لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

ذوالنوری: اگر مجلس یک سال تعطیل شود هیچ کسی ککش هم نمی‌گزد


مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس دوم مجلس یازدهم شورای اسلامی، با اذعان به تضعیف جایگاه قوه مقننه در جمهوری اسلامی گفت که «اگر مجلس یک سال تعطیل شود هیچ کسی ککش هم نمی‌گزد».

آقای ذالنوری که از نامزدهای ریاست دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز محسوب می‌شود روز یکشنبه در نشستی با منتخبین مجلس دوازدهم عنوان کرد: «امروز مجلس در جایگاه خود نیست. حال آن که هر جا بحث قانون‌گذاری است، به مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود و باید این قدرت به مجلس بازگردد تا به راس امور برگردد.»

اظهارات این عضو جبهه پایداری در ادامه با انتقاداتی از محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس یازدهم شورای اسلامی، همراه بود که گفت اگر یک نماینده بخواهد وزیری را استیضاح کند «هئیت ریسه نفوذ می‌کند و مانع استیضاح می‌شود» و این که «امروز حتی آیین‌نامه داخلی مجلس اجرایی نمی‌شود».

وی سپس گفت: «اگر مجلس یک سال تعطیل شود هیچ کسی ککش هم نمی‌گزد. باید در مجلس تحول ایجاد شود تا تغییر ایجاد شود. نیاز به تغییر غیر قابل اجتناب است تا مجلسی کارآمدتر از گذشته وجود داشته باشد.»

انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی کم‌رونق‌ترین انتخابات در تاریخ این مجلس بود. دور اول انتخابات مجلس دوازدهم ۱۱ اسفند پارسال برگزار شد که تنها ۴۱ درصد از افراد واجد شرایط در آن شرکت کردن.د این رقم در تهران، در آمار رسمی، تنها ۲۶ درصد گزارش شد.

نرخ مشارکت در دور دوم این انتخابات نیز به شدت کاهش یافت به طوری که در کلان‌شهرهای تهران، کرج، مشهد و شیراز بین شش تا ۹ درصد بود، امری که نشان از کاهش مدام مشروعیت جمهوری اسلامی و کوچک شدن پایگاه اجتماعی آن دارد.

مجتبی ذوالنوری نیز در سخنان روز یکشنبه خود به کاهش مشارکت مردمی در انتخابات مجلس دوازدهم اشاره کرد و گفت: «جمعیتی که پای صندوق رای نیامد دلخورند و گله دارند. جمعیتی رای سفید داد که گفتند ما کشور را قبول داریم، به ولایت‌ فقیه و ارزش‌ها پایبند هستیم اما شما را قبول نداریم، شما را در خور رای خودمان ندیدیم. ما این موضوع را به وضوح درک کردیم. باید علل ناراحتی مردم بررسی شود.»

مجلس دوازدهم خرداد امسال آغاز به کار می‌کند و به نظر می‌رسد اختلافات گسترده گروه‌های اصولگرا در روزهای انتخابات، به درون مجلس نیز کشیده شود و به‌ویژه بر سر ترکیب هیئت رئیسه بالا گیرد.

با استفاده از گزارش‌های انتخاب و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG