لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

هدر رفت آب در پایتخت ایران «۲۲ درصد» است


محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اعلام کرد که هدر رفت آب در پایتخت ایران ۲۲ درصد است.

به گفته این مقام دولتی، بخش عمده این هدر رفت آب، به دلیل فرسودگی شبکه توزیع آب در تهران است که حدود ۷۰ سال از عمر آن می‌گذرد.

آمار ۲۲ درصد هدر رفت آب در تهران در حالی است که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، خرداد ۱۴۰۱، میانگین هدر رفت آب در سراسر ایران را ۲۵ درصد اعلام کرد.

او گفته بود که این میزان در برخی شهرها مثل یاسوج به علت فرسودگی بسیار زیاد خطوط و شبکه‌های آبرسانی، حدود ۶۰ درصد است.

در آستانه فصل تابستان که مصرف آب افزایش می‌یابد، مقام‌های دولتی همواره از مردم می‌خواهند که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، اما عدم بازسازی شبکه آب در تهران و دیگر شهرهای ایران، نقش مهمی در به هدر رفتن آب دارد.

گزارش‌ها حاکی است که در بسیاری از مناطق ایران لوله‌های توزیع آب به پایان عمر مفید خود رسیده و با لوله‌های نو جایگزین نشده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی همواره کمبود بودجه را دلیل اصلی عدم بازسازی شبکه توزیع آب اعلام کرده‌اند، اما برخی اظهارنظرها حاکی است که مسئله فقط بودجه نیست و عدم توجه مدیران دولتی به مسائل آب نقش مهمی در این میان دارد.

به تازگی علی نصیری مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در یک جلسه شورای شهر گفت که کارگروهی برای آبرسانی اضطراری در تهران تشکیل شده اما در دولت ابراهیم رئیسی این کارگروه حتی یک جلسه هم تشکیل نداد.

او برخلاف آمار مدیرعامل شرکت آب تهران است میزان هدررفت آب در پایتخت ایران را ۴۰ درصد اعلام کرد.

این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره بحران «کم‌آبی» دست کم در ۱۶ استان کشور در سال ۱۴۰۳خبر داد.

XS
SM
MD
LG