لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

آغاز مشورت هیئت منصفه دادگاه دونالد ترامپ برای اعلام رأی درباره پرونده «حق‌السکوت»


اعضای هیئت منصفه دادگاه جنایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، پس از چند هفته برگزاری محاکمه، جلسات مشورتی برای اعلام نظر درباره گناهکار یا بی‌گناه بودن او را آغاز کردند.

این مشورت که پشت درهای بسته صورت می‌گیرد به بررسی شواهد، اسناد و شهادت‌هایی که در جلسات دادگاه ارائه شد، می‌پردازد.

هنوز مشخص نیز که این جلسات که رسانه‌ها اعلام کردند روز چهارشنبه ۹ خرداد آغاز شده است، چه مدت طول بکشد تا رأی درباره پرنده اول رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده صادر شود.

پرداخت ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت توسط مایکل کوهن به استورمی دنیلز، بازیگر سابق فیلم‌های پورن، از محل منابع مالی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ و با هدف جلوگیری از افشای رابطه جنسی آقای ترامپ با این بازیگر موضوع اصلی این محاکمه بود.

ترامپ ۷۷ ساله متهم است که با جعل اسناد در تلاش بوده تا پرداخت پول به استورمی دنیلز را اندکی پیش از انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری پنهان کند.

این در حالی است که آقای ترامپ با رد ارتکاب این تخلف، خود را بی‌گناه می‌داند.

اندکی پیش از شروع مشورت اعضای هیئت منصفخ، قاضی ناظر دادگاه به هیئت منصفه گفت که آن‌ها نمی‌توانند تنها به شهادت مایکل کوهن، تکیه کنند.

خوان مرچان گفت: «حتی اگر شهادت مایکل کوهن را باورپذیر می‌دانید، نمی‌توانید متهم را صرفاً بر اساس آن شهادت محکوم کنید، مگر اینکه متوجه شوید که با شواهد دیگری تأیید شده است».

او از هیئت منصفه خواست تا «هر گونه عقیده شخصی یا سوگیری را که ممکن است به نفع یا علیه متهم باشد، کنار بگذارند.»

مایکل کوهن، وکیل و کارچاق‌کن سابق دونالد ترامپ، در جلسه دادرسی رسیذدگی به اتهام پرداخت حق‌السکوت توسط رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که شخصا پرداخت پنهانی مبالغی به نشریات عامه‌پسند را مدیریت کرده تا از انتشار خبرهایی که می‌توانست به کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ لطمه بزند، جلوگیری کند.

او که شاهد اصلی دادستانی در این پرونده است، همچنین شهادت داد دونالد ترامپ و دیوید پکر، ناشر نشریه عامه‌پسند «نشنال اینکوایر»، توافق کرده بودند که این نشریه علاوه بر تقویت کارزار آقای ترامپ، انتشار هرگونه خبری را که برای کارزار او منفی است، مسدود کنند.

وکلای ترامپ استدلال کرده‌اند که هیئت منصفه نمی‌توانند تنها به اظهارات کوهن، مجرمی که به گفته آن‌ها «سابقه طولانی در دروغگویی دارد»، تکیه کنند.

صدور حکم مجرم بودن علیه دونالد ترامپ می‌تواند رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را که در آن ترامپ، نامزد جمهوری خواه، است، خدشه‌دار کند.

دادستان‌های دفتر آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن می‌گویند که پرداخت این حق‌السکوت ممکن‌ است توانسته‌ باشد با دور نگه داشتن یک داستان نامطلوب از انظار عمومی، به پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ کمک کند.

جاشوا استینگلاس، دادستان روز سه شنبه به هیئت منصفه گفت: «ما هرگز نمی‌دانیم که آیا این تلاش برای فریب دادن رأی دهندگان آمریکایی بر انتخابات تأثیر گذاشته است یا خیر.»

بنابر نظرسنجی‌ها، جو بایدن نامزد دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در یک رقابت تنگاتنگ برای تصاحب کاخ سفید قرار دارند. این در حالی است که بنابر نظرسنجی رویترز/ ایپسوس، اعلام حکم مجرمیت علیه ترامپ می‌تواند بر رای‌دهندگان مستقل و بعضی از جمهوری‌خواهانی که از او حمایت می‌کنند تاثیر بگذارد.

صدور حکم بی‌گناهی برای آقای ترامپ می‌تواند موانع قانونی را از بین برده و او را از توقف مبارزات انتخاباتی رها کند. در صورت محکومیت، انتظار می‌رود که او درخواست تجدید نظر کند.

دونالد ترامپ با سه پیگرد کیفری دیگر مواجه است، اما انتظار نمی‌رود که حکم آن‌ها قبل از انتخابات پنجم ماه نوامبر صادر شود.

XS
SM
MD
LG