لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

وکیل هانتر بایدن برادر رئیس‌جمهور را برای شهادت به دادگاه فرا می‌خواند


هانتر بایدن هنگام ورود به دادگاه برای شرکت در جلسه محاکمه
هانتر بایدن هنگام ورود به دادگاه برای شرکت در جلسه محاکمه

در دومین روز از محاکمه هانتر بایدن، پسر رئیس جمهور آمریکا، دادستانی از او تصویری به عنوان یک فرد معتاد به مواد مخدر ارائه کرد که اعتیادش حتی بر عزیزان او تاثیر گذاشته است.

دادستانی گفت هانتر بایدن هنگام پر کردن پرسشنامه فدرال و الزامی برای خرید اسلحه کمری در سال ۲۰۱۸ به خوبی آگاه بود که کاملا معتاد است و با پنهان کردن اعتیادش قوانین فدرال را نقض کرده است.

همزمان وکیل هانتر بایدن گفت عموی متهم، جیمز بایدن، برادر رئیس‌جمهور آمریکا، را برای ادای شهادت به دادگاه احضار می‌کند.

جیمز بایدن با برادرزاده‌اش رابطه بسیار نزدیکی دارد و در سال‌های گذشته برای ترک اعتیاد به او کمک کرده است.

هانتر بایدن از سوی دادستانی به ارتکاب سه جرم متهم شده که موضوع اصلی آن‌ها خرید اسلحه در زمانی است که هنوز معتاد بوده است.

این جرایم عبارتند از دروغ گفتن به فروشنده قانونی اسلحه، درج اطلاعات غلط در پرسشنامه که هدف آن پنهان کردن اعتیاد او بوده و مالکیت اسلحه‌ای که به شکل غیرقانونی خریداری شده به مدت ۱۱ روز.

دادستانی در اولین اظهارات خود خطاب به هیئت منصفه استدلال کرد که هانتر بایدن هنگام خرید اسلحه بی‌تردید معتاد بوده کمااینکه چند روز بعد از این تاریخ به همسر برادرش گفته بود منتظر یک فروشنده مواد مخدر است.

درک هاینس، دادستان این پرونده، افزود: «هیچ کس حتی هانتر بایدن نمی‌تواند در پرسشنامه فدرالی نظیر این دروغ بگوید. او با دروغ گفتن در مورد بررسی سوءپیشینه که از الزامات مهم خرید اسلحه است مرتکب جرم شده و موضوع دادرسی همین نکته است.»

دادستان افزود که اعتیاد افسردگی می‌آورد ولی موضوع دادرسی اعتیاد هانتر بایدن نیست.

هانتربایدن این جرایم را نپذیرفته است و سال گذشته تلاش برای توافقی خارج از دادگاه بین دادستانی و متهم که می‌توانست از این محاکمه جلوگیری می‌کند بی‌نتیجه ماند.

او مدعی است که جمهوری‌خواهان توافق خارج از دادگاه را امتیازدهی به پسر رئیس جمهور از حزب رقیب می‌دانستند و با اعمال فشارهای سیاسی از این توافق جلوگیری کردند.

جیل بایدن، بانوی اول و همسر رئیس جمهور آمریکا، و اشلی بایدن، خواهر ناتنی هانتر، امروز نیز در جلسه دادگاه حضور داشتند.

روند گزینش هیئت منصفه به رغم این که برخی از آن‌ها به دلیل مناسبات شخصی با خانواده بایدن و یا دیدگاه مثبت و یا منفی در مورد خانواده بایدن برگزیده نشدند، در مجموع یک روز بیشتر طول نکشید.

هانتر بایدن در پرونده دیگری که در ایالت کالیفرنیا در دست بررسی است به‌عدم پرداخت ۱.۴ میلیون دلار مالیات متهم شده است.

پیش‌نویس توافقی که در ژوئیه سال گذشته بین وکلای متهم و دادستانی مورد توافق قرار گرفته بود از سوی ماریلا نوریکا، قاضی این پرونده که از سوی دونالد ترامپ منصوب شده است مورد قبول قرار نگرفت.

به نظر قاضی پذیرش جرم‌عدم پرداخت مالیات از سوی متهم برای لغو این بخش از اعلام جرم کافی نبود و شرط دو سال پرهیز از مصرف مواد مخدر نیز برای بخشودن تخلف هنگام خرید اسلحه ناموجه بود.

در پی ناکام ماندن تلاش برای حصول توافقی خارج از دادگاه مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، در ماه اوت پارسال دیوید وایس، از بازپرسان ارشد وزارت دادگستری و دادستان کل پیشین ایالت دلور، را به عنوان بازرس ویژه این پرونده منصوب کرد.

یک ماه بعد بازرس ویژه علیه هانتر بایدن اعلام جرم کرد.

همزمان با شروع دومین روز از محاکمه هانتر بایدن، دادستان کل آمریکا در واشنگتن در جلسه کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان شهادت می‌داد.

این کمیته که در کنترل جمهوری‌خواهان است از مدت‌ها پیش تحقیقات در مورد جو بایدن و خانواده او را آغاز کرده و رئیس کمیته یکی از مدافعان سرسخت تحقیقات مربوط به استیضاح جو بایدن به بهانه فعالیت‌های اقتصادی پسرش در خارج از آمریکا است که فعلا به نتیجه‌ای نرسیده و متوقف شده است.

محاکمه هانتر بایدن در ایالت دلور با فعالیت‌های اقتصادی او ارتباطی ندارد ولی مسلما به مناسبت و بهانه‌ای برای یادآوری خاطرات دردناک پسر رئیس جمهور بدل خواهد شد.

متحدان و نزدیکان رئیس جمهور آمریکا نگران تاثیر این محاکمه بر وضعیت آقای بایدن هستند که سال‌ها نگران اعتیاد پسرش بوده و در سال‌های اخیر نیز اشتباهات پسرش علنی شده و زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد تاثیر منفی محاکمه هانتر بایدن بر انجام وظایف ریاست‌جمهوری گفت: «به هیچ وجه تاثیر نخواهد داشت. برای آقای بایدن اولویت همواره مردم آمریکا هستند و او قادر است وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد.»

آقای بایدن غروب سه‌شنبه به فرانسه سفر می‌کند و در روزهای باقیمانده از این هفته در آمریکا نخواهد بود. بانوی اول آمریکا قرار است در روزهای آینده در این سفر به او بپیوندد.

XS
SM
MD
LG