لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

روحانی: براساس ترکیب شورای نگهبان از کاندیداها، حداقل وظیفه دو نفر،هتاکی و فحاشی است


حسن روحانی
حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد از اظهارات تعدادی از نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط شورای نگهبان انتقاد کرد.

آقای روحانی در دیدار جمعی از وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به مناظره‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: «براساس ترکیبی که شورای نگهبان درست کرده، حداقل وظیفه دو نفر این‌ها، هتاکی و فحاشی است.»

رئیس دولت دوازدهم در ادامه اضافه کرد: «توهین آنها به حسن روحانی و دولت تدبیر و امید نیست، هدف آن‌ها مبارزه با تفکر تعامل با جهان است.»

حسن روحانی تصریح کرد: «آنها می‌گویند هیچ راهی جز جنگ و مقابله با قدرت‌های جهان و شکست آنها نداریم و هیچ‌وقت در سازمان ملل و مذاکره با کشورهای بزرگ پیروز نمی‌شویم، همیشه شکست می‌خوریم و راه آن تعامل نیست.»

او گفت: «اینکه آنها ناراحت و عصبانی هستند و تا زنده‌اند نمی‌توانند از ما بگذرند، این است که در دولت ۸ ساله تفکر آنها را شکست دادیم و به مردم اعلام کردیم مسیری که آنها می‌روند غلط است؛ با دنیا می‌شود تعامل کرد.»

نخستین مناظره تلویزیونی شش نامزد انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری ایران شامگاه دوشنبه ۲۸ خرداد در شبکه اول صداوسیمای جمهوری اسلامی برگزار شد.

نامزدهای اصولگرایان در جریان مبارزات انتخاباتی به شدت از سیاست‌های دولت حسن روحانی انتقاد کرده‌اند.

در این مناظره علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دو نامزد اصولگرایان به سیاست‌های دولت حسن روحانی در دوران همه‌گیری کرونا حمله کردند. آنها ضمن تمجید از دولت ابراهیم رئیسی در واردات واکسن کرونا، دولت حسن روحانی را مقصر مر‌گ‌ومیر بالای همه‌گیری کووید-۱۹ دانستند.

در حالی این نمایندگان اصولگرا از عدم واردات واکسن انتقاد کرده‌اند که این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود که در اوج مرگ و میر همه‌گیری کووید در دی ماه سال ۱۳۹۹ «واردات واکسن را ممنوع کرد».

سعید جلیلی، دیگر نامزد اصولگرایان، نیز با انتقاد از دولت دوازدهم گفت، «دولت نامه ای در بهمن ۹۷ به مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت که اگر فلان توافق امضا نشود، حقوق اسفند ۹۷ را نمی توانیم بدهیم. هنوز هم آن توافق امضا نشده است و الان سال ۱۴۰۳ است» و هنوز هم حقوق کارمندان پرداخته می‌شود.

به دنبال کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در هشتم تیرماه برگزار می‌شود.

۸۰ نفر داوطلب نامزدی در این انتخابات زودهنگام شده‌ بودند، اما تنها شش نفر از آنها را شورای نگهبان تایید صلاحیت کرد.

XS
SM
MD
LG