لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

باقری کنی می‌گوید «تبادل پیام» ایران و آمریکا بعد از مرگ رئیسی هم ادامه دارد


علی باقری کنی در سفارت ایران در بیروت
علی باقری کنی در سفارت ایران در بیروت

سرپرست وزارت امور خارجه ایران، که به لبنان سفر کرده است، در یک نشست خبری ادعا کرد که مذاکرات ایران و آمریکا بعد از مرگ ابراهیم رئیسی همچنان ادامه دارد.

علی باقری کنی روز دوشنبه ۱۴ خرداد در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آمریکا در عمان پیش از سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی و کشته شدن او و وزیر خارجه ایران، گفت: «ما همواره با طرف‌های مذاکراتی، مذاکرات را ادامه داده‌ایم و هیچ‌گاه انقطاعی در این مسیر صورت نگرفته است.»

او که در سفارت ایران در بیروت سخن می‌گفت، با اشاره به این که مذاکره با آمریکا برای «رفع تحریم‌ها» است، تأیید کرد که این روند بعد از سانحه منجر به مرگ رئیس‌جمهور سابق نیز ادامه دارد: «در حال حاضر نیز مذاکرات جاری است و تبادل پیام‌ها ادامه دارد و رایزنی‌های ما با مقامات مختلف مرتبط با مذاکرات ادامه دارد.»

سه روز پیش از کشته شدن رئیسی در سانحه، اکسیوس گزارش داد دو مقام ارشد دولت جو بایدن با مقامات ایرانی در عمان به طور غیر مستقیم درباره چگونگی جلوگیری از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای گفتگو کردند.

اکسیوس به نقل از منابع مطلع نوشت که این مذاکرات با حضور برت مک‌گِرک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه و ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برگزار شد.

اما وبسایت «میدل‌ایست آی» بعد از مرگ رئیسی در گزارشی به نقل از منابع مطلع، مدعی «مذاکرات پنهان» میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده در رابطه با تحولات غزه طی هفته‌های اخیر شد.

این وب‌سایت در ادامه نوشته بود که مرگ ناگهانی ابراهیم رئیسی این مذاکرات را «به خطر انداخته است».

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از نشست خود با خبرنگاران با اتخاذ موضع منفی درباره طرح آتش‌بس ارائه شده توسط جو بایدن،‌رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار آن شد که ایالات متحده به حمایت خود از اسرائیل پایان دهد، چون به ادعای او در این صورت دست اسرائیل «خالی می‌شود» و از «کشتار» فلسطینی‌ها دست برمی‌دارد.

این در حالی است که همزمان با سفر علی باقری کنی به بیروت، رسانه‌های لبنان از حملات ارتش اسرائیل به جنوب این کشور خبر دادند.

رسانه‌های رسمی لبنان روز دوشنبه با اشاره به شدت گرفتن درگیری‌های مرزی در روزهای اخیر بین دو کشور اعلام کردند که حملات اسرائیل به یک خودرو و یک موتورسیکلت در جنوب این کشور دو کشته بر جای گذاشته‌ است.

این دو حمله جداگانه در نزدیکی شهرهای ناقوره و زراریه رخ داد و به نوشته خبرگزاری رسمی لبنان، یک نفر نیز زخمی شده است.

در واکنش به این حملات، گروه حزب‌الله لبنان، تحت حمایت جمهوری اسلامی، اعلام کرد که «پهپادهایی حامل مواد منفجره را به سمت مواضع ارتش اسرائیل در شمال شلیک کرده است.»

سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه پیش از اولین سفر دیپلماتیک رسمی خود پس از کشته‌شدن حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در سانحه بالگرد اعلام کرد که برای گفتگو با «مقامات لبنانی و سران جبهه مقاومت درباره راه‌های مقابله با اسرائیل» به لبنان سفر می‌کند.

آقای کنی پس از ورود به بیروت در این سفر با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور و عبدالله بوحبیب وزیرخارجه دیدار و گفتگو کرد.

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که «مقاومت اسلامی در لبنان، لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه است.»

او همچنین خبر داد که در دیدار با مقامات لبنانی درباره وضعیت جنگ در غزه و رفح و همچنین لبنان گفت‌وگو کرده‌ است.

جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در سوریه، عراق، لبنان و یمن به عنوان «محور مقاومت» نام می‌برد که به اهداف و مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه حمله می‌کنند.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهرماه که آغازگر جنگ در غزه شد، حزب‌الله لبنان نیز به طور مرتب با اسرائیل تبادل آتش کرده و در هفته‌های اخیر این حملات در سراسر مرز دو کشور تشدید شده‌است.

این گروه شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید این حملات را در حمایت از مردم غزه و گروه حماس انجام می‌دهد.

اسرائیل نیز در مقابل ضمن گسترش حملات خود به عمق خاک لبنان، به مقر این گروه شبه نظامی در خاک سوریه نیز حمله می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG