لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

کشتی یونانی «توتور» در حمله حوثی‌ها «خسارات شدیدی» دید


نمایش تسلیحات نظامی حوثی‌ها در صنعا
نمایش تسلیحات نظامی حوثی‌ها در صنعا

ارتش ایالات متحده شامگاه چهارشنبه گزارش‌ها درباره حمله شورشیان حوثی به یک کشتی باری یونانی را تایید کرد و گفت که نیروهای آمریکایی نیز طی این روز با حمله به مواضع حوثی‌ها، خساراتی به آنها وارد آورده‌اند.

بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، می‌گوید شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران کشتی یونانی «توتور» را که با پرچم لیبریا تردد می‌کرد در دریای سرخ با یک فروند قایق بدون سرنشین هدف حمله قرار دادند.

بر اساس این بیانیه، حمله حوثی‌ها موتورخانه کشتی «توتور» را تخریب کرد و باعث شد که آب بسیاری وارد کشتی شود.

سنتکام می‌گوید که کشتی یونانی «توتور» اکنون باید در سواحل روسیه پهلو گرفته باشد.

حوثی‌ها روز چهارشنبه اعلام کرده بودند که این کشتی یونانی را در نزدیکی بندر حدیده در دریای سرخ هدف حملاتی با قایق بدون سرنشین، پهپاد و موشک قرار داده‌ و خسارات شدیدی به آن وارد آورده‌اند به طوری که احتمال غرق شدن کشتی می‌رود.

سازمان عملیات بازرگانی بریتانیا نیز در گزارشی گفت که یک فروند قایق کوچک به طول ۵ تا ۷ متر به رنگ سفید با قسمت تحتانی این کشتی باری که زغال سنگ حمل می‌کرد برخورد کرده است.

شورشیان حوثی‌ در هفت ماه گذشته با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها صدها حمله علیه کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه انجام داده‌اند و می‌گویند که این کشتی‌ها به نحوی با اسرائیل در ارتباط هستند. با این حال مقامات وزارت کشتی‌رانی یونان می‌گویند که کشتی «توتور» به سمت هند در حرکت بود.

سنتکام در ادامه بیانیه خود می‌گوید که حوثی‌ها در روز چهارشنبه دو فروند موشک بالستیک ضدکشتی نیز به سوی دریای سرخ شلیک کردند اما ارتش آمریکا هیچ گزارشی مبنی بر وارد آمدن خسارت به کشتی‌های ائتلاف بین‌المللی یا کشتی‌های تجاری دریافت نکرده است.

این بیانیه می‌افزاید که نیروهای آمریکایی طی ۲۴ ساعت گذشته با حملات خود به مواضع حوثی‌ها سه پرتابگر موشک ضدکشتی کروز و یک فروند پهپاد آنها را که بر فراز دریای سرخ در حال پرواز بود منهدم کردند.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌رانی بین‌المللی در مسیرهای کلیدی دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن باعث شده شرکت‌های کشتی‌رانی اغلب مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند و مسیر به مراتب طولاتی‌تر و پرهزینه‌تر دور آفریقا را انتخاب کنند.

با استفاده از بیانیه سنتکام و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG