لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

کشتی هدف قرار گرفته با پنج موشک حوثی‌ها حامل غلات «به مقصد ایران» بود


نخستین تصاویر منتشر شده از خسارت وارد شده به کشتی «لاکس»
نخستین تصاویر منتشر شده از خسارت وارد شده به کشتی «لاکس»

در ادامه حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در آب‌های اطراف یمن، یک کشتی فله‌بر که بر اساس گزارش‌ها حامل غلات و مقصدش بندری در ایران بوده است، مورد اصابت پنج موشک این گروه قرار گرفته است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز سه‌شنبه شلیک موشک از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران به این کشتی را تأیید کرده بود.

به گفته شرکت ایمنی کشتیرانی «ال‌اس‌اس- اس‌ای‌پی‌یو» پنج موشک که از خاک یمن شلیک شده است، به کشتی فله‌بر «لاکس» که با پرچم جزایر مارشال در تردد بود، اصابت کرده ولی این شناور به حرکت به سوی مقصد ادامه می‌دهد و به خدمه آن آسیبی وارد نشده است.

سخنگوی این شرکت روز چهارشنبه ۹ خرداد به خبرگزاری رویترز گفته ۲۳ خدمه شناور «لاکس» اتباع اوکراین، مصر و فیلیپین هستند و این کشتی فله‌بر یک تیم امنیتی سه نفره دارد.

او افزود: «این شناور آسیب دیده ولی آب وارد آن نمی‌شود. کشتی کج نشده و هیچ‌یک از خدمه آن مجروح نشده‌اند.»

این شناور که محموله آن غلات است روز سه‌شنبه در آب‌های نزدیک به بندر یمنی حدیده هدف قرار گرفت.

اطلاعات کشتیرانی موسسه «ال‌‌اس‌ای‌جی» مستقر در لندن و موسسه اطلاعات کشتیرانی «مرین ترفیک» نشان می‌دهد که مقصد نهایی «لاکس» بندر خمینی در ایران بوده است.

شرکت امنیتی کشتیرانی «ال‌اس‌اس- اس‌ای‌پی‌یو» عملیات نجات خدمه شناور «روبیمار» را هدایت کرد که چند ماه پیش بر اثر اصابت موشک حوثی‌ها غرق شد.

شرکت امنیتی بریتانیایی آمبرلی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این کشتی ابتدا درخواست کمک کرده و گفته است که به انبار بار آن آسیب وارد شده است. سپس حدود ۵۴ مایلِ دریایی، در جنوب غربی بندر الحدیده یمن آب وارد آن شده است.

در همین حال گروه حوثی‌های یمن ادعا کردند که در روزهای اخیر به شش شناور در سه دریا حمله کرده‌اند.

یجیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت شناوری به نام «لاکس» روز سه‌شنبه هدف حمله قرار گرفته است.

او هیچ اشاره‌ای به بار و مقصد آن نکرد.

به گفته او دو شناور دیگر به نام‌های «مورئا» و «سی‌لیدی» در آب‌های دریای سرخ، دو شناور به نام‌های «آلبا» و «مرسک هارتفورد» در دریای عمان (دریای عرب) و شناوری به نام «مینورا آنتونیا» نیز در آب‌های دریای مدیترانه هدف قرار گرفته‌اند.

حملات حوثی‌ها به مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در نیمه دوم آبان آغاز شد. این حملات ابتدا به دریای سرخ محدود بود ولی درماه‌های اخیر به خلیج عدن و سپس به اقیانوس هند نیز گسترش یافته است. این گروه تهدید کرده بود که می‌تواند دامنه حملات خود را به بخش شرقی دریای مدیترانه نیز گسترش دهد.

این گروه می‌گوید حملات به مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در همبستگی با فلسطینیان ساکن غزه انجام می‌شود و تا زمان برقراری آتش‌بس در نوار غزه ادامه خواهد یافت.

حوثی‌ها می‌گویند هدف حملات آن‌ها شناورهای مرتبط با اسرائیل و یا شناورهایی است که در حمل‌ونقل دریایی این کشور مشارکت دارند ولی تعدادی از شناورهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشتند.

در این مدت کشتی‌هایی مرتبط با روسیه و چین هم مورد حمله این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

در شش ماه گذشته حوثی‌ها توانسته‌اند یک شناور را غرق و شناور دیگری را توقیف کنند. در این حملات تاکنون دو خدمه یک شناور که مورد حمله قرار گرفت کشته شده‌اند.

تحت تاثیر این حملات درصد قابل توجهی از تردد شناورها از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز متوقف شده و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در مسیر حمل بار از آسیا و خاورمیانه به سمت بنادر اروپا و آمریکای جنوبی ترجیح می‌دهند قاره آفریقا را دور بزنند.

XS
SM
MD
LG