لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

ائتلافِ «آزادی نرگس» حکم جدید علیه نرگس محمدی را محکوم کرد


نرگس محمدی
نرگس محمدی

در واکنش به خبر صدور حکم یک سال حبس دیگر برای نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳، ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس»، این اقدام دستگاه قضایی ایران را به شدت محکوم کرد.

این کمیته از حکومت ایران خواست به صدور احکام جدید برای خانم محمدی، که صرفاً به‌ دلیل ابراز عقاید مسالمت‌آمیز و فعالیت‌های حقوق بشری او صادر شده‌اند، پایان دهد.

مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، سه‌شنبه ۲۹ خردادماه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) خبر داد که این فعال حقوق بشر زندانی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از سوی دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس دیگر محکوم شده است.

به گفته آقای نیلی، از جمله مصادیق و دلایل صدور این حکم، صحبت‌های خانم محمدی درباره تعرض و آزار جنسی مأموران به دینا قالیباف، نامه او در مورد تحریم انتخابات مجلس و نامه به پارلمان‌های سوئد و نروژ عنوان شده است.

دینا قالیباف، روزنامه‌نگار، روز ۲۸ فروردین‌ماه، یک روز پس از انتشار روایت شخصی خود از بازداشت توسط مأموران حکومتی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری و «تعرض جنسی» توسط یکی از آنها بازداشت شده بود.

خانم محمدی بعد از بازداشت دینا قالیباف در اواخر فروردین‌ماه، با ارسال یک پیام صوتی به بیرون از زندان گفته بود: «دینا قالیباف، روزنامه‌نگار، ساعاتی پیش با تن کبود و روایت آزار جنسی وارد بند زنان زندان اوین شد.»

جلسه دادگاه این پرونده جدید روز ۱۹ خرداد بدون حضور نرگس محمدی پشت درهای بسته برگزار شد.

در واکنش به این حکم، کمیته راهبردی ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس» اعلام کرد: «این یک نقض آشکار حقوق بشر و تمسخر عدالت است. ما از درخواست اخیر ۳۶ زندانی سیاسی زن در زندان اوین برای برگزاری اینگونه محاکمات به صورت علنی با دسترسی رسانه‌ها و سایر ناظران حمایت می‌کنیم. همچنین خواستار لغو تمامی اتهامات علیه نرگس محمدی و آزادی او هستیم.»

این کمیته از جامعه بین‌المللی و دولت‌ها نیز خواسته که «فشار بر حکومت ایران را برای احترام به حقوق بشر و عدالت افزایش دهند.»

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر، روزنامه‌نگار، نویسنده، معاون و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است. او در طول زندگی‌اش، ۱۳ بار بازداشت، ۹ بار محکوم شده و مجموعاً بیش از ۳۶ سال حبس دریافت کرده است.

خانم محمدی تاکنون بیش از ۱۰ سال در زندان و ۱۳۵ روز در انفرادی بوده است. دوره بازداشت کنونی او از آبان ۱۴۰۰ آغاز شده است، پس از صدور حکم در اردیبهشت ۱۴۰۰ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام».

کمیته ائتلاف «آزادی نرگس»، توسط بنیاد نرگس، انجمن قلم آمریکا، گزارشگران بدون مرز و سازمان حقوق بشری «فرانت لاین دیفندرز» حمایت می‌شود. این ائتلاف از جامعه جهانی می‌خواهد که حکومت جمهوری اسلامی را به خاطر نقض‌ مدام حقوق بشر پاسخگو کند.

XS
SM
MD
LG