لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

وارن بافت بیش از پنج میلیارد دلار دیگر را وقف امور خیریه کرد


وارن ادوارد بافت، سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی و نیز مدیرعامل شرکت «برکشر هاتاوی» است
وارن ادوارد بافت، سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی و نیز مدیرعامل شرکت «برکشر هاتاوی» است

وارن بافت، سرمایه گذار آمریکاییِ ۹۳ ساله، ۵.۳ میلیارد دلارِ دیگر از سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری «برکشر هاتاوی» را به بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» و چهار موسسهٔ خیریهٔ مرتبط با خانوادهٔ خود اهدا کرد.

این رقم، بزرگترین کمک مالیِ سالانه او به موسسات خیریه از سال ۲۰۰۶ است که آقای بافت این سنت را پایه‌گذاری کرد.

با اهدای این رقم، مجموع پولی که وارن بافت، در حدود دو دهه اخیر به امور خیریه اهدا کرده است به حدود ۵۷ میلیارد دلار می‌رسد.

بخشی از رقمی که او روز جمعه هشتم تیر اهدا کرد حدود ۱۳ میلیون سهم گروه ب در شرکت سرمایه‌گذاری «برکشر هاتاوی»، شرکت هلدینگ خوشه‌ای چندملیتی آمریکایی، است.

۹.۹۳ میلیون از این سهام به بنیاد «بیل و ملیندا گیتس»، قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان اهدا شده است. با احتساب این رقم، مجموع کمک مالی آقای بافت به این بنیاد به بیش از ۴۳ میلیارد دلار می‌رسد.

آقای بافت بیش از ۹۹۰هزار سهم خود در این شرکت سرمایه‌گذاری را به بنیاد «سوزان تامسون بافت» اهدا کرد که به نام همسر نخست و متوفی او نامگذاری شده است.

او حدود ۶۹۵ هزار سهم از شرکت «برکشر هاتاوی» را هم به هر یک از سه موسسه خیریه‌ای که فرزندانش تاسیس کرده‌اند اهدا کرد.

وارن بافت قصد دارد بیش از ۹۹ درصد از ثروتی را که از طریق مدیریت شرکت «برکشر هاتاوی» از سال ۱۹۶۵ تاکنون به‌دست آورده است به امور و موسسات خیریه اهدا کند.

ارزش مالی این شرکت، حدود ۸۸۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در عرصه‌های گوناگون از جمله راه‌آهن و خدمات بیمه و شرکت‌های صاحب نامی مانند اپل سرمایه‌گذاری دارد.

نشریه اقتصادی فوربس می‌گوید آقای بافت با وجود اهدای ده‌ها میلیارد دلار از ثروت خود، با حدود ۱۳۰میلیارد دارایی، هشتمین فرد ثروتمند جهان است.

او در بیانیه‌ای گفت که در سال ۲۰۰۶ که اهدای مبالغ کلان به موسسات خیریه را آغاز کرد ثروتش حدود ۴۴میلیارد دلار بود ولی هوشمندی در انتخاب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی آمریکا در حدود دو دههٔ اخیر ثروت او را تا حد چشمگیری افزایش داده است.

طرح موسوم به «تعهد بخشش» به همت وارن بافت و بیل گیتس در سال‌های ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون ۲۴۵ ثروتمندِ بزرگ دیگر از جمله سم آلتمن، از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت «اوپن ای آ»، ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و مایکل بلومبرگ با پیوستن به این طرح تعهد داده‌اند که دست کم نیمی از ثروت خود را به فعاليت‌ها و موسسات خیریه اهدا کنند.

XS
SM
MD
LG