لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

ابراز نگرانی از افزایش شدید «جو خصمانه» علیه یهودیان در فرانسه و بلژیک


تخریب قبر یهودیان در فرانسه
تخریب قبر یهودیان در فرانسه

تازه‌ترین گزارش‌ها از فرانسه و بلژیک، دو کشور همسایه اروپایی، حاکی از افزایش شدید اقدامات ضدیهود طی سال گذشته میلادی و به ویژه پس از حمله گروه افراطی حماس علیه اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته است.

همچنین اعلام شده است که سن حمله‌کنندگان به یهودیان در اروپا کاهش یافته است.

حماس از سوی آمریکا و بریتانیا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه روز پنج‌شنبه ۵ بهمن اعلام کرد که اقدامات ضدیهود در این کشور طی سال ۲۰۲۳ چهار برابر نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به ۱۶۷۶ مورد رسیده است.

این رقم در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۳۶ مورد بود.

یوناتان آرفی، رئیس شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه (کریف) گفت: «هرگز در فرانسه، کشوری با بزرگترین جامعه یهودی در اروپا (حدود ۵۰۰ هزار نفر) این اقدامات به چنین سطحی نرسیده بود.»

او افزود: «ما در دهه ۹۰ سالانه چند ده اقدام داشتیم و در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ این اقدامات به سالانه چند صد مورد افزایش یافته بود.»

بر اساس گزارش این سازمان که مبتنی بر آمارهای وزارت کشور و اداره حفاظت از جامعه یهودی فرانسه است، در شش مورد از ده مورد (۵۷.۸ درصد)، اقدامات ضدیهود ثبت شده در سال گذشته، حمله به افراد شامل خشونت بدنی، خشونت کلامی و حرکات تهدیدآمیز بوده است.

پس از آن، اموال و اماکن متعلق به یهودیان هدف قرار گرفته است.

اما کریف گزارش داده که این ارقام «تنها بخشی» از اقدامات یهودستیزانه را منعکس می‌کند، زیرا فقط شامل اقداماتی است که در جریان شکایت یا گزارش به پلیس ثبت شده‌اند.

خاخام اعظم فرانسه، حائیم کورسیا، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های فرانسوی از «نگرانی واقعی» در این زمینه خبر داد و گفت: «از دیدن این شکل از طرد شدن شگفت‌زده شده است.»

بر اساس این گزارش، بیش از ۴۰ درصد موارد یهودستیزانه شامل «کلمات و حرکات تهدیدآمیز» بوده است.

در حالی که ۳۲ درصد از اقدامات در حوزه خصوصی و حدود ۲۰ درصد در معابر عمومی انجام شده، ۷.۵ درصد این اقدامات نیز در فضای مجاری رقم خورده است.

نکته نگران‌کننده دیگر برای کریف این است که ۱۲.۷ درصد از اعمال در محیط مدرسه رخ داده است که اکثریت آنها در مقطع راهنمایی (کالج) بوده است.

این سازمان ابراز تاسف کرد که «ما شاهد جوان شدن عاملان اقدامات ضد یهود هستیم. مدرسه دیگر پناهگاه [ارزش‌های] "جمهوری" نیست.»

یوناتان آرفی گفت: «برای اولین بار پس از مدت‌ها، نسل‌های آینده نسبت به نسل‌های قبلی بیشتر مستعد تعصبات یهودستیزانه هستند.»

کریف همچنین از یک «انفجار» در آمارهای مربوط به اقدامات ضدیهود پس از حمله حماس به اسرائیل خبر داده است.

پیشتر نیز گزارش‌های متعددی در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی درباره افزایش اقدامات ضدیهود پس از این حمله منتشر شده بود.

همزمان با گزارش این سازمان در فرانسه، یک نهاد دولتی بلژیک در زمینه مبارزه با تبعیض، (Unia)، گزارش داد که اقدامات یا پیام‌های یهودی‌ستیزانه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در بلژیک به شدت افزایش یافته است.

این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، شامل بازه زمانی هفتم اکتبر تا هفتم دسامبر سال گذشته است.

در این دوره، ۹۱ مورد اقدام مرتبط با جنگ غزه در بلژیک گزارش شده که ۶۶ مورد «به وضوح مربوط به اصالت یهودی فرد» بوده است. بقیه موارد مربوط به اقدامات علیه مسلمانان یا فلسطینی‌ها بوده است.

جمعیت جامعه یهودی بلژیک بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

آمار یهودستیزی در این بازه دو ماهه از کل آمار موارد یهودستیزانه در بلژیک در سال ۲۰۲۲ بیشتر است.

در بلژیک اینترنت بستر عمده اقدامات ضدیهود بوده به طوری که بیش از نیمی از پیام‌های نفرت‌انگیز علیه یهودیان در اینترنت منتشر شده است.

هر چند که از نظر قانونی نمی‌شود همه این اقدامات را پیگرد قضایی کرد، اما این سازمان دولتی تاکید کرده که این اقدامات «عملاً جو خصمانه‌ای» را نسبت به یهودیان بلژیک ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش شورای نمایندگی موسسات یهودی فرانسه و نهاد دولتی بلژیک در زمینه مبارزه با تبعیض؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG