لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

پلیس هند حملات مرگبار در کشمیر را به پاکستان نسبت داد


یک نیروی ارتش هند در کنار اتوبوس مورد حمله قرار گرفته که باعث جان باختن ۹ تن شد
یک نیروی ارتش هند در کنار اتوبوس مورد حمله قرار گرفته که باعث جان باختن ۹ تن شد

پلیس در ناحیه کشمیر تحت کنترل هند پاکستان را مسئول مجموعه‌ای از حملات گروه‌های شبه‌نظامی در سه روز گذشته معرفی کرد که در جریان آن ۱۲ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

پاکستان کشمیر تحت کنترل هند را که در این کشور ناحیه «جامو و کشمیر» نامیده می‌شود بخشی از قلمرو تاریخی خود می‌داند.

در حملات شبه‌نظامیان مخالف هند و درگیری‌های نظامی آن‌ها با نیروهای امنیتی در ناحیه کشمیر تحت کنترل هند که از اواخر دهه هشتاد میلادی آغاز شد تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند. ولی درگیری‌های خشونت‌آمیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

رئیس پلیس ناحیه جامو و کشمیر هند روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در نشستی خبری با اشاره به پاکستان گفت: «همسایه متخاصم ما تلاش می‌کند به محیط آرام منطقه ضربه بزند.»

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداد.

پاکستان در گذشته همواره ادعای هند در مورد حمایت اسلام‌آباد از گروه‌های شبه‌نظامی را رد کرده و مدعی است که فقط در شکل سیاسی و دیپلماتیک از جدایی طلبان کشمیر حمایت می‌کند.

به گفته مقامات هندی در جریان زد و خوردهای روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در ناحیه کشمیر تحت کنترل هند دو شبه نظامی و یک سرباز هندی کشته و یک غیرنظامی و شش نیروی امنیتی هندی نیز مجروح شدند.

در سومین مورد از درگیری‌های مسلحانه که از اواخر وقت روز چهارشنبه به وقت محلی در ناحیه دودا آغاز شده یک مأمور پلیس مجروح شده است.

یک مقام هندی که نامش در گزارش‌ها ذکر نشده به رسانه‌ها گفت: «پس از دریافت گزارش‌هایی در مورد تردد گروهی از شبه‌نظامیان در ناحیه دودا، واحدهای ارتش و پلیس عملیاتی را در این ناحیه آغاز کردند. بر اثر تیراندازی شبه‌نظامیان یک مأمور پلیس مجروح شده است. درگیری در این منطقه هنوز ادامه دارد.»

موج اخیر درگیری‌های مسلحانه در کشمیر تحت کنترل هند از روز یکشنبه و همزمان با برگزاری مراسم رسمی ادای سوگند نارندرا مودی که برای سومین بار به مقام نخست‌وزیری هند انتخاب شده آغاز شد.

در حمله شبه‌نظامیان به اتوبوس حامل یک گروه از زائران هندو ۹ نفر از آن‌ها کشته و ۴۱ نفر دیگر مجروح شدند.

جیتندرا سینگ، یکی از وزرای دولت فدرال و عضو مجلس محلی ناحیه کشمیر، روز چهارشنبه هنگام عیادت از مجروحان این درگیری‌ها گفت دامنه فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی جدایی طلب از دره کشمیر به ناحیه جامو گسترش یافته است.

بخش اعظم ساکنان جامو را که بخشی از کشمیر تحت کنترل هند است هندوها تشکیل می‌دهند. همه حملات مسلحانه سه روز گذشته در این ناحیه روی داده است.

در گذشته بخش اعظم حملات گروه‌های شبه‌نظامی به دره کشمیر که اکثریت جمعیت آن مسلمانند محدود بود.

در پی وقوع این حملات احزاب اپوزیسیون در هند دولت نارندرا مودی را مورد انتقاد قرار داده و خواستار اقدامات قاطع علیه عاملان حملات شدند.

XS
SM
MD
LG