لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

اسرائیل از آمادگی خود برای حمله به مرزهای لبنان خبر داد


حمله اسرائیل به یک روستا در جنوب لبنان (عکس از آرشیو)
حمله اسرائیل به یک روستا در جنوب لبنان (عکس از آرشیو)

رئیس ارتش اسرائیل از آمادگی این کشور برای حمله به مرزهای لبنان در واکنش به تشدید حملات حزب‌الله خبر داد.

هرتزی لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد اعلام کرد این کشور به تصمیم حمله به مناطق مرزی لبنان نزدیک می‌شود.

گروه حزب‌الله، مورد حمایت ایران که از نیمه مهرماه پارسال و با آغاز جنگ غزه، بطور مدام خاک اسرائیل را مورد هدف حمله قرار داده، روز یکشنبه اعلام کرد مایل به گسترش جنگ نیست، اما آماده مقابله با هر جنگ تحمیلی است.

درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل که به موازات جنگ غزه در جریان است، در روزهای اخیر تشدید شده و نگرانی‌ها پیرامون رویارویی گسترده‌تر بین دو جناح افزایش یافته است.
از نیمه مهرماه پارسال نیز حملات متقابل طرفین، منجر به فرار دهها هزار تن از ساکنان مرزی اسرائیل و لبنان شده است.

آقای لوی در ادامه تصریح کرده است «ما پس از یک روند آموزشی بسیار خوب تا سطح یک رزمایش ستاد کل آماده‌ایم تا به سوی حمله به شمال حرکت کنیم. ما به نقطه تصمیم نزدیک شده‌ایم».

آخرین جنگ گسترده اسرائیل و حزب‌الله به سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد.

گروه شیعه حزب‌الله لبنان، می‌گوید در حمایت از فلسطینی‌های تحت بمباران اسرائیل در غزه، به اسرائیل حمله می‌کند. این گروه تحت حمایت ایران پیشتر گفته بود در صورت پایان جنگ غزه، حمله به خاک اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله به شبکه الجزیره گفته است این گروه به فکر گسترش جنگ نیست، اما در صورت وقوع جنگ تحمیلی، نبرد خواهد کرد.
او همچنین گفت حزب‌الله تا پایان جنگ غزه، ساکت نخواهد نشست.

در این میان متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است واشینگتن از جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله حمایت نمی‌کند، اما اسرائیل حق دارد از خود در برابر حملات این گروه دفاع کند.

او در ادامه تصریح کرد آمریکا از رهبران اسرائیل شنیده است که ترجیح این کشور یک راه حل دیپلماتیک است.

ایالات متحده حزب الله مورد حمایت ایران را یک گروه تروریستی می‌داند.

سخنگوی دولت اسرائیل نیز گفته است جنگ واقعیتی پایدار نیست و اسرائیل متعهد به تضمین بازگشت ده‌ها هزار ساکن مرزی این کشور با لبنان به خانه‌های خود است.

دیوید منسر در ادامه گفت این به حزب‌الله بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا این امر با ابزارهای دیپلماتیک یا با زور انجام شود: «ما از کشور دفاع می‌کنیم و هیچ کس نباید از پاسخ ما تعجب کند.»

حزب‌الله روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک اسکادران از پهپادهای تهاجمی را برای دومین روز متوالی به یک پادگان‌های نظامی اسرائیل پرتاب کرده است.

وزارت خارجه اسرائیل نیز با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس، صحنه‌هایی از آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال این کشور را نشان داد.

XS
SM
MD
LG