لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

یورش پلیس به ساختمان پارلمان اروپا در ادامه تحقیقات مربوط به اعمال نفوذ روسیه


خودروی پلیس مقابل ساختمان پارلمان اروپا در روز چهارشنبه
خودروی پلیس مقابل ساختمان پارلمان اروپا در روز چهارشنبه

به گفته دادستانی‌های بلژیک و فرانسه، ماموران پلیس در ادامه تحقیقات پیرامون احتمال دریافت رشوه از سوی نمایندگان پارلمان اروپا در ازای ترویج پروپاگاندای روسیه، دفاتر و محل زندگی یک کارمند پارلمان را بازرسی کردند.

دفتر دادستانی فدرال بلژیک روز چهارشنبه ۹ خرداد گفت منزل این کارمند در شهر بروکسل و همزمان دفاتر کار او در شهر استراسبورگ فرانسه، مقر اداری پارلمان اروپا، به طور همزمان مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

این عملیات در همکاری دادستانی فرانسه و بلژیک با «یورجاست» اداره همکاری قضایی اتحادیه اروپا، انجام شد.

این بازرسی‌ها حدود ده روز قبل از انتخابات پارلمان اروپا انجام شد که در روزهای ششم تا نهم ژوئن برگزار می‌شود.

نخست وزیر بلژیک حدود یک ماه پیش اعلام کرد که تحقیقاتی در مورد اعمال نفوذ روسیه در پارلمان اروپا آغاز شده و نهادهای امنیتی این کشور تائید کرده‌اند که شبکه‌ای با هدف تضعیف حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین فعالیت می‌کند.

دادستانی بلژیک در بیانیه‌ای گفت: «این بازرسی‌ها بخشی از پرونده مربوط به اعمال نفوذ، فساد مالی منفعل و سازمان تبهکاری است و با نشانه‌هایی از اعمال نفوذ روسیه ارتباط دارد که در آن نمایندگان پارلمان اروپا ترغیب می‌شوند در ازای دریافت پول پروپاگاندای روسیه را از طریق وبسایت صدای اروپا ترویج کنند.»

دادستانی بلژیک افزود که تحقیقات نشان می‌دهد این کارمند در این زمینه «نقش بسیار مهمی» داشته است.

چند وبسایت خبری فرد مظنون را به نام گییائومه پرادورا معرفی کرده و می‌گویند او کارمند دفتر مارسل د گراف، نماینده حزب راست افراطی هلند به نام «مجمع دمکراسی» است.

یک منبع مطلع از تحقیقات که نخواست نامش برملا شود، گزارش‌ها در مورد نام و محل کار فرد مظنون را تائید کرد.

مارسل د گراف در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) نوشت که مقامات مسئول با او و آقای پرادورا تماس نگرفته ‌ند.

او در پیام خود افزود: «برای من تمام این اقدامات کاملا تعجب‌آور است. در ضمن، من به هیچ وجه در هیچ گونه عملیاتی که نشر اطلاعات غلط توسط روسیه نامیده می‌شود دخالت ندارم. من اعتقادات سیاسی خود را دارم و از آن‌ها دفاع می‌کنم. این وظیفه من به عنوان نماینده پارلمان اروپاست.»

گییائومه پرادورا قبلا در دفتر ماکسیمیلیان کِرا، کاندیدای اصلی حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» کار می‌کرد.

آقای کرا پس از اظهارنظر جنجالی در مورد «اس اس» تشکیلات شبه نظامی حزب نازی آلمان، توسط حزبش از شرکت در کارزار انتخابات پارلمان اروپا منع شد.

حدود یک ماه پیش یکی از کارمندان دفتر آقای کرا در پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین دستگیر شد و مجموعه این رویدادها سوءظن به این مقام ارشد در حزب «آلترناتیو برای آلمان» را تشدید کرده است.

مکسیمیلیان کرا روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی «اکس» نوشت هیچ‌یک از دفاتر کار او در پارلمان اروپا روز چهارشنبه بازرسی نشده و فرد مظنون در این ماجرا از مدت‌ها پیش در دفتر یک نماینده دیگر کار می‌کند.

اتحادیه اروپا ماه گذشته پخش برنامه‌های وبسایت «صدای اروپا» و سه رسانه روسی دیگر را ممنوع کرد.

این اتحادیه در توضیح تصمیم خود گفت که همه این رسانه‌ها تحت کنترل کرملین بودند و «احزاب سیاسی اروپایی بخصوص در دوره‌های انتخاباتی را هدف می‌گرفتند.»

از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا فعالیت چندین رسانه روسی از جمله «راشا تودی» و «اسپوتنیک» را در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه ممنوع کرده است.

نخست وزیر بلژیک ماه گذشته همزمان با اعلام شروع تحقیقات دادستانی این کشور گفت: «تحقیقات نهادهای امنیتی ما نشان می‌دهد که اهداف اقدامات روسیه کمک به انتخاب تعداد بیشتری از نامزدان طرفدار مسکو در پارلمان اروپا و تقویت گفتمان‌های طرفدار مسکو در این نهاد است.»

او افزود: «هدف آن‌ها کاملا روشن است. تضعیف حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین به نفع روسیه در جبهه‌های جنگ است و این هدف اصلی اقداماتی است که در هفته‌های اخیر برملا شده است.»

XS
SM
MD
LG