، مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری را برعهده می‌گیرد

به‌دنبال تایید خبر کشته شدن ابراهیم رئیسی، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران معاون اول او با موافقت رهبر جمهوری اسلامی اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور را برعهده می‌گیرد.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری، اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد».

همچنین بر اساس همین قانون، «شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود».

محمد مخبر هم اکنون معاون اول ریاست‌جمهوری ایران است و در صورت موافقت علی خامنه‌ای، عهده‌دار اختیارات و مسئولیت‌های ابراهیم رئیسی خواهد شد.

محمد مخبر دزفولی متولد ۴ تیر ۱۳۳۴ در شهر دزفول در استان خوزستان در جنوب غربی ایران است و در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

۰۷:۵۵ ۳۱.۲.۱۴۰۳

ابراهیم رئیسی و هیئت همراه در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند

رسانه‌های ایران به طور رسمی اعلام کردند ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی، و هیئت هشت نفره همراه او شامل حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، در پی حادثه سقوط بالگرد کشته شدند.

خبرگزاری‌های تسنیم و مهر صبح دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، ۱۸ ساعت پس از سانحه برای این بالگرد که هنگام عزیمت از نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان سقوط کرد، با یافتن لاشه آن پایان عملیات جست‌وجو و خبر کشته شدن رئیس دولت و وزیر خارجه ایران را تایید کردند.

یک مقام ایرانی نیز در گفتگو با خبرگزاری رویترز کشته شدن ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او را تایید کرد.

با ناکامی گروه‌های امدادی ایران در شناسایی محل سقوط این بالگرد، کشورهای منطقه از جمله ترکیه و روسیه با اعزام امدادگران و تجهیزات هوایی به کمک جمهوری اسلامی شتافتند که در نهایت پهپاد آکینجی ترکیه محل حادثه را که در نزدیکی روستایی کوهستانی به نام «طویل» در استان آذربایجان شرقی است، تشخیص داد.

هنوز ابهامات بسیاری پیرامون این حادثه وجود دارد، اما چاک شومر، رهبر جناح اکثریت در سنای ایالات متحده، با استناد به ارزیابی‌ مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته که «هیچ شواهدی دال بر خرابکاری در دست نیست»، اگرچه بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

گزارش‌ها حاکی از بارندگی و مه شدید در منطقه به هنگام سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه او بوده است.

سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز، حسین مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر، از جمله سرنشینان این بالگرد بودند.

ابراهیم رئیسی ۶۳ ساله، در سال ۱۴۰۰ در یکی از غیررقابتی‌ترین انتخابات‌ ریاست‌جمهوری ایران به پیروزی رسید، انتخاباتی که نسبت به تمام انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی کمترین میزان مشارکت مردمی را داشت.

۰۷:۵۳ ۳۱.۲.۱۴۰۳

خبرگزاری تسنیم از کشته شدن ابراهیم رئیسی و هیئت همراه خبر داد

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، لحظاتی پیش در کانال تلگرامی خود با تیتر «آیت‌الله رئیسی به ملکوت اعلی پیوست»، خبر داد که رئیس‌جمهور اسلامی ایران در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی «به شهادت رسید و به ملکوت اعلی پیوست».

پیشتر نیز خبرگزاری مهر خبر کشته شدن ابراهیم رئیسی را منتشر کرده بود.

۰۷:۱۳ ۳۱.۲.۱۴۰۳

تصاویر پهپادی از محل سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی

خبرگزاری‌ها در ایران تصاویر پهپادی از محل سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی را منتشر کرده‌اند.

۰۶:۵۱ ۳۱.۲.۱۴۰۳

تلویزیون جمهوری اسلامی: آثاری از زنده بودن سرنشینان مشاهده نشده است

تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که با کشف محل سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، و هیات همراه وی، تاکنون آثاری از زنده بودن سرنشینان مشاهده نشده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که تا ساعت ۶:۳۰ صبح دوشنبه نیروهای امدادی تنها چندصد متر با لاشه هلیکوپتر فاصله دارند. اما تصاویری که کوادکوپترها از محل سقوط این هلی‌کوپتر تهیه کرده‌اند هیچ علائمی دال بر زنده بودن سرنشینان هلی‌کوپتر نشان نمی‌دهد

۰۵:۵۸ ۳۱.۲.۱۴۰۳

رئیس جمعیت هلال احمر ایران می‌گوید لاشه هلیکوپتر پیدا شده است

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، صبح دوشنبه اعلام کرد که حدود ۱۷ ساعت پس از سانحه برای هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، و هیات همراه وی، لاشه این هلیکوپتر پیدا شده است.

آقای کولیوند در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران گفت که هلیکوپتر پیدا شده و اکنون تمام نیروهای امدادی حاضر در منطقه به سمت آن در حرکت هستند.

این مقام ایرانی در پاسخ به سوالی درباره نشانه‌های احتمالی سوختگی یا انهدام هلیکوپتر گفت، هر زمان که به هلیکوپتر برسند توضیحات بیشتری می‌دهد، اما «شرایط خوب نیست».

رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت که اکنون نیروهای امدادی دو کیلومتر با هلیکوپتر فاصله دارند.

۰۵:۲۴ ۳۱.۲.۱۴۰۳

ایرنا: محل هلی‌کوپتر سانحه دیده  رئیس جمهور ایران پیدا شد

هفده ساعت پس از حادثه برای هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، و هیات همراه وی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، صبح دوشنبه اعلام کرد که محل سقوط این هلیکوپتر پیدا شده است.

این خبرگزاری گزارش داد که «محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد و نیروهای امدادی در حال نزدیک شدن به محل سانحه هستند».

ساعتی پیش از آن اعلام شده بود که پهپاد اعزامی ترکیه به منطقه «یک منبع حرارتی را که گمان می‌رود مربوط به لاشه هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی باشد شناسایی کرده و مختصات آن را با مقامات ایرانی در میان گذاشته است.»

گزارش‌ها حاکی است که مختصات نقطه حرارتی کشف شده در جنگلی کوهستانی در سه کیلومتری شمال شرق روستای طویل در استان آذربایجان شرقی است.

۰۳:۵۷ ۳۱.۲.۱۴۰۳

وزارت خارجه ایران از حمایت کشورهای مختلف قدردانی کرد

وزارت خارجه ایران بامداد دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف به دلیل حمایتشان از عملیات جست‌وجوی هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه او پس از سقوط احتمالی آن ابراز قدردانی کرد.

بیانیه این وزارتخانه می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران از ابراز احساسات و عواطف انسانی و همبستگی تعداد زیادی از دولت‌ها و ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با دولت و مردم ایران و پیشنهادهای کمک و یاری به این عملیات جست‌وجو و نجات صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «علی‌رغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.»

شماری از کشورهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان از جمله ترکیه، روسیه، عربستان سعودی، عراق، پاکستان و هند در پیام‌هایی ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت ابراهیم رئیسی پیشنهاد همراهی در عملیات جست‌وجو و نجات داده‌اند.

۰۳:۵۴ ۳۱.۲.۱۴۰۳

ایرنا: مختصات موقعیت جغرافیایی هلی‌کوپتر سانحه دیده با پایش هوایی منطقه مشخص شد

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا خبر داد که بر اساس اعلام منابع میدانی، «مختصات دقیق موقعیت جغرافیایی هلی‌کوپتر سانحه دیده حامل ابراهیم رئیسی با پایش هوایی منطقه» مشخص شد.

طبق این گزارش «تیم‌های عملیاتی و امدادی هم‌اکنون در مسیر عزیمت به نقطه تایید شده سانحه به نام طویل هستند. این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.»

ایرنا اضافه کرده است: «مختصات نقطه حرارتی کشف شده در جنگلی کوهستانی در سه کیلومتری شمال شرق روستای طویل است.»

این در حالی است که خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که پهپاد اعزامی ترکیه به منطقه «منبع گرما مشکوک به لاشه هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی را شناسایی کرده و مختصات آن را با مقامات ایرانی در میان گذاشته است.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG