لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

مقام‌های ارشد اروپایی حمله مرگبار اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح را محکوم کردند


کودکان فلسطینی در کنار وسایل سوخته از حمله اسرائیل به اردوگاهی در محله «تل‌السلطان» شهر رفح
کودکان فلسطینی در کنار وسایل سوخته از حمله اسرائیل به اردوگاهی در محله «تل‌السلطان» شهر رفح

حمله هوایی یکشنبه شب اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح که تا به حال به گفته مقام‌های بهداشتی گروه افراطی حماس ۴۵ کشته به جا گذاشته است، با واکنش گسترده بین‌المللی مواجه شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه هفتم خرداد گفت که از این حمله اسرائیل «خشمگین» شده و خواستار توقف عملیات اسرائیل در رفح شد.

او در پیامی به زبان انگلیسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی باقی نمانده است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در همین شبکه اجتماعی گفت از خبر حمله اسرائیل که ده‌ها بی‌خانمان شامل کودکان کوچک را کشت، «وحشت‌زده» شده است و افزود: «به‌شدت این حمله را محکوم می‌کنم.»

او همچنین خواستار توقف فوری چنین حملاتی شد و گفت حکم‌های صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری و قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید از سوی همه طرف‌های درگیر مورد احترام باشد.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است گفته که کشته‌های این حمله در محله «تل‌السلطان» رفح بیشتر از زنان و کودکان هستند و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند.

ابتدا تعداد تلفات این حمله ۳۵ تن اعلام شد اما ساعاتی بعد مقام‌های بهداشتی غزه گفتند تا به حال ۴۵ تن در این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر فلسطین پیش‌تر گفته بود که با ادامه جستجو و عملیات نجات احتمال افزایش تعداد کشته‌ها وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایرلند که کشورش گفته است به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، اعلام کرد: «چیزی که دیشب شاهدش بودیم، وحشیانه بود.»

آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطینی‌ها (انروا) نیز در حساب شبکه ایکس خود نوشت که غزه به «جهنم روی زمین» تبدیل شده و تصاویر منتشر شده از حمله شب گذشته «شاهدی» بر این مدعا است.

واکنش اسرائیل به گزارش‌ها درباره مرگ غیرنظامیان

سخنگوی دولت اسرائیل روز دوشنبه تأیید کرد که غیرنظامیان بر اثر آتش‌سوزی ناشی از حمله اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

آوی هیمن مرگ غیرنظامیان در رفح را «مهیب و هولناک» خواند و اعلام کرد تحقیقات اولیه اسرائیل نشان می‌دهد حمله هوایی علیه شبه‌نظامیان ارشد حماس حریقی در چادرهای غیرنظامیان ایجاد کرد که باعث کشته شدن آنها شد.

او در عین حال بر ادامه حمله علیه اعضای حماس در نوار غزه تأکید کرد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

این در حالی است که دادستان نظامی ارتش اسرائیل این اتفاق را «بسیار جدی» خواند.

ییفات تومر یروشالمی در یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه گفت ارتش اسرائیل از مرگ غیرنظامیان در جریان جنگ «متأسف» است.

او افزود: «جزئیات حادثه هنوز تحت بررسی است» و افزود دادستانی نظامی خود را متعهد می‌داند به شکل کامل درباره آن تحقیق کند.

ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد پیش از حمله یکشنبه شب به غرب رفح قدم‌هایی برای کاستن از آسیب به غیرنظامیان برداشته بود و انتظار نداشت این حمله ساکنان غیرنظامی غزه را تحت تأثیر قرار دهد.

در این بیانیه آمده که بر اساس «رصد هوایی، استفاده از مهمات دقیق و اطلاعات تکمیلی» انتظار نمی‌رفت غیرنظامیان مورد هدف قرار گیرند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرده است واحدی مستقل در ستاد ارتش اسرائیل کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی را بررسی خواهد کرد.

ارتش اسرائیل پیش‌تر گفته بود حمله یکشنبه به یکی از تاسیسات حماس صورت گرفته و دو شبه‌نظامی ارشد حماس را کشته است. وزارت دفاع اسرائیل هویت این دو عضو حماس را «یاسین ربیع» و «خالد نقار» معرفی کرده است.

عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، کویت و ترکیه نیز به شکل جداگانه این حمله را محکوم کرده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی دولت آلمان در واکنشی متفاوت اعلام کرد حمله یکشنبه شب به رفح احتمالا بر اثر «اشتباه» رخ داده و بر حق اسرائیل برای «دفاع از خود در چارچوب قوانین بین‌المللی» تأکید کرد.

حمله هوایی یکشنبه‌شب اسرائیل ساعاتی پس از آن صورت گرفت که گروه افراطی حماس از نوار غزه اقدام به راکت‌پراکنی به خاک اسرائیل کرد که برای نخستین بار از ژانویه گذشته تاکنون آژیرهای حمله هوایی را در این کشور به صدا درآورد.

شهر رفح که در منتهی‌الیه جنوب نوار غزه قرار دارد، محل زندگی بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه قبل از آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه حماس است. صدها هزار نفر نیز پس از آغاز جنگ به این منطقه پناه برده بودند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه حماس، بیش از ۳۶ هزار فلسطینی کشته شده‌اند. این نهاد وابسته به حماس آمار کشته‌ها را به تفکیک غیرنظامیان و شبه‌نظامیان اعلام نمی‌کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل ورادیو فردا؛ ع.م
XS
SM
MD
LG