لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

انتقاد لهستان از پلیس آلمان به دلیل بازگرداندن «خودسرانه» یک خانواده افغان


تصویر آرشیوی از بازداشت مهاجران غیرقانونی توسط پلیس آلمان
تصویر آرشیوی از بازداشت مهاجران غیرقانونی توسط پلیس آلمان

لهستان پلیس آلمان را که به ادعای آن کشور یک خانواده افغانستانی را بدون مشورت با این کشور به لهستان فرستاده است، سرزنش کرد.

اداره مرزبانی لهستان روز دوشنبه ۲۸ خرداد در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «انتقال اتباع خارجی به داخل خاک لهستان توسط پلیس آلمان نقض اصول ناظر بر همکاری نهادهای مرزبانی دو کشور و برخلاف قانون انتقال اتباع خارجی است. مقامات و نهادهای دولتی آلمان نباید چنین تصمیم‌هایی را خودسرانه اتخاذ کنند.»

رسانه‌های لهستان به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که یک خودروی پلیس آلمان روز جمعه ۲۵ خرداد وارد روستای مرزی اوسینوف دولنی در خاک لهستان شد و یک خانواده مهاجر را آنجا رها کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت این کشور می‌گوید مأموران پلیس این کشور در آن روز یک خانواده پنج نفره اهل افغانستان را در نزدیکی یک روستای مرزی آلمان شناسایی کردند و چون این افراد بدون اجازه وارد کشور شده بودند، بر اساس اجرای موقت مقررات کنترل مرزی توسط پلیس متوقف شدند.

دولت آلمان افزود که اعضای بالغ این خانواده مدرک پناهجویی لهستانی و کودکان نیز مدرک شناسایی لهستانی داشتند ولی فرم تقاضای ورود یا پناهجویی در آلمان را پر نکرده بودند و طبق مقررات قانونی باید به لهستان بازگردانده می‌شدند.

به گفته پلیس آلمان، این موضوع از طریق یکی از مراکز هماهنگی دو کشور و همین‌طور واحد محلی مرزبانی لهستان به آن کشور اطلاع داده شده بود، «ولی چون پس از چندین ساعت پاسخی از سوی لهستان دریافت نشد مأموران تصمیم گرفتند این خانواده را به خاک لهستان منتقل کرده و در آنجا آزاد کنند.»

پلیس آلمان افزود که در مسیر لهستان، فرزندان این خانواده اظهار کسالت کردند و به همین خاطر خودروی پلیس در روستای مرزی لهستان برای دریافت کمک‌های اولیه به یک داروخانه نیز مراجعه کرد.

پلیس آلمان می‌گوید تمام جزئیات این ماجرا به مأموران مرزبانی لهستان اطلاع داده شد.

اداره مرزبانی لهستان در بخش دیگری از اطلاعیه خود گفت این موضوع را روز سه‌شنبه در سطوح عالی‌تر پیگیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG