لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

واکنش‌ جناح‌های سیاسی در اسرائیل به طرح جدید آتش‌بس در غزه


تظاهرات مخالف دولت اسرائیل در تل‌آویو
تظاهرات مخالف دولت اسرائیل در تل‌آویو

طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس در غزه اعلام شده توسط جو بایدن واکنش‌های متضادی در اسرائیل در پی داشته است.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل روز شنبه از بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر خواست این طرح را بپذیرد. اما ایتمار بن گویر و بتسال‌ئل اسموتریچ ، دو وزیر جناح راست افراطی، تهدید کرده‌اند در صورتی که آقای نتانیاهو این طرح را بپذیرد، از ائتلاف دولت خارج خواهند شد.

این دو رهبر دست راستی احزاب «صهیونیسم مذهبی» و «اقندار یهودی» در کابینه بنیامین نتانیاهو می‌گویند پذیرش طرح سه مرحله‌ای به معنای پایان جنگ بدون تکمیل هدف اصلی آن یعنی نابودی حماس خواهد بود و قول دادند که در صورت پذیرش این طرح احزاب خود را از ائتلاف کابینه خارج کنند.

این دو حزب در انتخابات ۲۰۲۲ با هم ۱۴ کرسی به دست آوردند و حضور آنها برای اکثریت کابینه ائتلاف با ۶۴ کرسی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو حیاتی هستند.

از سوی دیگر، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل، از بنیامین نتانیاهو خواست با توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها موافقت کند و نگران کنار کشیدن احزاب راست افراطی متحد دولت نباشد.

او اطمینان داد حزبش به قرارداد آتش‌بس در پارلمان اسرائیل رأی خواهد داد و هشدار داد دولت این کشور نباید سخنرانی جو بایدن درباره طرح آتش‌بس را نادیده بگیرد.

بنی گانتس، رئیس حزب وحدت ملی و وزیر کابینه جنگ، هم خواستار تشکیل کابینه جنگ در اسرع وقت برای «تدوین گام‌هایی» برای حرکت رو به جلو شده است.

درخواست آمریکا، مصر و قطر

همزمان با درخواست خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در بند گروه افراطی حماس از دولت این کشور برای پذیرش آتش‌بس، سه کشور آمریکا، قطر و مصر در بیانیه مشترکی از اسرائیل و حماس خواستند طرح توافق برمبنای اصول اعلام‌شده توسط جو بایدن را که قرار است به جنگ غزه پایان دهد، نهایی کنند.

ذر این بیانیه که روز شنبه ۱۲ خرداد منتشر شد، آمده که سه کشور به شکل مشترک با مقام‌های اسرائیل و حماس تماس گرفته‌اند تا آنها را متقاعد به پذیرش طرح اعلام شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا کنند.

سه کشور میانجی می‌گویند اصول طرح‌شده توسط آقای بایدن در این طرح، «درخواست‌های همه طرف‌ها را در قالب قرارداری گردهم آورده که تأمین‌کننده علایق چندگانه» است.

بیانیه می‌گوید این طرح می‌تواند همزمان باعث تسکین مردم غزه که به مدت طولانی در عذاب هستند و گروگان‌ها و خانواده‌هایی که آنها نیز عذاب طولانی را متحمل شده‌اند، شود.

آمریکا، قطر و مصر تصریح کرده‌اند این قرارداد «نقشه راهی برای آتش‌بس دائمی و پایان دادن به بحران» پیشنهاد می‌کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، نیز روز شنبه اعلام کرد کشورهای میانجی امیدوارند که همه طرفین جنگ غزه رویکرد مثبتی به اصول آتش‌بس پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشند.

او طی تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا گفت اصول آتش‌بس پیشنهادی شامل عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی گروگان‌های زن، مجروح و مسن اسرائیلی در قبال آزادی صدها زندانی فلسطینی به همراه ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه است.

قطر به همراه مصر میانجی‌گر آتش‌بس میان اسرائیل و حماس هستند؛ گروهی که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز همزمان طی تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود اعلام کرد کشورش از همه تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ در غزه حمایت می‌کند.

این در حالی است که انجمن خانواده‌های گروگان‌ها نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از دولت اسرائیل می‌خواهد با این اقدام به توافقی برسد که باعث آزادی همه گروگان‌ها شود.

در این بیانیه آمده که انجمن خانواده‌ها خواستار بازگشت گروگان‌های زنده و همچنین پیکرهای گروگان‌های کشته‌شده در غزه هستند.

این خانواده‌ها همچنین اعلام کردند روز شنبه تظاهراتی برای پی‌گیری این خواسته در تل آویو برگزار می‌کنند.

تصاویر منتشر شده از این تجمع نشان می‌دهد حاضران علاوه بر حمل پرچم‌های اسرائیل و آمریکا، پلاکاردهایی در حمایت از طرح اعلام‌شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا و تصاویر گروگان‌ها را به خیابان‌ها آورده‌اند.

آقای بایدن روز جمعه در یک سخنرانی در کاخ سفید با تشریح این طرح گفت که مرحله اول این طرح که به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت، «شامل آتش‌بس کامل، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان،‌ سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی است».

آقای بایدن در ادامه گفت که در مرحله اول بقایای اجساد گروگان‌های کشته‌شده نیز به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده خواهد شد و روزانه ۶۰۰ کامیون اجازه دارند کمک‌های بشردوستانه را وارد غزه کنند.

او اعلام کرد مرحله دوم شامل آزادی تمامی گروگان‌ها و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، خواهد بود.

او به حماس هشدار داد با این طرح موافقت کند و همچنین از دولت اسرائیل خواست به‌رغم فشار مخالفان پایان دادن به جنگ غزه، از این طرح حمایت کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز شنبه و پس از سخنرانی جو بایدن گفت، تا «از بین رفتن» توان حکومت‌د‌اری و حکمرانی حماس، جنگ در غزه پایان نخواهد یافت.

دفتر نخست وزیر اسرائیل در پیامی هم در شبکه ایکس که روز شنبه منتشر شد ضمن تکرار همین نکته تأکید کرد که شرایط اسرائیل برای پایان یافتن جنگ «تغییر نکرده است».

مذاکره برای بازگشایی گذرگاه مرزی رفح

از سوی دیگر، منابع مصری می‌گویند نمایندگان این کشور و اسرائیل قرار است روز یکشنبه برای بازگشایی گذرگاه رفح بعد از حدود یک ماه از بسته شدن مذاکره کنند.

شبکه القاهره نیوز که به دولت مصر نزدیک است،‌ روز شنبه به نقل از یک مقام بلندپایه نوشته است این مذاکرات در قاهره انجام می‌شود و مصر اصرار دارد نیروهای اسرائیل به شکل کامل از سمت فلسطینی مرز غزه و مصر خارج شوند.

این منبع تصریح کرده است مقام‌های مصری به همه طرف‌ها اعلام کرده تا زمانی که اسرائیل کنترل این گذرگاه مرزی را رها نکند، قاهره با بازگشایی گذرگاه رفح که مسیر اصلی ورود کمک‌ها به نوار غزه است، موافقت نخواهد کرد.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه اعلام کردند این کشور با هدف کمک به بازگشایی گذرگاه رفح موافقت کرده که نیروهای خود را از مرز عقب بکشد و با مصر برای بازگشایی این گذرگاه توافق کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اذعان کرد که به رغم تلاش‌های آمریکا برای انتقال کمک‌های بیشتر، وضعیت انسانی در نوار غزه همزمان با ادامه حملات اسرائیل به شهر رفح «وخیم» است.

او روز جمعه یادآوری کرد تعداد کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه که وارد نوار غزه می‌شوند افزایش یافته ولی توزیع کمک‌ها در منطقه هنوز دشوار است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG