لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

سفر ویلیام برنز به قطر برای مذاکره درباره طرح جدید آتش‌بس در غزه


ویلیام برنز
ویلیام برنز

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، و برت مک‌گِرک، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد برای مذاکرات در خصوص طرح جدید آتش‌بس در غزه عازم دوحه و قاهره شدند.

مقامات آمریکایی و مطلع از این مذاکرات به اکسیوس و تایمز اسرائیل گفته‌اند٬ سفر مقامات آمریکایی در راستای پیشبرد تلاش‌ها برای نهایی کردن پیشنهاد آتش‌بس سه مرحله‌ای ارائه شده توسط جو بایدن است.

تلویزیون دولتی مصر هم می‌گوید هیات امنیتی این کشور روز چهارشنبه با مقامات قطری و آمریکایی در دوحه دیدار خواهد کرد.

در همین زمینه، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، روز سه‌شنبه گفت، دوحه پیشنهاد اسرائیل درباره آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را دریافت کرده‌ که بازتاب دهنده پیشنهاد مطرح‌ شده از سوی جو بایدن است.

این مقام قطری تصریح کرده است که پیشنهاد اسرائیل برای حماس ارسال شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک نشست خبری در عین حال گفت که باید «موضع روشنی» از سوی دو طرف برای دستیابی به توافق آتش‌بس وجود داشته باشد.

ماجد الانصاری افزود: «توافق آتش‌بس باید بی‌درنگ به رنج طولانی همه مردم غزه و گروگان‌ها و خانواده‌هایشان پایان دهد و نقشه راهی برای یک آتش‌بس دائمی و پایان دادن به بحران ارائه کند.»

این در حالی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان در انتظار پاسخ گروه افراطی حماس به پیشنهاد جدید آتش‌بس است.

آقای سالیوان تاکید کرد که اکنون توپ در زمین گروه افراطی حماس است.

گروه حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند، پیشتر اعلام کرده بود که «نگاه مثبتی» به پیشنهاد تازه آتش‌بس دارد.

در همین حال٬ ایالات متحده روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در حمایت از طرح جدید آتش‌بس سه مرحله‌ای مطرح شده توسط جو بایدن برای غزه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از رهبران و دولت‌ها، از جمله در منطقه، این طرح را تایید کرده‌اند و ما از شورای امنیت می‌خواهیم که با آنها همراه و خواستار اجرای این توافق بدون تاخیر و بدون قید و شرط شود.»

در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا آمده است: «از توافق جدید اعلام شده در ۳۱ مه (۱۱ خرداد) استقبال می‌شود و حماس باید آن را به طور کامل بپذیرد و شرایط آن را بدون تاخیر و قید و شرط اجرا کند.»

این در حالی است که پیشتر دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده بود جنگ در غزه تا دستیابی به تمام «اهداف اسرائیل» از جمله نابودی توانایی نظامی و حکمرانی حماس، ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG