لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران به «نصف» استانداردهای جهانی رسید


سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران می‌گوید سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور به کمتر از ۷۰ کیلوگرم رسیده که نصف استانداردهای جهانی است.

محمدرضا بنی طبا روز شنبه ۱۲ خرداد به خبرگزاری ایسنا گفت در برخی کشورها مانند فرانسه، آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی سرانه مصرف به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو هم می‌رسد.

این گزارش با استناد به داده‌های انجمن صنایع لبنی می‌نویسد از سال ۱۳۹۰ مصرف شیر و لبنیات در کشور سیر نزولی داشته است.

آمارهای سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، فائو، نیز کاهش چشمگیر مصرف شیر و لبنیات در ایران را تایید می‌کند.

آرشیو آمارهای فائو نشان می‌دهد برای نمونه در ابتدای دهه ۱۳۹۰، سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران بالای ۱۰۱ کیلوگرم بود، اما پارسال به ۷۰ کیلوگرم سقوط کرده است.

آمارهای فائو نشان می‌دهد در حالی که تولید شیر و لبنیات ایران طی یک دهه گذشته تقریبا ثابت مانده، واردات آن به یک چهارم سقوط کرده و صادرات آن چهار برابر شده است.

در مقایسه، سرانه مصرف لبنیات شهروندان ترکیه ۳.۵ برابر ایران است. این کشور در حالی که سه برابر ایران تولید شیر و لبنیات دارد، اما صادراتش یک چهارم صادرات ایران است و بخش قابل توجهی از مصرف شیر و لبنیات ترکیه نیز مربوط به توزیع رایگان آن برای زنان باردار، خردسالان و دانش‌آموزان است.

دولت ترکیه به غیر از توزیع روزانه رایگان شیر برای ۱۷ میلیون دانش‌آموز، هفته‌ای ۲ لیتر شیر رایگان برای خانواده‌های دارای کودک زیر شش سال و زنان باردار توزیع می‌کند.

دبیر کمیته ملی شیر وزارت آموزش و پرورش ایران اردیبهشت امسال اعلام کرد بعد از ۱۰ سال وقفه، از آبان پارسال توزیع شیر در مدارس برای ۸.۵ میلیون دانش‌آموز از سر گرفته شده است.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، سهمیه ماهانه شیر رایگان هر دانش‌آموز ۱۴ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG