لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

ابراز نگرانی از تأثیر انتخابات زودرس فرانسه بر المپیک پاریس


شهردار پاریس می‌گوید اعلام برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، چند هفته قبل از شروع المپیک پاریس «به شدت بی‌ثبات کننده» است.

در پی افزایش آراء راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا آقای مکرون روز یکشنبه با انحلال پارلمان فرانسه انتخابات زودرس اعلام کرد.

آنا هیدالگو، شهردار پاریس، روز دوشنبه ۲۱ خرداد هنگام دیدار از مدرسه‌ای در حومه پایتخت همراه با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک گفت: «همچون بسیاری دیگر من از تصمیم رئیس‌جمهور برای انحلال پارلمان بسیار تعجب کردم.»

خانم هیدالگو گفت که او نیز همچون آقای مکرون از نتایج انتخابات پارلمانی اروپا در فرانسه نگران است و اذعان کرد که رئیس‌جمهور نمی‌تواند این نتایج را نادیده بگیرد.

او افزود: «ولی درعین حال انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات چند هفته قبل از شروع المپیک بسیار بی‌ثبات کننده است.»

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده که دو دور انتخابات پارلمانی در روزهای ۳۰ ژوئن و هفتم ژوئیه برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک با حضور بیش از صد رئیس کشور و دولت جهان چند هفته بعد در روز ۲۶ ژوئیه برگزار خواهد شد.

عدم پیروزی قاطع یکی از احزاب عمده در انتخابات پارلمانی فرانسه به بی‌ثباتی منجر خواهد شد و اگر حزب دست راستی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن، به پیروزی برسد سیاست فرانسه شاهد یک زمین لرزه بزرگ خواهد بود.

گمانه زنی‌ها و شایعات قبلی در پاریس حاکی از آن بود که آقای مکرون انتخابات پارلمانی را بعد از مسابقات المپیک اعلام می‌کند تا از موفقیت برگزاری این مناسبت مهم به نفع خود بهره‌برداری کند.

خانم هیدالگو افزود که برگزاری انتخابات در هفته‌های آینده از نظر عملیاتی روی مسابقات المپیک تأثیر نخواهد گذاشت.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک نیز در تأیید سخنان او گفت: «انتخابات روندی دمکراتیک است که مسابقات المپیک را مختل نخواهد کرد. برگزاری انتخابات در فرانسه امری عادی است. یک دولت و یک پارلمان جدید تشکیل خواهد شد و همه از مسابقات المپیک حمایت خواهند کرد.»

برگزار کنندگان المپیک پاریس وعده داده‌اند که این مسابقات به بهترین نحو برگزار خواهد شد. ولی نگرانی‌ها در مورد امنیت این مسابقات و بخصوص مرامم افتتاحیه آن جدی است و هنوز مشخص نیست که آب رود سن برای مسابقات شنا و ورزش سه‌گانه در فضای باز آماده خواهد شد یا نه.

تهدید اتحادیه‌های کارگری به اعتصاب در طول مسابقات المپیک نیز مشکل دیگری است و به همه این موارد باید اختلاف نظر بین سیاستمداران و افکار عمومی در مورد انتخاب ترانه و موسیقی مراسم افتتاحیه و حتی پوستر رسمی این مسابقات را هم افزود.

برخی از کارشناسان در مورد پیامدهای انتخابات پارلمانی نگران هستند. به گفته یک استاد تاریخ در دانشگاه‌های فرانسه اگر در انتخابات پارلمانی راست افراطی به قدرت برسد ممکن است تظاهرات گروه‌های چپ و راست تندرو به خشونت کشیده شود و فضای سیاسی کشور دچار بی‌ثباتی و خشونت شود.

حزب ضد مهاجرت و راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن، در انتخابات پارلمانی اروپا حدود ۴۰ درصد آرا را به دست آورد.

به اعتقاد کارشناسان پیروزی این حزب دلیل اصلی فراخواندن انتخابات زودرس پارلمانی از سوی امانوئل مکرون است.

با توجه به این که برخی از اعضای کابینه از جمله وزرای کشور و حمل‌ونقل در مدیریت المپیک پاریس نقش مهمی دارند سوالی که به ذهن همه خطور می‌کند این است که در فردای انتخابات چه دولتی روی کارخواهد آمد و چه تأثیری روی سازماندهی مسابقات المپیک خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG