لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

محمد رسول‌اف می‌گوید کشمکش با نظام قضایی ایران الهام‌بخش فیلم جدیدش بود


محمد رسول‌اف در جشنواره کن تصاویر بازیگران فیلمش را که در ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند، به عکاسان نشان داد
محمد رسول‌اف در جشنواره کن تصاویر بازیگران فیلمش را که در ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند، به عکاسان نشان داد

محمد رسول‌اف که اخیرا ایران را ترک کرده است، اعلام کرد فیلم جدیدش که در بخش مسابقه جشنواره کن شرکت دارد و داستان آن در مورد خانواده یک قاضی در بحبوبه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است، حاصل تجارب شخصی او از نظام قضایی ایران است.

آقای رسول‌اف که به دلیل نمایش فیلم «دانه انجیر معابد» به کن سفر کرده است، حدود ۱۰ روز پیش با انتشار ویدئوی کوتاهی خبر خروج خود از یکی از مرزهای زمینی ایران را اعلام کرد.

او در اظهارنظرهای بعدی خاطرنشان کرد که به دلیل محکوم شدن به هشت سال زندان، که پنج سال آن اجرایی بود، شلاق و جریمه‌های نقدی تصمیم گرفت برای ساختن فیلم‌های بیشتری که ایده‌های آنها را در ذهن خود دارد از کشور خارج شود.

نخستین نمایش «دانه انجیر معابد» در بخش مسابقه جشنواره کن با تشویق و استقبال تماشاگران مواجه شد.

آقای رسول‌اف روز جمعه ۴ خرداد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در حاشیه جشنواره کن گفت فکر اولیه فیلم جدیدش پس از چند بار بازداشت و تحمل زندان به ذهن او خطور کرد.

این کارگردان برجسته به ارتکاب جرایم گوناگونی از تولید فیلم بدون مجوز گرفته تا «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده است.

این در حالی است که گزارش‌هایی از اخضار و بازجویی عوامل این فیلم در ایران و فشار به آنها برای خارج شدن فیلم «دانه انجیر معابد» از جشنواره کن منتشر شده است.

محمد رسول‌اف برای فیلم «شیطان وجود ندارد» که موضوع آن مجازات اعدام در ایران بود در سال ۲۰۲۰ برنده خرس طلایی، جایزه اصلی جشنواره برلین، شد.

او در ادامه مصاحبه با رویترز گفت: «در چند سال گذشته آنقدر بازجویی شدم و به دادگاه و زندان رفتم که با افرادی که زندان‌ها را اداره می‌کنند تماس زیادی داشتم. در مورد افرادی که به بقای این نظام کمک می‌کنند سوالاتی در ذهنم ایجاد شد. آن‌ها چه فکر می‌کنند؟ ذهنیت آن‌ها چیست؟ و چه نوع آدم‌هایی هستند؟»

تمرکز فیلم «دانه انجیر معابد» روی یک قاضی است که همزمان با گسترش اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که در واکنش به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد شروع شد، دچار فشار عصبی و پارانویا می‌شود.

آقای رسول‌اف در ادامه مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «من اولین بار ۲۰ سال پیش به جشنواره کن آمدم بنابراین حضور من در کن نتیجه راهی است که در پیش گرفتم و خیلی خوشحالم که امروز اینجا هستم.»

او در سال‌های اخیر به رغم محدودیت‌های شدیدی که در ایران داشت چند طرح فیلم را دنبال کرد که یکی از آن‌ها قرار بود به شکل انیمیشن ساخته شود.

آقای رسول اف گفت: «با خودم فکر کردم که اگر به زندان بروم، این داستان‌ها ناگفته باقی خواهند ماند. بنابراین تصمیم گرفتم به خارج بیایم و کارهای باقی مانده را انجام دهم. اگر تا آن زمان جمهوری اسلامی هنوز وجود داشته باشد و اگر احکام من هنوز برجا باشند، آن وقت زمان رفتن به زندان فرا خواهد رسید.»

XS
SM
MD
LG