لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی درباره رگبار «شدید» برای هفت استان ایران


تصویری از جاری‌ شدن سیلاب در مناطق روستایی استان خراسان شمالی
تصویری از جاری‌ شدن سیلاب در مناطق روستایی استان خراسان شمالی

سازمان هواشناسی ایران از اعلام هشدار سطح نارنجی برای شرق خراسان شمالی، اردبیل، تهران، البرز، مازندران، نیمه شرقی آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی خبر داد.

در این هشدار که روز جمعه، اول تیر، منتشر شد آمده که رگبار شدید در این مناطق منجر به جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌ها می‌شود.

کارشناسان هواشناسی وزارت راه نیز با اشاره به نوسانات دما در روزهای آینده در نوار شمالی ایران، برای روز جمعه، اول تیر در مناطقی از ارتفاعات البرز واقع در مازندران و تهران و غرب سمنان و همین‌ طور برای خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بیشتر برای ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار و رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی کرده‌اند.

شدت بارش در این مناطق در حد هشدار نارنجی است و در شرق خراسان شمالی، اردبیل و استان‌هایی مانند تهران، البرز، مازندران، نیمه شرقی آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی رگبار شدید منجر جاری شدن روان‌آب‌ها و طغیان رودخانه‌ها می‌شود.

بر اساس این گزارش‌ها، این بارش‌ها تا اوایل هفته آتی ادامه خواهد داشت و بعد از آن، اواخر هفته آینده در زابل و شرق خراسان جنوبی و همین طور بخش‌هایی از مرکز و دامنه البرز جنوبی گرد و خاک و کاهش دید ادامه دارد.

مدیرعامل هلال‌ احمر خراسان شمالی هم در پی بارندگی شدید و سیلاب پنج‌شنبه شب، ۳۱ خرداد، اعلام کرد که این سازمان به ۲۱ خانواده و ۱۲۷ نفر در چهار شهر امدادرسانی کرده است.

آن‌ طور که ابوالفضل محبان روز جمعه به خبرگزاری ایلنا گفته، چهار شهرستان راز و جرگلان، بجنورد، شیروان و آشخانه در خراسان شمالی دچار سیل شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز با اشاره به احتمال وقوع بارش‌های شدید، از شهروندان خواسته از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند و از آماده‌باش همه نهادهای امدادی استان خبر داده است.

خراسان شمالی با ده شهرستان دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.

اواسط خردادماه سال جاری نیز در پی وقوع سیل در چند استان ایران، شبکه آب در ده‌ها روستا قطع شد و دست‌کم سه نفر در استان مازندران و همچنین سرنشینان یک خودرو در استان اردبیل ناپدید شدند.

XS
SM
MD
LG