لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

«طرح ضربتی» افزایش تولید روزانه نفت ایران با تنها ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری


در اولین جلسه شورای اقتصادی به ریاست محمد مخبر، سرپرست موقت ریاست‌جمهوری ایران، «طرح ضربتی» افزایش تولید روزانه نفت خام ایران به «۴ میلیون بشکه» تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران، در نشست روز شنبه ۵ خرداد، تصویب شد که با سرمایه‌گذاری «۳ میلیارد دلاری» در سال ۱۴۰۳، تولید روزانه نفت کشور از «۳.۶ میلیون بشکه کنونی» به ۴ میلیون بشکه برسد.

انتظار اوج‌گیری تولید نفت ایران با سرمایه‌گذاری تنها ۳ میلیارد دلار در سال جاری در حالی است که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از سال ۱۳۹۷ حجم سرمایه‌گذاری‌های سالانه در حوزه تولید نفت و گاز کشور حدود همین مقدار بوده که نصف نیمه ابتدایی دهه گذشته و یک ششم دو دهه پیش است.

مشخص نیست دولت چگونه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری می‌خواهد تولید نفت کشور را به ۴ میلیون بشکه برساند؛ در حالی که حتی در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و حضور گسترده شرکت‌های غربی و سرمایه‌گذاری سالانه ۱۸ میلیارد دلاری، تولید نفت ایران به چهار میلیون بشکه نرسید.

از طرفی آمارهای اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد تولید روزانه نفت ایران بین ۳.۱ تا ۳.۳ میلیون بشکه است، اما دولت جمهوری اسلامی تولید روزانه کنونی نفت خام خود را ۳.۶ میلیون بشکه عنوان می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اواخر اردیبهشت در گزارش ماهانه خود میزان تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل را ۳.۲۵ میلیون بشکه ارزیابی کرده بود.

بر اساس یک سند رسمی شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی که به دست رادیو فردا رسیده است، مصرف داخلی نفت خام کشور حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز است و بر اساس آماری که شرکت اطلاعات کالا، کپلر، در اختیار رادیو فردا قرار داده است، صادرات روزانه نفت خام ایران (منهای میعانات گازی) نیز حدود ۱.۳ میلیون بشکه است.

بدین ترتیب تولید نفت خام ایران بایستی چیزی حدود ۳.۱ میلیون بشکه در روز باشد و مشخص نیست چرا دولت اصرار دارد که تولید روزانه نفت خام ۳.۶ میلیون بشکه است.

پیشتر جواد اوجی وزیر نفت ایران نیز مدعی شده بود که تولید نفت ایران به ۳.۶ میلیون بشکه رسیده است؛ ادعایی که در تناقض چشمگیر با آمارهای داخلی و بین‌المللی است.

در «طرح ضربتی» افزایش تولید روزانه نفت ایران به ۴ میلیون بشکه ادعا می‌شود با تحقق این امر سالانه ۷ میلیارد دلار به درآمدهای حاصل از صادرات نفت ایران اضافه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG