لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

زنده حملات به حومه بیروت؛ ارتش اسرائیل می‌گوید مقر فرماندهی حزب‌الله را هدف قرار داده

خلاصه رویدادها:

  • در پی وقوع انفجارهای شدید در حومه جنوبی بیروت، معروف به ضاحیه، ارتش اسرائیل اعلام کرد مقر مرکزی فرماندهی حزب‌الله را هدف قرار داده است.
  • برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در این حمله حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، هدف بوده است. تا کنون اظهار نظری از سوی حسن نصرالله و دیگر مقام‌های حزب‌الله در این باره منتشر نشده است.
  • حملات به ضاحیه تا نخستین ساعات بامداد شنبه چند بار تکرار شد و یکی از حملات ساعتی پس از آن رخ داد که ارتش اسرائیل از غیرنظامیان خواست فورا از اطراف سه ساختمان در ضاحیه فاصله بگیرند.
  • روز جمعه حملات اسرائیل به سایر مناطق لبنان و همچنین حملات راکتی حزب‌الله به مناطق مختلف اسرائیل ادامه پیدا کرد. وزارت بهداشت لبنان شمار قربانیان حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت را شش کشته و ۹۱ مجروح اعلام کرد.
۰۴:۳۵

هشدار تخلیه فوری اسرائیل درباره سه ساختمان دیگر در ضاحیه

ارتش اسرائیل بامداد شنبه برای دومین بار ظرف چند ساعت، از غیرنظامیان خواست که فورا از سه ساختمان در حومه جنوبی بیروت فاصله بگیرند و دست‌کم پانصد متر از این اماکن دور شوند.

آویخای ادرعی، سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل، با انتشار نقشه‌های مربوط به این محله‌ها اعلام کرد که دو ساختمان در محله «برج‌البراجنه» و یک ساختمان در محله «حدث» ضاحیه واقع شده‌اند.

۰۳:۱۵

ارتش اسرائیل از کشته شدن فرمانده یگان موشکی حزب‌الله خبر داد

ارتش اسرائیل در نخستین ساعات بامداد شنبه در بیانیه‌ای از کشته شدن فرمانده یگان موشکی حزب‌الله خبر داد.

بنابر بیانیه ارتش اسرائیل، در حملات این کشور به جنوب لبنان «محمد اسماعیل، فرمانده یگان موشکی حزب‌الله، و معاون او، حسین اسماعیل» کشته شدند.

حزب‌الله، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

اسرائیل در حملات روزهای اخیر خود به مناطق مختلف لبنان شماری از فرماندهان ارشد حزب‌الله را از پای درآورده و شامگاه پنجشنبه نیز محمد سرور، فرمانده واحد پهپادی حزب‌الله، در ضاحیه بیروت کشته شد.

۰۲:۲۴

نشست شورای امنیت سازمان ملل به پایان رسید

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت خاورمیانه شامگاه جمعه برگزار شد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در این نشست با بیان اینکه «این لحظه‌ای تعیین‌کننده برای منطقه است» گفت: جنگ همه‌جانبه ممکن است اما اجتناب‌ناپذیر نیست.

خانم توماس گرینفیلد همچنین خواستار برداشتن «گام‌های دشوار» از سوی «تصمیم‌گیرندگان منطقه» شد و بر سه پیشنهاد تاکید کرد: آتش‌بس ۲۱ روزه بین اسرائیل و حزب‌الله، توافق آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها، و توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در این نشست بدون ارائه شواهد اسرائیل را متهم کرد که در حمله به حومه بیروت از «چندین بمب سنگرشکن آمریکایی» استفاده کرده است.

آمریکا و اسرائیل هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند.

۰۱:۵۲

اسرائیل می‌گوید اجازه انتقال تسلیحات ایران به حزب‌الله از طریق فرودگاه بیروت را نمی‌دهد

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، این کشور اجازه انتقال سلاح به گروه حزب‌الله از طریق فرودگاه بیروت را نخواهد داد.

دانیل هاگاری شامگاه جمعه بدون اشاره به جزییات گفت: «ما از انتقال تسلیحات ایران به حزب‌الله اطلاع داریم و آنها را خنثی خواهیم کرد».

او با اشاره به اینکه «لبنان بر خلاف سوریه طی سال‌های گذشته مسئولانه عمل کرده و اجازه انتقال سلاح از طریق فرودگاه غیرنظامی را نداده است» گفت هواپیماهای نظامی اسرائیل در حال گشت‌زنی بر فراز منطقه فرودگاه بیروت هستند.

همچنین کمال بنحاسی، نماینده فارسی‌زبان ارتش اسرائیل، در ویدئویی که حساب ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، این هشدار را تکرار کرد.

۰۱:۳۵

دستور بایدن به پنتاگون برای ارزیابی موقعیت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه

در پی حملات اسرائیل به حومه بیروت که به گفته ارتش اسرائیل مقر فرماندهی حزب‌الله را هدف قرار داد، رئیس جمهور ایالات متحده به پنتاگون دستور داد آرایش نظامی نیروهای آمریکا در خاورمیانه مورد ارزیابی قرار گیرد.

بنابر بیانیه کاخ سفید، آقای بایدن به پنتاگون دستور داد تا موقعیت نیروی ایالات متحده در منطقه «برای افزایش بازدارندگی، تضمین حفاظت از نیروها و حمایت کامل از اهداف آمریکا» ارزیابی مجدد شود و در صورت لزوم با شرایط منطبق گردد.

۰۱:۱۶

ارتش اسرائیل از آغاز حملات جدید به ضاحیه بیروت خبر داد

ارتش اسرائیل اعلام کرد جنگنده‌های این کشور در حال حمله به سه ساختمان در حومه جنوبی بیروت هستند.

به گفته ارتش اسرائیل، این ساختمان‌ها «محل نگهداری موشک‌های ضد کشتی حزب‌الله» هستند.

ساعتی پیشتر سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل با انتشار نقشه‌های محله‌هایی که این ساختمان‌ها در آن قرار دارند، خواستار دور شدن فوری غیرنظامیان از این اماکن شده بود.

۰۰:۳۵

ارتش اسرائیل خواستار تخلیه فوری غیرنظامیان از اطراف چند ساختمان در ضاحیه بیروت شد

ارتش اسرائیل از غیرنظامیان لبنانی در نزدیکی چند ساختمان در حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) خواست که فورا از این مناطق دور شوند.

آویخای ادرعی، سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل، با انتشار نقشه‌هایی از سه منطقه در شبکه اجتماعی ایکس، از غیرنظامیان خواست که «دست‌کم ۵۰۰ متر» از این سه محل در ضاحیه فاصله بگیرند.

ارتش اسرائیل می‌گوید این محل‌ها توسط حزب‌الله استفاده می‌شوند.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پس از این هشدار، تعدادی در حال ترک برخی محله‌ها در ضاحیه هستند.

۰۰:۲۱

بلینکن: آمریکا در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره رویدادهای ساعات گذشته است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در پاسخ به سوالی درباره حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله در بیروت گفت واشینگتن همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد رویدادهای ساعات گذشته است.

آقای بلینکن که در نشست خبری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت افزود انتخاب‌هایی که در روزهای آینده همه طرف‌ها در خاورمیانه انجام می‌دهند، تعیین‌کننده مسیری است که منطقه طی می‌کند و پیامدهای عمیقی برای سال‌های آینده خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر تاکید کرد که واشینگتن به صراحت گفته است مسیر رو به جلو از طریق دیپلماسی است، نه از راه درگیری.

۰۰:۰۵

تصاویری از حمله اسرائیل به مقر فرماندهی اصلی حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت

۲۳:۲۷ ۶.۷.۱۴۰۳

لغو همه پروازهای عراقی به بیروت؛ حمله راکتی حزب‌الله به اسرائیل

شرکت‌های هواپیمایی عراق همه پروازها از مبدأ و به مقصد بیروت را تا اطلاع ثانوی لغو کردند.

دلیل این اقدام از سوی وزارت حمل و نقل عراق «وخامت وضعیت امنیتی در لبنان» در پی حملات عصر جمعه اسرائیل به مقر حزب‌الله در بیروت اعلام شده است.

حزب‌الله نیز با انتشار بیانیه‌ای، بدون اشاره به سرنوشت حسن نصرالله و دیگر اعضای ارشد این گروه در پی حمله اسرائیل، اعلام کرد که به شمال اسرائیل حمله راکتی کرده است.

این نخستین حمله این گروه به اسرائیل بعد از حمله به جنوب بیروت و مقر فرماندهی اصلی این گروه توسط ارتش اسرائیل به شمار می‌رود.

حزب‌الله در این بیانیه گفته که در «دفاع از لبنان و مردمش» به شهر صفد در شمال اسرائیل راکت‌های کاتیوشا شلیک کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG