لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

آژانس بین‌المللی انرژی: تولید روزانه نفت ایران به ۳.۳ میلیون بشکه رسید


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود میزان تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته، آوریل، را ۳.۳ میلیون بشکه ارزیابی کرده که ۷۵ هزار بشکه بیشتر از ماه مارس است.

آرشیو آمارهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد از ابتدای سال ۲۰۲۴، تولید روزانه نفت ایران ۱۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت داشت، اما این رقم در سال ۲۰۲۰ به زیر ۲ میلیون بشکه سقوط کرد. از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، تولید نفت ایران به خاطر افزایش پیاپی صادرات، رشد چشمگیری داشته است.

ایران همچنین شبکه گسترده‌ای از دلالان و واسطه‌ها را به خدمت گرفته و شرکت ردیابی نفتکش‌ها، وُرتکسا، روز شنبه ۲۹ اردیبهشت گزارش داد که ۱۶۳ نفتکش بزرگ در کار انتقال پنهانی نفت ایران به چین هستند.

شرکت اطلاعات کالا، کپلر نیز پیشتر به رادیو فردا گفته بود که در سه ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی صادرات نفت ایران به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر از سال ۲۰۲۳ است.

این شرکت بین‌المللی همچنین گفت پارسال ۶۷۰ هزار بشکه نفت ایران از طریق دلالان در آب‌های مالزی به چین صادر می‌شد، اما امسال این رقم به ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است.

اخیرا برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا با سفر به مالزی و سنگاپور هشدار داد ایالات متحده افزایش ظرفیت ایران برای انتقال نفت خود را وابسته به ارائه‌دهندگان خدمات مستقر در مالزی می‌داند و این نفت از نزدیکی آب‌های سنگاپور و مناطق دیگر به چین انتقال می‌یابد.

ایران در سه ماهه ابتدایی امسال نه تنها از طریق افزایش تولید، بلکه با فروش نفت بی‌مشتری خود که طی سال‌های گذشته در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس و آب‌های آسیای شرقی انبار شده بود، صادرات نفتش را افزایش داده است.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد ذخایر نفت بی‌مشتری ایران از ۴۵ میلیون بشکه در اواسط پاییز پارسال بصورت متمادی افت کرده و آخر ماه مارس امسال به زیر ۱۵ میلیون بشکه رسیده است.

ایران به رغم افزایش چشمگیر صادرات نفت، با هزینه‌های چشمگیری برای دور زدن تحریمهای آمریکا و دریافت پول نفت صادراتی مواجه است. برای نمونه با توجه به قیمت و حجم صادرات نفت ایران، انتظار می‌رفت پارسال این کشور دست کم ۴۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد، اما آمارهای گمرکی نشان می‌دهد تنها ۳۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایران در سال گذشته برای هر بشکه نفت صادراتی، ۱۳ دلار به پالایشگاه‌های چینی تخفیف داده است.

این تخفیف علاوه بر هزینه انتقال پنهانی محموله‌های نفتی در دل اقیانوس‌ها به نفتکش‌های دیگر یا تغییر برند نفت ایران با کمک دلالان و فروش آن به عنوان نفت مالزی، عراق، امارات و عمان به چین است.

XS
SM
MD
LG