لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

«حمایت کامل» رهبر کره شمالی از مسکو در جنگ اوکراین


رهبران روسیه و کره شمالی در جریان سفر ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ، یک توافقنامه دفاعی امضا کردند و کیم جونگ‌ اون «حمایت کامل» خود از مسکو در تهاجم نظامی به اوکراین را اعلام کرد.

در دیدار پوتین و کیم که روز چهارشنبه ۳۰ خرداد انجام شد، رهبر کره شمالی، رئیس‌جمهور روسیه را «عزیزترین دوست مردم کره» خواند و «حمایت و همبستگی کامل» کره‌شمالی را با دولت روسیه در جنگ اوکراین ابراز کرد.

پوتین نیز از کیم میزبان خود - که کشورش از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه‌های تسلیحاتی ممنوعه تحت تحریم‌های سازمان ملل بوده است - تشکر کرد و گفت که مسکو از حمایت «مستمر و تزلزل ناپذیر» کره شمالی قدردانی می‌کند.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، دو کشور تحریم‌های «باج‌خواهانه» غرب را تحمل نخواهند کرد و خواستار بازنگری تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی شد.

پوتین گفت: «رژیم بی‌مرز و محدودکننده علیه کره‌ شمالی که ازسوی آمریکا و متحدانش در شورای امنیت سازمان ملل شکل گرفته، باید مورد بازنگری قرار گیرد.»

پوتین همچنین گفت که مسکو و پیونگ یانگ در حال مبارزه با «هژمونی ایالات متحده» هستند و از این کشور به دلیل «موضع متعادل» خود در مورد جنگ اوکراین تمجید کرد.

آقای پوتین تصریح کرد: «ما امروز با هم علیه سلطه‌طلبی و شیوه‌های نوین استعماری آمریکا و اقمار آن مبارزه می‌کنیم.»

تعهد همکاری نظامی بخشی از یک معاهده راهبردی بود که در جریان اجلاس سران در پیونگ یانگ، جایی که پوتین برای اولین بار در ۲۴ سال گذشته از آنجا دیدار می‌کرد، امضا شد.

آقای پوتین در یک کنفرانس خبری در پایتخت کره شمالی دربارهٔ این توافقنامه گفت: «این واقعاً یک سند پیشرفت است.»

پوتین همچنین گفت که روسیه همکاری نظامی-فنی با کره شمالی را در رابطه با معاهده‌ای که روز چهارشنبه امضا شد، رد نمی‌کند.

این دو کشور از زمان تأسیس کره‌شمالی پس از جنگ جهانی دوم متحد یکدیگر بوده‌اند و این اتحاد و دوستی از زمان تهاجم روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ که باعث انزوای مسکو در عرصه جهانی شد، بیشتر شده است.

ایالات متحده و متحدانش کره شمالی را به ارائه مهمات و موشک به روسیه برای جنگش در اوکراین متهم کرده‌اند و این پیمان، نگرانی‌ها در مورد تحویل بیشتر تسلیحات به مسکو را افزایش می‌دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۸ خرداد گفت کره شمالی ده‌ها فروند موشک بالیستیک و بیش از ۱۱ هزار کانتینر حامل مهمات برای روسیه ارسال کرده تا در جنگ روسیه در اوکراین استفاده شود.

به گفته آقای میلر، پوتین در چند ماه گذشته از روی «استیصال» چشم امید به دریافت تسلیحات از ایران و کره شمالی دوخت تا سلاح‌هایی برای روسیه بفرستند که جبرانی برای از دست رفتن تسلیحات در جبهه‌های جنگ اوکراین باشد.

روسیه و کره شمالی همکاری تسلیحاتی بین خود را رد کرده‌اند.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز دوشنبه گفت تعمیق روابط روسیه و کره شمالی می‌تواند بر امنیت شبه جزیره کره تأثیر بگذارد.

دولت پیونگ‌یانگ به‌دلیل آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود نزدیک به دو دهه است زیر تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.

وجود روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو در جلوگیری از گسترش تحریم‌ها علیه کره شمالی اهمیت دارد.

XS
SM
MD
LG