لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

شرکت بریتانیایی: یک کشتی یونانی در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت


شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی آمبری روز پنجشنبه اعلام کرد که یک کشتی فله‌بر یونانی در حال حرکت به سمت شمال دریای سرخ توسط شبه نظامیان حوثی مورد حمله قرار گرفته است.

این شرکت بریتانیایی در بیانیه‌ای گفت که موتور این کشتی که از مبدا مورموگائو در هند به سمت کانال سوئز در مصر در حرکت بود در ۱۱۸ مایل دریایی شرق شهر ماسوا در اریتره از کار افتاد.

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی آمبری تاکید کرده است که این حمله با حملات شبه‌نظامیان حوثی شباهت دارد.

در همین زمینه، یک سخنگوی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران پیشتر گفته بود، نیروهای این گروه سه کشتی را در دریای سرخ و دریای عرب مورد حمله قرار دادند.

یحیی سریع در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که شبه نظامیان حوثی دو کشتی «روزا» و «ونتیج دریم» را در دریای سرخ با تعدادی موشک و پهپاد هدف قرار داده‌اند.

به گفته این سخنگو، کشتی«‌مارسک سلتار» آمریکایی نیز در دریای عرب توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد قرار گرفته‌ است.

این در حالی است که وزیر کشتی‌رانی یونان، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت که همکاری‌های بیشتر نیروهای دریایی کشورهای مختلف در دریای سرخ طی یک هفته اخیر منجر به کاهش حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌رانی بین‌المللی شده است.

یونان مقر ناوگان اروپایی است که به ماموریت ویژه دریایی به نام «آسپیدز»، واژه‌ای یونانی به معنای «سپر»، اعزام شده‌اند.

ریستوس استیلیانیدس، که در حاشیه مراسم هفته کشتی‌رانی در آتن صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «این که طی یک هفته گذشته شاهد کاهش قابل توجه شمار و شدت این حملات بوده‌ایم، برای ما امری رضایت‌بخش است. واقعیت همین است.»

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ باعث شده است که ترابری جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را که از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا می‌گذرد، انتخاب کنند.

XS
SM
MD
LG