لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

ارمنستان «کشور فلسطین» را به رسمیت شناخت


محمود عباس در سال ۲۰۲۰ در رام‌الله پذیرای رئیس جمهور ارمنستان بود
محمود عباس در سال ۲۰۲۰ در رام‌الله پذیرای رئیس جمهور ارمنستان بود

در پی به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» توسط ارمنستان، تشکیلات فلسطینی از این تصمیم دولت ایروان استقبال و اسرائیل در اعتراض به آن، سفیر ارمنستان در تل‌آویو را احضار کرد.

وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه، اول تیر، اعلام کرد با تأکید بر حقوق بین‌الملل و اصول برابری، حاکمیت و همزیستی مسالمت‌آمیز، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

بیانیه وزارت خارجه ارمنستان افزود این کشور همواره از حل و فصل مسالمت‌آمیز و همه‌جانبه معضل فلسطینی دفاع کرده و اصل «دو دولت» (استقلال کشوری برای فلسطینیان در کنار اسرائیل) را راهکار مناقشه اسرائیلی- فلسطینی می‌داند.

این بیانیه همچنین می‌گوید که دولت ایروان «متقاعد شده که راهکار دو کشوری تنها راه تضمین این است که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بتوانند خواسته‌های مشروع خود را محقق کنند».

وزارت خارجه ارمنستان به قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص برقراری آتش‌بس فوری در جنگ جاری غزه اشاره و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی و خشونت علیه غیرنظامیان را محکوم کرد.

دولت ایروان تأکید کرد: «وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و درگیری‌های نظامی جاری یکی از موضوع‌های اساسی در دستور کار سیاسی بین‌المللی است که نیاز به حل و فصل دارد».

این بیانیه به گروگان بردن شهروندان اسرائیلی را «قاطعانه محکوم کرد» و نوشت به فراخوان‌های جامعه بین‌المللی برای آزادی بدون قید و شرط این گروگان‌ها می‌پیوندد.

از سال ۱۹۸۸ که یاسر عرفات، رهبر وقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین با به رسمیت شناختن اسرائیل آمادگی خود را برای صلح با اسرائیل اعلام کرد، با احتساب تصمیم ارمنستان، تا امروز ۱۴۷ دولت در دنیا «کشور فلسطین» را به رسمیت شناخته‌اند.

باربادوس، جامائیکا، ترینیداد و توباگو، باهاما، نروژ، اسپانیا، ایرلند و اسلوونی دولت‌هایی هستند که در دو ماه گذشته به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» را اعلام کردند.

در شرایطی که جنگ ارتش اسرائیل در غزه در پی حمله غافلگیرانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل و کشتن ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی دیگر به غزه ادامه دارد، تشکیلات فلسطینی تلاش کرده عضو رسمی سازمان ملل شود اما آمریکا این امر را سد کرده است.

روزنامه جروزالم پست در انتشار گزارش‌ مربوط به تصمیم دولت ارمنستان در به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» به طور تلویحی این امر را با نزدیکی دولت ایروان با جمهوری اسلامی ایران مرتبط دانست.

به نوشته جروزالم پست، ارمنستان در بحبوحه درگیری‌های سال‌های اخیر خود با جمهوری آذربایجان، بیشتر به ایران نزدیک شده است. ارمنستان همچنین عضو ناظر اتحادیه عرب نیز هست.

خشنودی تشکیلات فلسطینی و ناخشنودی اسرائیل

تشکیلات فلسطینی از تصمیم روز جمعه ارمنستان حسن استقبال کرد.

دولت خودگردان در بیانیه‌ای در رام‌الله نوشت به رسمیت شناختن فلسطین به حفظ راهکار دو کشوری که با چالش‌های سیستماتیک روبه‌روست کمک کرده و امنیت، صلح و ثبات همه طرف‌ها را ارتقا می‌دهد.

همزمان وزارت خارجه اسرائیل روز جمعه سفیر ارمنستان را احضار کرد تا به تصمیم دولت ایروان اعتراض کند.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، مقامات وزارت خارجه اسرائیل آرمن هاکوپیان، سفیر ارمنستان را مورد «توبیخ سخت» قرار دادند.

ارمنستان و اسرائیل ۳۲ سال است رابطه کامل سیاسی دارند.

اسرائیل در سال‌های گذشته به‌ویژه بعد از بحرانی شدن روابط با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، موضوع به رسمیت شناختن قتل عام ارامنه را بررسی کرد اما در پی تقویت چشمگیر روابط خود با جمهوری آذربایجان، از نهایی کردن این تصمیم خودداری کرد.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، «حمایت ساکت اسرائیل» از جمهوری آذربایجان (در پیروزی‌های نظامی این کشور بر ارمنستان) یکی از عوامل اصلی سرد شدن روابط میان دولت‌های ایروان و اورشلیم بود.

اسرائیل ماه گذشته سفیران خود را در اعتراض به تصمیم دولت‌های اسپانیا، ایرلند و نروژ از مادرید، دوبلین و اسلو «برای مشورت» به کشورش بازگرداند و با احضار سفیران آن کشورها، فیلم‌های اقتباس شده از دوربین وصل شده به روی لباس اعضای حماس را در روز حمله این گروه به مردم اسرائیل، برای آن‌ها نشان داد.

اتحادیه اروپا مانند آمریکا حماس را گروه تروریستی می‌شناسد و بر لزوم نمایندگی فلسطینیان از سوی تشکیلات خودگردانی تأکید دارد.

با استفاده از بیانیه وزارت خارجه ارمنستان، جروزالم پست، رویترز، یدیعوت آخرونوت/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG