لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۲۰:۲۵ ۱.۳.۱۴۰۳

اظهارات رئیس دفتر ابراهیم رئیسی درباره اطلاع زودهنگام مسئولان از وقوع «سانحه» برای بالگرد

رئیس دفتر ابراهیم رئیسی در گفت‌وگویی با تلویزیون ایران فاش کرده است که او و سایر مقام‌های ارشد از همان دقایق ابتدایی بعد از ناپدید شدن هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران متوجه «سانحه» شده بودند.

این در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله وزیر کشور، تا ساعت‌ها بعد از انتشار نخستین گزارش‌ها، از «فرود سخت» هلی‌کوپتر رئیسی سخن می‌گفتند و حاضر به تأیید وقوع سانحه نمی‌شدند.

غلامحسین اسماعیلی که سرنشین یکی از دو هلی‌کوپتر دیگر همراه رئیسی بوده است، در گفت‌وگوی تلویزیونی روز سه‌شنبه ۱ خرداد گفته است بعد از حدود نیم ساعت پرواز در دره مجاور منطقه مس سونگون یک «لکه ابر» دیده شده است ولی «مه» وجود نداشت.

او در ادامه خبر داده بعد از ارتفاع گرفتن هلی‌کوپترها، خلبان متوجه گم شدن بالگرد رئیسی شده و «دور زد و برگشت تا بالگرد را جست وجو کنند».

او همچنین به نقل از خلبان بالگرد خود گفته است ارتباط رادیویی با هلی‌کوپتر حامل رئیسی از یک دقیقه و نیم قبل قطع شده بود.

به گفته آقای اسماعیلی بعد از فرود در معدن مس سونگون با تلفن همراه خلبان هلی‌کوپتر رئیسی تماس گرفته شد که
«که آقای آل هاشم (امام‌جمعه تبریز) آن تماس را جواب داد و گفت در دره افتاده‌ام، ولی نگفت چه اتفاقی افتاده است».

او در ادامه توضیح داده است: «دوباره که من تماس گرفتم، آل هاشم گفت حالم خوب نیست و متوجه نشدم چه شده است و نمی‌دانم کجا هستم. لابلای درخت‌ها هستم و هیچ‌کسی را نمی‌بینم و تنها هستم. مشخصه جنگل و درخت را داد.»

رئیس دفتر رئیسی سپس تأکید کرد: «برای ما معلوم شد بالگرد دچار سانحه شده است.»

اظهارنظرهای ضد و نقیض رسانه‌ها و مسئولان دولتی در ساعت‌های بعد از وقوع این سانحه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

۲۰:۰۶ ۱.۳.۱۴۰۳

اظهارنظرها درباره بروز «خطا» و «کوتاهی» در سقوط بالگرد رئیسی

صادق ضیائیان، رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به روزنامه هم‌میهن گفته که در مورد شرایط جوی و وضعیت هوا در روز سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و شش سرنشین دیگر صحبت نمی‌کند چون «مجاز به ابراز نظر نیست».

این در حالی است که درباره وضعیت هوا و هشدارهای صادر شده پیش از این سانحه اما و اگرهایی وجود دارد.

فتح‌الله امی، عضو گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق پژوهشگاه هوافضا، با اشاره به اینکه «در بررسی شرایط جوی، کوتاهی شده» افزوده است: «آن شرایط اصلاً مناسب پرواز نبوده و همان اتفاقی که از جمله برای هواپیمای آسمان در یاسوج اتفاق افتاد، تکرار شد».

اشاره آقای امی به پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از مبدأ تهران به مقصد یاسوج در بهمن ماه ۱۳۹۶ بود که حدود یک ساعت و نیم پس از بلند شدن پس از برخورد با کوه دنا سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

روز سه‌شنبه مسعود پزشکیان،‌ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به سانحه سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم ٰرئیسی و همراهانش گفت که «در این هوا نباید پرواز بالگرد انجام می‌شد».

این نماینده تبریز به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته که از روز پیش از آن اعلام شده بود وضعیت هوا نارنجی است و نمی‌داند چرا چنین اجازه‌ای صادر شده است.

در پی حادثه سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی در روز ۳۰ اردیبهشت در منطقه‌ای کوهستانی و مه‌آلود که منجر به کشته شدن رئیس‌جمهور ایران شد، مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، در نوشته‌ای در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به محمد مخبر، خواستار «رسیدگی به خطاهایی» شد که منجر به این سانحه شده است.

۱۸:۱۶ ۱.۳.۱۴۰۳

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ریاست‌جمهوری رئیسی را دوران «ترور، خطر و ظلم» خواند

به دنبال واکنش‌های بین‌المللی به کشته‌شدن ابراهیم رئیسی در حادثه سقوط بالگرد، مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) دوران حکومت ابراهیم رئیسی در ایران را «وحشیانه» و همراه با «ترور، خطر و ظلم» خواند.

به گفته آقای جانسون دوران ابراهیم رئیسی از «کشتن زنان معترض به شریعت گرفته تا حمایت از گروهای نیابتی تروریستی که دست به قتل‌عام اسرائیلی‌ها زدند، متغیر بود.»

این مقام ارشد در مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد که درباره این اتفاق و در صورت انتشار جزئیات بیشتر، با مقام‌های امنیتی آمریکا در «تماس مستقیم» قرار دارد.

مایک جانسون در ادامه این پیام نوشته‌ است که ایالات متحده «در این روزهای سرنوشت‌ساز برای ثبات در خاورمیانه، برای رهبران ایرانی که به دنبال زندگی در صلح با همسایگان خود و غرب هستند و برای روزی که پرچم آزادی در ایران برافراشته شود، دعا می‌کند».

۱۷:۴۷ ۱.۳.۱۴۰۳

تذکر و تشکیل پرونده برای «۸۰ وب‌سایت» به دلیل انتشار مطالب درباره سقوط هلی‌کوپتر رئیسی

رئیس پلیس سایبری ایران (فتا) از تشکیل پرونده قضائی برای وبسایت‌هایی که آنها را «منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز و شایعه درباره سانحه بالگرد رئیس‌جمهور» خوانده خبر داد.

وحید مجید روز سه‌شنبه اول خردادماه اعلام کرد که در این زمینه ۸۰ وبسایت شناسایی شده‌اند که به شماری از آنها تذکر داده شده و برای شماری از آنها پرونده قضائی تشکیل شده است. او جزئیات بیشتری درباره این وب‌سایت‌ها فاش نکرد.

در ساعت‌های بعد از انتشار نخستین گزارش‌ها درباره سانحه سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و شش سرنشین دیگر آن که منجر به مرگ همه آنها شد، شبکه‌های اجتماعی به صحنه بروز واکنش‌ها درباره ماجرا و گمانه‌زنی درباره پیامدهای آن تبدیل شد و رسانه‌های رسمی نیز اخبار ضد و نقیضی منتشر کردند.

سازمان اطلاعات فراجا (فرماندهی پلیس ایران) نیز در اطلاعیه‌ای خواستار دنبال کردن اخبار این سانحه از «مراجع رسمی» شد و افزود که «صفحات فعالان فضای مجازی تحت رصد پلیس» است و با افرادی که «شایعه» منتشر کنند، برخورد خواهد کرد.

۱۷:۳۵ ۱.۳.۱۴۰۳

رهبران آلمان و ژاپن هم مرگ ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در پیام کوتاهی کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلی‌کوپتر را به دولت ایران و خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت.

نخست وزیر ژاپن نیز با ارسال پیامی به علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران، کشته شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت.

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه خبر داد که پرچم سازمان ملل متحد به دلیل درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به حالت نیمه افراشته در می‌آید.

این نهاد از تمامی سازمان‌ها و ادارات وابسته به سازمان ملل خواسته‌ است که پرچم‌های خود را در سراسر جهان به احترام ابراهیم رئیسی به حالت نیمه‌افراشته در آورند.

این در حالی است که همزمان با اعلام عزای عمومی یک روزه در ترکیه در روز سه‌شنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، دستور داد که تمامی پرچم‌های این کشور در سراسر ترکیه به حالت نیمه‌افراشته در آیند.

پاکستان و هند نیز با اعلام روز سه‌شنبه به عنوان روز عزای ملی در این کشورها، تمامی پرچم‌های خود را در مراکز دولتی ورسمی به حالت نیمه افراشته در آوردند.

۱۴:۳۶ ۱.۳.۱۴۰۳

لاوروف تحریم‌های آمریکا را عامل «به خطر افتادن» امنیت پروازها دانست

وزیر خارجه روسیه در واکنش به سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق ایران، مدعی شد که «تحریم‌های آمریکا» امنیت پروازها را به خطر انداخته است.

سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه افزود تحریم‌های هوانوردی آمریکا و ممنوعیت تأمین قطعات یدکی، مردم را در معرض خطر قرار داده و «عمداً» به شهروندان عادی آسیب می‌رساند.

سرگئی لاوروف در دیدار سال ۱۴۰۲ خود با ابراهیم رئیسی در تهران
سرگئی لاوروف در دیدار سال ۱۴۰۲ خود با ابراهیم رئیسی در تهران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، نیز پیشتر در یک گفتگوی تلویزیونی یکی از مقصران سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او را تحریم فروش قطعات هوانوردی از سوی آمریکا به ایران معرفی کرده بود.

این ادعاها در حالی است که نهادهای رسمی جمهوری اسلامی هیچ گزارش رسمی در مورد علت این سانحه منتشر نکرده‌اند و هنوز مشخص نیست سقوط این بالگرد به‌دلیل نقص فنی بوده است یا شرایط جوی و حتی خطای انسانی.

لاوروف همچنین با اشاره به مرگ ابراهیم رئیسی گفت دلیلی برای گمانه‌زنی در مورد تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نمی‌بیند.

پیش از این، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه در پیامی تلگرامی بر آمادگی روسیه برای کمک به ایران برای یافتن دلایل «واقعی» سقوط بالگرد حامل رئیسی تأکید کرده بود.

ولادیمیر پوتین نیز کشته‌شدن همتای ایرانی خود را تسلیت گفته و بر نقش «برجسته» رئیسی در افزایش روابط دو کشور به سطح «راهبردی» تأکید کرده بود.

با این حال، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد پوتین برنامه‌ای برای شرکت در مراسم تشییع جنازه رئیسی ندارد.

۱۴:۲۴ ۱.۳.۱۴۰۳

انتقال اجساد ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران

گزارش رسانه‌های ایرانی حاکی است که پس از اتمام مراسم تشییع جنازهٔ ابراهیم رئیسی و هیئت هشت‌ نفرهٔ همراه او در تبریز، اجساد آن‌ها به تهران منتقل شدند.

ادامه مراسم تشییع جنازه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهان‌شان قرار است در روزهای آینده در تهران، قم و مشهد ادامه یابد.

ابراهیم رئیسی و همراهان او روز یکشنبه در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی کشته شدند.

۱۳:۲۷ ۱.۳.۱۴۰۳

یک نماینده مجلس: پرواز بالگرد حامل رئیسی نباید انجام می‌شد

مسعود پزشکیان،‌ نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید در این هوا نباید پرواز بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش انجام می‌شد.

این نماینده شهر تبریز به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که از روز قبل اعلام شده بود وضعیت هوا نارنجی است و نمی‌داند چرا چنین اجازه‌ای صادر شده است.

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی روز ۳۰ اردیبهشت در منطقه‌ای کوهستانی و مه‌آلود سقوط کرد و باعث کشته شدن رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، و همراهان آن‌ها شد.

۱۳:۱۹ ۱.۳.۱۴۰۳

ثبت «رکورد تازه» در فضای مجازی فارسی‌زبان در واکنش به مرگ رئیسی

کانال تلگرامی «تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی» با بررسی شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان پس از انتشار خبرها درباره بروز سانحه برای بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش، نوشته که «آمار و ارقام حیرت‌برانگیز از میزان واکنش‌های مجازی به سقوط» این بالگرد، «رکورد» واکنش‌ها به مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد را «شکست».

بر اساس این گزارش، بررسی توئیتر فارسی نشان می‌دهد در عرض کمتر از ۴۸ ساعت پس از انتشار این خبر، «بیش از ۳۰۵ هزار توئیت در این رابطه منتشر شده است. این توئیت‌ها به شکل خیره‌کننده‌ای لایک شده‌اند و در مجموع بیش از ۹ میلیون بار لایک و حدود یک میلیون بار بازنشر شده‌اند.»

این کانال تلگرامی افزوده که «این اعداد بیش از تعداد توئیت و ریتوئیت منتشر شده در روزهای اولیه پس از مرگ مهسا امینی است. در آن زمان، و در یک مقطع سه روزه، ۱۹۰ هزار توئیت و ۸۳۰ هزار ریتوئیت در این خصوص منتشر شده بود.»

کانال تلگرامی «تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی»، پرلایک‌ترین توئیت منتشر شده طی این بازه زمانی را توئیت علی کریمی در واکنش به مرگ رئیسی و هیئت همراه او با ۳۸ هزار لایک معرفی کرده است.

آن‌طور که این کانال تلگرامی نوشته، در تلگرام نیز در عرض کمتر از ۴۸ ساعت، «عدد خیره‌کننده ۴۶۷ هزار پست تلگرامی، در بیش از ۵۲ هزار کانال تلگرامی، با حدود دو میلیارد بازدید» درباره مرگ ابراهیم رئیسی ثبت شده که «در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می‌شود».

در این گزارش همچنین آمده که بررسی‌ها نشان می‌دهد موضوع مرگ ابراهیم رئیسی برای یک مقطع ۱۰ ساعته، ترند اول جستجوی گوگل بوده است.

این کانال تلگرامی نوشته این در حالی است که «کمتر پیش می‌آید در گوگل، جستجو راجع به یک موضوع از جستجو درباره موضوعاتی نظیر فیلم و سریال و آهنگ بیشتر باشد».

بر اساس این گزارش، ساکنان استان خراسان جنوبی، «بیش از ساکنان سایر استان‌ها در این خصوص در گوگل جستجو کرده‌اند.»

این کانال تلگرامی همچنین نوشته که در اینستاگرام فارسی‌زبان هم حجم استوری‌ها و پست‌ها در صفحات مختلف بسیار قابل توجه و میلیونی بوده است.

۱۲:۵۷ ۱.۳.۱۴۰۳

عکس‌هایی از تشییع جنازهٔ ابراهیم رئیسی و همراهانش در تبریز

مراسم تشییع جنازهٔ ابراهیم رئیسی و هیئت هشت‌نفرهٔ همراه او که روز ۳۰ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند، سه‌شنبه یکم خرداد در تبریز برگزار شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG