لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

کره جنوبی در واکنش به معاهده روسیه و کره شمالی احتمالاً سلاح به اوکراین می‌فرستد


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری کره جنوبی گفت این کشور ارسال اسلحه برای اوکراین با هدف کمک به این کشور در برابر تهاجم نظامی روسیه را مد نظر قرار خواهد داد.

این تغییر سیاست روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه، ساعاتی پس از انتشار متن توافق راهبردی مسکو و پیونگ یانک توسط رسانه دولتی کره شمالی اعلام شد.

با این وجود ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در واکنشی تازه این تصمیم کره جنوبی برای ارسال تسلیحات به اوکراین را «اشتباهی بزرگ» خواند.

رسانه دولتی کره شمالی توافق مابین مسکو و پیونگ یانگ را نیرومندترین همکاری بین دو کشور پس از پایان جنگ سرد توصیف کرده است.

براساس متن این توافق، در صورت اشغال یا وارد شدن هر یک از دو کشور به جنگ، طرف دیگر موظف است «به سرعت تمامی امکانات خود را برای ارائه کمک‌های نظامی و سار کمک‌ها به کار گیرد».

در این توافق درعین حال تصریح شده که چنین اقداماتی باید براساس قوانین هر دو کشور و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام شود که حق هر کشورِ عضو برای دفاع از خود را به رسمیت شناخته است.

ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون که روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در پیونگ یانگ این توافق را امضا کردند آن را نمادی از گسترش چشمگیر مناسبات دو طرف در عرصه‌های امنیتی، سرمایه‌گذاری، فرهنگی و مراودات مردم دو کشور توصیف کردند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای این توافق را محکوم و آن را تهدیدی برای امنیت کره جنوبی و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توصیف کرد و هشدار داد که این توافق روی مناسبات سئول با مسکو تاثیر منفی خواهد داشت.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «مضحک است که دو کشوری که سابقه جنگ‌های تجاوزکارانه دارند، از جمله جنگ کره و جنگ در اوکراین، اکنون به بهانهٔ پیشگیری از حمله جامعه بین‌المللی که هیچگاه روی نخواهد داد به یکدیگر وعده همکاری نظامی می‌دهند».

وزیر خارجه کره جنوبی در مصاحبه‌ای که در جریان دیدارش از مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شد این توافق را «شرم‌آور» توصیف کرد و افزود مسکو با پذیرش این توافق قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت در مورد کره شمالی را که به آنها رای مثبت داده نقض می‌کند.

کره جنوبی که یکی از ۱۰ کشور بزرگ صادرکننده تسلیحات در جهان است و با کمک و حمایت‌های واشینگتن ارتش نیرومند و مجهزی دارد تاکنون تنها کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ارسال و از تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه حمایت کرده است.

با این وجود براساس سیاست قدیمی این کشور که از ارسال و فروش اسلحه به کشورهای در حال جنگ پرهیز می‌کند تاکنون به اوکراین کمک تسلیحاتی نکرده است.

آمریکا و سایر قدرت‌های غربی از مدت‌ها پیش درمورد ارسال تسلیحات از سوی کره شمالی به روسیه، به خصوص گلوله‌های توپ، در ازای کمک‌های فنی مسکو که می‌تواند موجب پیشرفت برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی شود هشدار داده‌اند.

رهبر کره شمالی در دیدار با ولادیمیر پوتین حمایت همه جانبه خود از جنگ روسیه در اوکراین را اعلام کرد و رئیس جمهوری روسیه نیز توافق راهبردی بین دو کشور را «سندی تاریخی» و منعکس کننده تمایل دو کشور برای ارتقاء همکاری‌های دو جانبه توصیف کرد.

سابقه توافق‌های دو کشور به دوران جنگ در شبه جزیره کره باز می‌گردد. در سال ۱۹۶۱ اتحاد جماهیر شوروی و کره شمالی پیمانی امضا کردند که به گفته کارشناسان زمینه دخالت نظامی مسکو را در صورتی که کره شمالی مورد حمله قرار می‌گرفت فراهم می‌کرد.

در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عملا این پیمان بی‌معنی شد و دو کشور در سال ۲۰۰۰ توافق دیگری امضا کردند که براساس آن مسکو تضمین‌های امنیتی ضعیف‌تری را تقبل کرد.

کارشناسان از توافق راهبردی اخیر برداشت‌های متفاوتی دارند. برخی آن را جایگزین توافق امنيتی سال ۱۹۶۱ بین اتحاد شوروی و کره شمالی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که این توافق بیشتر جنبه نمادین دارد.

XS
SM
MD
LG