لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

تجمع صدها تن در پاریس در اعتراض به «تجاوز گروهی» به دختربچه یهودی


در نوامبر سال گذشته هم هزاران نفر در اعتراض به یهودستیزی در فرانسه به خیابان‌ها آمدند
در نوامبر سال گذشته هم هزاران نفر در اعتراض به یهودستیزی در فرانسه به خیابان‌ها آمدند

صدها تن از مردم پاریس در تجمعی به تجاوز گروهی سه نوجوان به یک دختر ۱۲ ساله یهودی در فرانسه اعتراض کرده و آن را رویدادی «یهودستیزانه» نامیدند. به گفته رئیس‌جمهور فرانسه، «آفت یهودستیزی» به جان کشورش افتاده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و روزنامه لوموند، مردم این کشور با خشم از رویداد تجاوز به دختربچه یهودی، در تجمع خود در پاریس در روز پنج‌شنبه، ۳۱ خرداد به یهودستیزی و «فرهنگ تجاوز» اعتراض کردند.

تجاوز سه پسر ۱۳ ساله به دختربچه یهودی «به دلیل یهودی بودن او» روز شنبه، ۲۶ خرداد، رخ داد.

این دختر به پلیس گفت سه پسر ۱۲ و ۱۳ ساله عصر شنبه او را در پارکی در نزدیکی خانه‌اش در شمال غرب پاریس به داخل یک آلونک کشانده، کتک زدند و با «تهدید به مرگ» و اظهارات «ضد یهودی» به او تجاوز کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، متهمان به تجاوز از این دختر پرسیده بودند آیا از جنگ اسرائیل در غزه حمایت می‌کند یا نه.

یک منبع پلیس فرانسه گفت یکی از پسران تجاوز را فیلمبرداری کرده و پسر دیگری که در تجاوز دخیل بوده، دخترک را تهدید کرده که اگر این امر را فاش کند، کشته خواهد شد.

پلیس این سه پسر نوجوان را بازداشت کرده است؛ دو تن را به تجاوز جنسی، توهین، خشونت ضد یهودی و تهدید به مرگ متهم کرد و در بازداشت نگاه داشت ولی در اتهام علیه پسر سوم به تجاوز اشاره نکرد. این پسر اجازه یافت پس از بازجویی به خانه خود بازگردد.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، یکی از پسرها گفته بود قبلا با این دختر آشنایی داشته اما عصبانی است که قبل از این نمی‌دانست که این دختر «یهودی» است.

در پی درخواست گروه‌های مختلف ضد نژادپرستی، روز چهارشنبه نیز تظاهراتی اعتراضی در شهر لیون علیه این تجاوز و افزایش یهودستیزی در فرانسه برگزار شد.

دومینیک سوپو، رئیس یک گروه ضد نژادی در فرانسه، رویداد تجاوز را «جنایت ضد یهود» نامید.

آن سیسیل مِیلفِرت، رئیس یک بنیاد زنان در فرانسه گفت یهودستیزی در دوره اخیر در این کشور افزایش یافته و این تجاوز نیز نشان گسترش «فرهنگ تجاوز گروهی» در میان جوانان است که فیلم‌های جنسی بزرگسالان را می‎‌بینند.

خاخام حییم کورسیا، رهبر روحانی ارشد یهودیان فرانسه و از سران شورای روحانیت یهودی اروپا، گفت این رویداد تنها به این دلیل که این دخترک زاده شده از والدینی یهودی بوده، «یادآور یکی از سیاه‌ترین دوره‌های تاریخ است که یهودیان تحت آزار و تعقیب بودند».

فرانسه با داشتن حدود ۴۴۰ هزار یهودی سومین جامعه بزرگ یهودی بعد از اسرائیل و آمریکا است، اما این تعداد کمتر از یک درصد جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهد.

یوناتان آرفی، رئیس شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه، پنج‌شنبه گفت وضعیت برای یهودیان در این کشور «بسیار دشوار» شده و یهودیان «بسیار نگران آینده خود هستند»، به گونه‌ای که «آینده خود در فرانسه» را در هاله‌ای از ابهام می‌بینند.

گزارش کریف، شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه، حاکی است در سال ۲۰۲۳، یک هزار و ۶۷۶ مورد رویداد یهودستیزانه رخ داد که تقریبا چهار برابر سال قبل بود.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که به جنگ ارتش اسرائیل در غزه منجر شد و در شش ماه از سال ۲۰۲۴ نیز ادامه یافته، روند اقدامات ضد یهودی در فرانسه کماکان سیر صعودی دارد.

مردی مجهز به چاقو و میله آهنی ماه گذشته یک کنیسه یهودیان را در شهر روئن فرانسه به آتش کشید و خود کشته شد.

به نوشته گاردین، تجاوز پسران نوجوان به یک دختربچه به خاطر یهودی بودن او فرانسه را تکان داده است.

طیف‌های مختلف سیاسی در آستانه انتخابات پارلمانی این رویداد را محکوم کردند.

ماری لوپن، رهبر حزب «تجمع ملی» که تلاش کرده از لفاظی‌های یهودستیزانه پدرش فاصله بگیرد، این هفته نیروهای چپ فرانسه را متهم کرد که در انگ‌ زدن به یهودیان نقش دارند.

یوناتان آرفی به گاردین گفت رشد دو بلوک راست افراطی و چپ افراطی در فرانسه از نظر یهودیان بسیار نگران‌کننده است و اگر برخی از یهودیان فکر می‌کنند که راست افراطی پاسخی به چپ افراطی است، راست افراطی خود یهودستیز است و این هم یک تهدید واقعی است.

مئیر حبیب، نماینده یهودی در پارلمان فرانسه، به روزنامه اسرائیل‌هیوم گفت فرانسه باید «پیش از آن‌که دیر شود، از خواب بیدار شود».

آقای حبیب گفت پسران متهم در ماجرای تجاوز «حتی یک روز نیز حبس نخواهند شد».

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، لوموند، گاردین، اسرائیل‌هیوم، شبکه کان/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG