لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

حملات حوثی‌ها؛ کشتی یونانی در دریای سرخ «غرق شد»


مرکز امنیت تجارت دریایی بریتانیا وابسته به نیروی دریایی این کشور سه‌شنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد کشتی تجاری یونانی با نام «توتور» که هفته گذشته در ۶۶ مایلی بندر الحدیده هدف قرار گرفته بود، غرق شده است.

کشتی باربری ام‌وی توتور، با پرچم لیبریا و متعلق به یونان، روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) توسط شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران مورد حمله قرار گرفت. در این حمله یک خدمه این کشتی تجاری کشته شد.

آسوشیتدپرس می‌گوید٬ غرق شدن کشتی تجاری «توتور» در دریای سرخ بیانگر آن است که تنش در این منطقه وارد مرحله تازه‌ای شده است. در حالی این حادثه رخ داده است که نیروی دریایی آمریکا با شدیدترین نبرد خود از زمان جنگ جهانی دوم برای مقابله با حملات حوثی‌ها روبروست.

این گزارش می‌افزاید، حملات شبه‌نظامیان حوثی در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و ائتلاف بین‌الملل حضور چشمگیری در دریای سرخ و خلیج عدن دارند و به طور روزانه با حملات این شبه‌نظامیان مقابله می‌کنند.

مرکز امنیت تجارت دریایی بریتانیا در هشداری به کشتی‌های حاضر در این منطقه اعلام کرد: «کشتی توتور، با پرچم لیبریا و متعلق به یونان، در دریای سرخ غرق شد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه اعلام کرد یک ملوان فیلیپینی خدمه کشتی تجاری یونانی «توتور» در جریان حمله به این کشتی کشته شده است.

این در حالی است که هنوز کشور فیلیپین کشته شدن این شهروند خود را تایید نکرده است. اما پیشتر اعلام شده بود که یک خدمه کشتی تجاری یونانی «توتور» مفقود شده است.

جان کربی تاکید کرده بود که این کشتی تجاری یونانی «هیچ ارتباطی با جنگ در غزه نداشت».

در همین حال، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای این فرماندهی طی ۲۴ ساعت گذشته هشت پهپاد شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی را در مناطق تحت کنترل این گروه در یمن منهدم کردند.

سنتکام اضافه کرده است، نیروهای ائتلاف بین‌المللی نیز یک پهپاد را بر فراز خلیج عدن منهدم کردند.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ باعث شده است که ترابری جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را که از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا می‌گذرد، انتخاب کنند.

XS
SM
MD
LG