لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

پوتین می‌گوید روسیه «تغییر در دکترین هسته‌ای» خود را بررسی می‌کند


گفت‌وگوی پوتین با رسانه‌های روسیه پیش از آغاز سفر به ویتنام
گفت‌وگوی پوتین با رسانه‌های روسیه پیش از آغاز سفر به ویتنام

رئیس ‌جمهور روسیه در آغاز سفر رسمی‌ خود به ویتنام گفت کشورش «تغییر دکترین هسته‌ای‌» را بررسی می‌کند. ولادیمیر پوتین استدلال کرد که «مخالفان» آستانه استفاده از سلاح هسته‌ای را پایین آورده‌اند.

او روز پنج‌شنبه،‌ ۳۱ خرداد، در پایان سفر رسمی دو روزه‌اش به کره شمالی که نخستین دیدار او از پیونگ یانگ در ۲۴ سال گذشته بود، و در آغاز دیدار رسمی از ویتنام سخن می‌گفت.

روسیه و کره شمالی توافق «جامع راهبردی» را در سفر ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ امضا کردند که هر یک از دو کشور را متعهد می‌کند در صورتی که مورد حمله قرار گرفتند، «بدون تأخیر» به کشور دیگر کمک دفاعی ارائه کنند.

امضای این پیمان با واکنش گسترده آمریکا، دبیرکل ناتو و کره جنوبی روبه‌رو شد.

استقبال سران ویتنام از ولادیمیر پوتین نیز در حالی بود که سفارت آمریکا در هانوی این هفته در بیانیه‌ای نوشته بود هیچ کشوری نباید به پوتین برای ترویج «جنگ تجاوزکارانه» خود سکوی تبلیغاتی بدهد.

دولت ویتنام در مورد استقبال از رئیس‌جمهور روسیه نوشت دولت هانوی «سیاست خارجی خود را به‌طور فعال با روحیه استقلال، خودکفایی، تنوع و چندجانبه‌گرایی دنبال می‌کند».

همزمان با آغاز سفر ولادیمیر پوتین به هانوی، مقاله‌ای به قلم او در روزنام حزب کمونیست ویتنام منتشر شد که در آن بر گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

آقای پوتین از مواضع «متعادل» ویتنام در قبال جنگ روسیه در اوکراین و تمایل به مشارکت در دستیابی به «راهکارهای واقعی» برای حل «مسالمت‌آمیز» آن قدردانی کرد. اشاره رهبر روسیه به این امر است که ویتنام حمله روسیه به اوکراین را که در ۲۸ ماه اخیر به صورت یک جنگ فراگیر در جریان بوده، محکوم نکرده است.

سفر رئیس‌جمهور روسیه به کره شمالی و ویتنام در شرایطی انجام می‌شود که ارتش روسیه در دوره اخیر پیشروی بیشتری در جبهه‌های جنگ اوکراین داشته است.

اوکراین در یک ماه گذشته توانست پس از مدت‌ها تأخیر، مقادیر بیشتری سلاح از کشورهای متحد خود در غرب دریافت کند تا عقب‌ماندگی در جبهه‌ها را جبران کند. رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته از دیرکرد در ارسال تسلیحات به اوکراین پوزش خواست.

با این حال، به نوشته خبرگزاری فرانسه در روز جمعه اول تیر، یک سال پس از شورش ییوگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای شبه‌نظامی که پیشتر وفادار به روسیه بود و سال گذشته در این هفته علیه او به سوی مسکو به راه‌پیمایی پرداخت، ولادیمیر پوتین پس از حدود یک ربع قرن حکومت اکنون «قدرتمندتر از همیشه» به نظر می‌رسد.

پریگوژین چند ماه بعد از آن رویداد در «سانحه سقوط» هواپیما کشته شد.

توسل پوتین به کره شمالی برای سلاح «نشان انزوای روسیه» است

سخنگوی پنتاگون پنج‌شنبه گفت سخنان ولادیمیر پوتین در مورد تغییر دکترین هسته‌ای «اظهارنظری غیر مسئولانه» است.

پت رایدر افزود آمریکا «به دقت روابط رو به رشد میان روسیه و کره شمالی را زیر نظر دارد».

ژنرال رایدر اظهار داشت این روابط «قطعا برای همه کشورهایی که به حاکمیت قانون احترام می‌گذارند، نگران‌کننده است».

سخنگوی پنتاگون به کنایه گفت: «روسیه باید خود را با کره شمالی هم‌سو کند تا مردم اوکراین را زیر سلطه خود بگیرد».

به گفته این سخنگو، «این واقعیت که روسیه برای دریافت مهمات ناچار شده به کره شمالی متوسل شود، نشان می‌دهد روسیه در حال حاضر چقدر منزوی است».

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد آنتونی بلینکن در گفت‌وگوی تلفنی در روز پنج‌شنبه با همتای خود از کره جنوبی ضمن توافق برای رصد اوضاع از نزدیک، اظهار داشت که آمریکا از کره جنوبی در برابر تهدیدات امنیتی حمایت می‌کند.

آقای بلینکن افزود آمریکا «راه‌های مختلفی برای پاسخ به تهدید صلح و ثبات بین‌المللی از سوی روسیه و کره شمالی در نظر خواهد گرفت». او توضیح بیشتری نداد.

احضار سفیر روسیه در سئول و تنش مرزی

وزارت خارجه کره جنوبی روز جمعه سفیر روسیه در سئول را برای اعتراض به توافق‌نامه «جامع راهبردی» که در سفر این هفته ولادیمیر پوتین به پیونگ یانگ امضا شد، احضار کرد.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی به سفیر روسیه گفت حمایت نظامی روسیه از کره شمالی «به امنیت کره جنوبی لطمه می‌زند» و بر مناسبات سئول و مسکو «به‌طور اجتناب‌ناپذیری تأثیر منفی خواهد داشت».

کره جنوبی گفته بود در واکنش به پیمان کره شمالی و روسیه، احتمال ارسال تسلیحات برای اوکراین جهت استفاده از جنگ روسیه در اوکراین را بررسی می‌کند.

در واکنش به این تهدید، آقای پوتین گفت ارسال احتمالی سلاح از کره جنوبی برای اوکراین «یک اشتباه بسیار بزرگ» خواهد بود.

او افزود: اگر کره جنوبی قصدی برای تجاوز به کره شمالی ندارد، نباید نگران توافق راهبردی مسکو و پیونگ یانگ باشد.

در این میان، کنشگران در کره جنوبی، که عمدتا یک گروه از شهروندان گریخته از کره شمالی هستند، روز پنج‌شنبه بالن‌های حامل اعلامیه‌های تبلیغاتی علیه حکومت کیم جونگ اون را به سوی آسمان کره شمالی به پرواز درآوردند.

کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، که از او به عنوان یک مهره قدرتمند در رهبری کره شمالی نام برده می‌شود، در واکنش به پرواز بالن‌های گروه «فراری‌ها» از کره جنوبی گفت «وقتی کاری را انجام می‌دهید که به صراحت به شما هشدار داده شده که نکنید، طبیعی است با واکنشی که نمی‌خواستید روبه‌رو خواهید شد». او توضیح بیشتری در مورد این تهدید تلویحی خود نداد.

ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که پنج‌شنبه «ناچار» به شلیک گلوله‌های هشدار شده است، زیرا نیروهایی از ارتش کره شمالی «برای سومین بار در ماه جاری» از خطوط مرزی زمینی عبور کردند.

یک مقام ارشد ارتش کره جنوبی افزود سربازان کره شمالی پس از شلیک هشدار به سرعت به خاک کشور خود بازگشتند.

ارتش کره جنوبی می‌گوید که کره شمالی شمار زیادی نیرو در مناطق خط مقدم مستقر کرده و آشکارا در حال استحکام قوا و افزایش تانک و تجهیزات نظامی دیگر خود است.

با این حال، کره جنوبی معتقد است که این استقرار نیرو تلاشی از سوی کره شمالی برای جلوگیری از فرار غیرنظامیان و سربازان کره شمالی است.

ارتش کره جنوبی پس از سال‌ها پخش تبلیغاتی علیه کره شمالی را از طریق بلندگوهای نظامی مستقر در مرزها از سر گرفت، که خواهر رهبر کره شمالی، در بیانیه دیگری، آن را «مقدمه یک وضعیت بسیار خطرناک» نامید.

با استفاده از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز، فرانسه و اسپوتنیک/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG