لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

خانواده قربانیان سقوط هواپیماهای بوئینگ خواستار جریمه ۲۴ میلیارد دلاری این شرکت شدند


خانواده قربانیان سقوط دو هواپیمای بوئینگ مدل «۷۳۷ مکس» از وزارت دادگستری آمریکا خواستند که این شرکت را تحت پیگرد کیفری قرار داده و در شکایت خود جریمه‌ای ۲۴ میلیارد دلاری علیه بوئینگ تقاضا کند.

پل کاسل، وکیل پانزده خانواده از قربانیان، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در نامه‌ای خطاب به وزرات دادگستری آمریکا نوشت:«چون جرم شرکت بوئینگ مرگ‌بارترین جرم یک شرکت خصوصی در تاریخ آمریکاست جریمه ۲۴ میلیارد دلاری از منظر حقوقی موجه و کاملا متناسب است.»

خانواده قربانیان افزودند که وزارت دادگستری آمریکا می تواند ۱۴ تا ۲۲ میلیارد دلار از این جریمه را تعلیق کند به شرطی که شرکت بوئینگ «این مبلغ را به نظارت فنی مستقل و سایر الزامات با هدف بهبود ایمنی اختصاص دهد.»

وزارت دادگستری آمریکا در ماه مه اعلام کرد که شرکت بوئینگ توافق سال ۲۰۲۱ با هدف پرهیز از پیگرد قضایی به اتهام توطئه برای کلاهبرداری در ارتباط با سقوط دو هواپیمای این شرکت را نقض کرده است.

در سقوط دو هواپیمای «۷۳۷ مکس» در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روی هم رفته ۳۴۶ نفر کشته شدند.

شرکت بوئینگ هفته گذشته گفت این توافق با وزارت دادگستری آمریکا را نقض نکرده است.

دادستانی فدرال آمریکا تا روز هفتم ژوئیه فرصت دارد تصمیم خود در مورد پیگیری این موضوع را به دادگاهی در تگزاس اطلاع دهد.

دادستانی فدرال می تواند شرکت بوئینگ را تحت پیگرد قرار دهد و یا در مورد پذیرش جرایم و توافقی خارج از دادگاه با این شرکت مذاکره کند. گزینه سوم این است که عدم پیگرد قضایی بوئینگ را یک سال دیگر تمدید کند.

دادستانی فدرال پس از سانحه‌ای که روز پنجم ژانویه امسال، دو روز قبل از انقضای توافق عدم پیگرد قضایی، برای یک هواپیما «۷۳۷ مکس» خطوط هوایی آلاسکا روی داد به این نتیجه رسید که شرکت بوئینگ این توافق را نقض کرده است.

در این حادثه یکی از صفحات بدنه هواچیما حین پرواز جدا شد و بار دیگر نقض ایمنی هواپیماهای بوئینگ را برملا کرد.

در بخشی از نامه وکیل قربانیان گفته می شود که وزارت دادگستری آمریکا باید به اعضای هیئت مدیره شرکت بوئینگ دستور بدهد که با خانواده‌ها ملاقات کنند و این نهاد باید افراد مسئول در هیئت مدیره هنگام وقوع دو سانحه سقوط را تحت پیگرد قضایی قرار دهد.

شرکت بوئینگ و وزارت دادگستری آمریکا تاکنون در مورد این نامه اظهارنظر نکرده‌اند.

این نامه یادآوری می کند که سناتور ریچارد بلومنتال، رئیس کمیسیون تحقیقات مجلس سنا، که روز سه‌شنبه شهادت دیو کالهون، مدیرعامل بوئینگ، در این کمیسیون را شنیده است در بخشی از سخنان خود گفت:«به اعتقاد من به عنوان یک دادستان پیشین شواهد کافی برای پیگرد قضایی وجود دارد.»

پس از سقوط دو فروند هواپیمای مدل «۷۳۷ مکس» در سال ۲۰۱۸ در اندونزی و در سال ۲۰۱۹ در اتیوپی، تمامی هواپیماهای این مدل که پرفروش‌ترین محصول بوئینگ بود به مدت ۲۰ ماه در سراسر جهان زمین گیر شدند.

تحقیقات نشان داد که یکی از دلایل اصلی این دو سانحه مرگبار سیستمی ایمنی به نام «ام‌سی‌ای‌اس» بوده است.

XS
SM
MD
LG